دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1398 - 13:16
هفته پژوهش 64/ همراه با نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی؛

محققان دانشگاه آزاد مفصل زانو هیدرولیکی برای افراد قطع عضو ساختند

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد مفصلی را طراحی کرده‌اند که برای افراد قطع عضو امکان راه رفتن فراهم می‌کند.
کد خبر : 451584
137662.jpg

رضا ایران‌پور در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره محصولی که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی ارائه داده است، گفت: برای افرادی که قطع عضو شده‌اند مفصل زانو طراحی می‌کنیم. این افراد چون عضو باقی‌مانده‌ای برای راه رفتن ندارند و زانوی آنها از بین رفته، نمی‌توانند راه بروند یا بدوند. بنابراین ما یک مفصل زانو برای آنها طراحی کرده‌ایم که امکان راه رفتن و انجام امور زندگی برای‌شان فراهم شود.


وی افزود: این مفاصل از بهمن ماه سال 1397 ساخته شده و در دو گروه مکانیک و هیدرولیک انجام شده است. مفصل ساخته شده برخلاف بقیه مفاصلی که در خارج از ایران وجود دارد، یک حالت فلکشن (نوسان) دارد که برای عبور از سطوح ناهموار یا عبور از شیب، این امر را بسیار آسان می‌کند. این مفصل در گروه هیدرولیکی است که سرعت رفت و برگشت را برای‌شان کنترل می‌کند.


ایران‌پور درباره دیگر مزایای این مفصل گفت: وزن آن نسبت به بقیه مفاصل خیلی سبک‌تر است و از جنس آلومینیوم گرید نظامی است. همچنین می‌توانیم این محصول را در انواع رنگ‌ها تولید کنیم.


این محقق در ادامه درباره تجاری‌سازی این محصول اظهار کرد: درحال حاضر نسخه‌اولیه سازمان تکمیل شده و آماده تجاری‌سازی آن هستیم که با چند سازمان برای سرمایه‌گذاری مذاکره کرده‌ایم که هنوز قطعی نشده است. 


وی همچنین افزود: برای این پروژه تاکنون حدود 26میلیون تومان هزینه شده است.


ایران‌پور درباره کمک‌ها و حمایت‌هایی که از سوی دانشگاه صورت گرفته، عنوان کرد: برای ساخت این مفاصل به ما دفتر و امکانات دادند و اکنون در هسته امیدآفرینان جوان، مرکز رشد ساخت تجهیزات پزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، مستقر هستیم. مسئولین محترم در مورد فرآیند ساخت یک محصول، از لحاظ مالی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و درمجموع در خصوص امکاناتی که مورد نیاز بوده، ما را مورد راهنمایی، کمک و حمایت قرار دادند.


وی افزود در این مرکز همچنین قرار است یک واحد برای توسعه صادرات را‌ه‌اندازی شود تا راه صادرات محصولات این دانشگاه بهبود پیدا کرده و تسهیل شود.


این محقق درباره گروهی که در این مرکز مشغول هستند گفت: در حال حاضر یک تیم 6 نفره داریم که هر کدام روی یک محصول خاص کار می‌کنند.


ایران‌پور در پایان گفت: نمونه‌ اولیه‌ این طرح  به‌تازگی آماده شده و قابل ارائه به بازار است. در مرحله بعدی نیز پیگیری‌های لازم را از طریق دانشگاه برای ارتباط با صنعت، انجام خواهیم داد.


انتهای پیام/4040/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته