مشکلات آموزش و پرورش محصول مدیریت نادرست است/ کمبود نیروی انسانی اصلیترین چالش دستگاه تعلیم و تربیت
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور با بیان این که اجرای سند تحول بنیادین ماموریت اصلی و جدی وزارت آموزش و پرورش است، افزود: برای اطمینان از اجرایی شدن سند تحول بنیادین نیاز به یک الگوی اجرایی داریم تا مختصات نقطهای که در آن قرار داریم واطلاعات و مشخصات نقطهای که قرار است به آن برسیم را بدانیم.
وی افزود: معیار موفق بودن در دستگاه تعلیم و تربیت حل پایدار مسائل است لذا تا معلومات و مجهولات مسائل را مشخص نکنیم قادر به حل آنها نخواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در سالهای بعد از انقلاب، پوشش تحصیلی و ریشهکنی بیسوادی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: در دهههای گذشته اصلاح نظام آموزشی همواره مدنظر نظام تعلیم و تربیت بوده اما مجموعه فعالیتها و برنامهها منجر به بهسازی این نظام نشده است، به همین علت معتقدیم مهمترین و اصلیترین مسیر این دستگاه سند تحول بنیادین است تا همه چیز در آموزش و پرورش به شکل بنیادین متحول شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که برخی از مشکلات آموزش و پرورش مزمن است و ما هنوز نتوانستهایم این چالشها را به طور اساسی حل کنیم، خاطرنشان ساخت: یکی از اصلیترین این چالشها که هم اکنون و در چند سال آینده با آن مواجه هستیم، مسئله کمبود نیروی انسانی است و تلاش میکنیم با اتخاذ تدابیر و سیاستهای گوناگون این چالش را مرتفع سازیم.
وی گفت: مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت پیش از آنکه ناشی از منابع مادی و عدم توجه باشد محصول مدیریت نادرست است به همین جهت اصلیترین عامل مشکلات را میتوانیم در مدیریت آموزش و پرورش پیدا کنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: ایجاد تعامل و همافزایی میان آموزش و پرورش و سایر دستگاهها بسیار مهم است و در این بین مشارکتی مفید خواهد بود که چشمانداز مشترک داشته باشد و آن موقع توفیقات فراوانی حاصل خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: هیچ کاری به اندازه کار فرهنگی نمود ندارد و باید بتوانیم سند تحول بنیادین را به عبارت های ساده و ملموس تبدیل کنیم تا برای همگان شوق انگیز باشد و آنگاه بهتر اجرایی خواهد شد.
وی در پایان گفت: آموزش و پرورش باید تحول را از خودش آغاز کند و نقطه آغاز این تحول مدیریت است و در این راه باید نقطه ای را تعیین کنیم و همه را به آن نقطه هدایت نماییم و همه فرهنگیان باید در رسیدن به این نقطه سهیم و علاقه مند باشند و حتما باید تعلیم و تربیت را با استفاده از بیانی که برای مردم و مخاطبین شوق انگیز باشد ارائه کنیم تا نتایج بهتری حاصل گردد.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/