دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

برکاتی که دید و بازدید شب یلدا با خود می‌آورد/ «صله رحم» در کلام عالمان و سخنرانان مشهور + فیلم و صوت

صله رحم امر واجبی است که سفارش‌های مهمی درباره آن بیان شده است. به مناسبت شب یلدا و فرصت دید و بازدید آن نگاهی به موضوع صله رحم در کلام عالمان و سخنران مشهور کرده‌ایم.
کد خبر : 451505
یلدا سخنران.jpg

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سی‌امین روز آذر که به اتمام می‌رسد، شب یلدا با تمام آداب و رسوم و شیرینی‌هایش برای ایرانیان آغاز می‌شود. این آیین سنتی که از دیرباز در جای جای مرز و بوم ایران زمین رواج داشته، همچنان نیز به قوت خود باقی است و نسل به نسل ادامه پیدا می‌کند.


جشن شب یلدا به پاس فرارسیدن نخستین روز زمستان برپا می‌شود، چرا که نخستین روز زمستان آغازگر بلند شدن زمان روز و کوتاه شدن شب هنگام است. پس اگر روز را نماد روشنایی و حقیقت و شب را نماد تاریکی و جهل بدانیم، نخستین روز زمستان همراه است با آغاز غلبه حقیقت بر جهالت.


این آیین باستانی با رسوم خاصی همراه است که ظرف اصلی اجرای تمامی آن دور هم جمع شدن خانواده‌ها، آن هم در منزل بزرگ‌تر فامیل است. چرا که اگر خانواده و بستگان دور هم جمع نشوند، دیگر نه حافظ‌خوانی شکل می‌گیرد و نه بساط آجیل و انار و هندوانه شب یلدا با فردیت مفهومی خواهد داشت.


دور هم جمع شدن فامیل در شب یلدا درست همان تعبیر صله رحمی است که در اسلام بارها و بارها به آن سفارش شده و آثار و برکات زیادی برای آن بیان شده است. موضوعی که خانواده‌های ایرانی بایستی بیش از پیش قدر آن را بدانند و جمع صمیمی خانواده را با مسائل حاشیه‌ای مثل چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی و یا بدگویی غیبت، به مرز فروپاشی نرسانند.




به بهانه فرارسیدن این ایام نیکو، گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا رجوعی به بیانات برخی از عالمان دین در زمینه صله رحم و اهمیت آن داشته، که صوت و فیلم آن در ادامه آمده است.


چهار تضمین پیامبر اسلام (ص) برای اجراکننده حقیقی صله رحم


حجت‌الاسلام سرلک از واعظان مشهور کشورمان در سخنان خود که از برنامه نقطه اوج شبکه قرآن سیما پخش شده بود، ضمن بیان اهمیت مفهوم برادری در اسلام، به تکریم بحث خویشاوندی و سفارش اسلام در این زمینه اشاره کرد.





ریشه رحم از رحمانیت خداوندست


شیخ حسین انصاریان در باب اهمیت صله رحم، به حدیثی از پیامبر که از قول خداوند بیان شده است، اشاره کرد که کلمه رحم از خود «رحمن» که نام زیبای خداوند است آمده و هر که صله رحم کند به خود پروردگار وصل می‌شود و هر که آن را رها کند و قطع رحم کند از خود خداوند جدا شده است.





چگونه در مهمانی‌ها و هنگام صله رحم از بروز غیبت خودداری کنیم؟


یکی از مشکلات بزرگ جمع‌های فامیلی و مهمانی‌ها بروز غیبت و برخی بدگویی‌هاست. موضوعی که فواید صله رحم را به حاشیه برده و همچون آفتی میوه ارزشمند آن را خراب می‌کند. حجت‌الاسلام رفیعی در خصوص این اتفاق و پیشگیری از آن پیشنهاد جالبی مطرح کرده است که در صوت زیر قابل دستیابی است.


 





معنای واقعی صله رحم


حجت الاسلام حسینی قمی در یکی از قسمت‌های برنامه سمت خدا معنای واقعی صله رحم را بیان کرد. وی در این خصوص بیان داشت، صله رحم زمانی معنای حقیقی خود را پیدا می‌کند که به صرف دید و بازدید نباشد و بلکه این رفت و آمد و کسب احوال، سبب‌ساز مشکلات همدیگر باشد، نه اینکه حتی خدای نکرده بخواهیم دارایی‌های خود و در مقابل مشکلات و نداری دیگران به رخ بکشیم.





فواید یاد کردن از اموات در مهمانی‌ها


حجتالاسلام مسعود عالی از واعظان مشهور کشور، در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش شده بود، به موضوع طلب مغفرت برای اموات و آثار و برکات آن برای فرد متوفی اشاره کرد. نکته جالب توجه این است که اگر این طلب مغفرت از سوی نزدیکان فرد فوت شده باشد، اثر آن برای متوفی فزونی می‌یابد. پس چه نیکو است اگر در مهمانی‌های شب یلدا طلب مغفرتی برای اموات فامیل هم انجام بگیرد.





احکام مرتبط با صله رحم


حجت‌الاسلام فلاح‌زاده در برنامه العروةالوثقی در خصوص احکام صله رحم و باید و نبایدهایی که به سفارش احکام فقهی بایستی در این فرآیند طی شود، به برخی سؤالات مخاطبان پاسخ داد که این سؤالات و جواب آن در صوت زیر آمده است.





انتهای پیام/4139/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
۰
یلدا، یک مراسم کاملا ایرانی و بومی است و هیچ ربطی به دین و مذهب ندارد . لطفا و لطفا ، یلدای ایرانیان رادینی و مذهبی و سیاسی نکنید و آن راازمردم ایران ، سرقت نکنید و به خودتان ربط ندهید .
هلدینگ شایسته