دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1398 - 12:32
رئیس شورای روابط خارجی آمریکا:

ایران پاسخ جنگ اقتصادی آمریکا را خواهد داد / دیپلماسی، فاکتور غایب در کاخ سفید

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی نوشت که ایران پاسخ جنگ اقتصادی کاخ سفید را خواهد داد و واشنگتن با افزایش فشار بر کشورمان باید انتظار پاسخ‌های بیشتری از جمهوری اسلامی داشته باشد.
کد خبر : 451735

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پروجکت سیندیکیت، ریچارد هاس در تحلیلی با عنوان «خاورمیانه پساآمریکا» به بررسی آسیب‌های سیاست واشنگتن در غرب آسیا پرداخت.


وی با اشاره به سیاست حقوق بشری و استفاده از ابزار نظامی آمریکا می‌نویسد: «دولت ترامپ تمایلی به استفاده از نیروی نظامی یا استقرار سربازان در مناطق درگیری ندارد و از سوی دیگر، دیپلماسی تا حد زیادی (در کاخ سفید) غایب است. ترامپ تصمیم گرفته است تا نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و مصر را نادیده بگیرد و دولت وی هیچ تلاشی جدی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین نکرده است.»


«هاس» مدعی شد که ایران منبع بی‌ثباتی در منطقه است و با مرور مختصری بر کارایی ادعایی «راهبرد فشار حداکثری»، تصریح کرد: «اگر تأثیر تحریم‌ها آشکار باشد، هدف آن‌ها مشخص نیست. آنچه مشخص است اینکه ایران با جنگ اقتصادی خود به جنگ اقتصادی آمریکا پاسخ خواهد داد. جمهوری اسلامی علاوه بر این، به‌تدریج از محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق هسته‌ای 2015 خارج می‌شود. با افزایش فشار اقتصادی، ایالات‌متحده و متحدانش باید انتظار پاسخ‌های بیشتری از ایران را داشته باشند.»


این تحلیلگر برجسته آمریکایی می‌افزاید: «کاخ سفید تصریح نکرده اما مشخص است که ترجیحش تغییر حکومت در ایران است. با این حال،‌ 40 سال پس از انقلاب، حکومت همچنان مقاومت می‌کند. پاسخ نظامی به اقدامات ایران هم می‌تواند به‌نوعی درگیری در میانه تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری 2020 آمریکا منتهی شود که ترامپ خواهان آن نیست. اما رهایی ایران از محدودیت‌های توافق هسته‌ای 2015، شانس حمله اسرائیل به ایران را به همراه دارد و پای ایالات‌متحده را به جنگ باز می‌کند. حتی اگر این اتفاق نیفتد، انفعال آمریکا ممکن است همسایگان ایران را به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای سوق دهد تا تعادل بین توانایی‌های ایران و احتمال خروج آمریکا از منطقه بیشتر شود. چنین تحولی در غرب آسیا که اکنون ناپایدارترین منطقه جهان است، کابوسی برای کاخ سفید خواهد بود.»


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته