پژوهشهای کاربردی راهکار مقابله با تحریم هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، مرتضی قائمی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تحولات تاریخی و مأموریتهای دانشگاهی را مورد تحلیل قرار داد و تأکید کرد: «با گذشت زمان مأموریت دانشگاهها تغییر پیدا میکند.»
وی افزود: «نسل نخست دانشگاهها بر محور آموزش شکل گرفت که به مرور زمان این مأموریت به سمت فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی سوق یافت و دانشگاههای نسل دوم متولد شدند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان عمده دانشگاههای موجود در کشور را جزء دانشگاههای نسل دوم معرفی کرد و ادامه داد: «ظهور نسل سوم دانشگاهها با تأکید بر کارآفرینی بهوجود آمدند و تمرکزشان بر این است که فن، هنر و کار چگونه ایجاد میشود تا بلافاصله از تولید به مصرف رسیده و در اختیار مخاطب قرار گیرد.»
قائمی محور اصلی دانشگاههای نسل سوم را تبدیل فن و هنر به اشتغال ارزیابی و تصریح کرد: «تبدیل دانش و پژوهش به کار و تبدیل اشتغال به ثروتآفرینی در قالب دانشگاههای کارآفرین تعریف میشود.»
وی به تشریح یک دانشگاه کارآفرین پرداخت و افزود: «دانشگاه کارآفرین توان عملی و علمی دانشجو را به نحوی افزایش میدهد که توان حل مشکلات جامعه را پیدا کند و در عین آموزش و پژوهش، با صنعت و کشاورزی و کارگاهها نیز ارتباط بگیرد تا از این طریق هم شغل تضمین شدهای داشته باشد و هم مهارت او مشکلات جامعه را برطرف کند.»
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در ادامه به معرفی چهارمین نسل دانشگاهها پرداخت و عنوان کرد: «در نسل چهارم، دانشگاههای فنآفرین تعریف میشوند و اهمیت پیدا میکنند.»
قائمی افزود: «در نسل چهارم دانشگاهها، از فن و هنر، درآمد و اقتصاد کشور افزایش پیدا میکند و علم و پژوهش سردمدار ارتقای توانایی اجتماع میشود که این امر برتر از کارآفرینی است، چرا که در عرصه فنآفرینی، کار خودبهخود تولید میشود.»
وی یادآور شد: «پنجمین نسل از دانشگاهها، دانشگاههای هوشمند هستند که در این مدل دانشگاهی، کلاس و آزمایشگاه و استاد و نظایر آن همگی به شکل هوشمند اداره شده و تکنولوژی به کمک آموزش میآید.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان خاطرنشان کرد: «ضرورت حضور همه جانبه استادان و دانشجویان در امر پژوهش نیاز اصلی جامعه امروز است و اینکه تعداد معدودی از استادان بار پژوهشی یک دانشگاه را بر دوش بکشند، چندان زیبنده یک محیط علمی نیست.»
انتهای پیام/4117/
انتهای پیام/