دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1398 - 10:57
گزارش آنا از شب استیضاح ترامپ؛

دموکرات‌ها خواب ترامپ را آشفته کردند/ چشم امید رئیس‌جمهور آمریکا به جمهوری‌خواهان

دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا شب گذشته به استیضاح ترامپ رأی دادند و حال باید تا ماه آینده صبر کرد و دید که آیا جمهوری‌خواهان که اکثریت سنا را در دست دارند، به برکناری رئیس‌جمهور کشورشان رأی می‌دهند؟
کد خبر : 451433
impeachment-vote-1.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: جلسه رأی‌گیری استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا شب گذشته و بامداد امروز برگزار شد. پیش از آغاز جلسه فضای حاکم بر مجلس نمایندگان آمریکا به‌گونه‌ای بود که انتظار می‌رفت بیشتر دموکرات‌ها دو بند اتهامی علیه رئیس‌جمهور کشورشان را تصویب کنند و به این ترتیب ترامپ سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا شود که با رأی سناتورها استیضاح می‌شود. پیش‌تر اندرو جانسون (1868) و بیل کلینتون (1998-1999) استیضاح شده بودند.


منابع خبری آمریکا گزارش کردند که رایزنی‌ها در کنگره ممکن است 6 ساعت به طول بینجامد که این مدت میان سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات تقسیم و جلسه با نظارت کمیته قضائی کنگره برگزار شد. در نهایت مجلس نمایندگان آمریکا هر دو ماده استیضاح ترامپ را تصویب کرد.


تصویب دو ماده اتهامی علیه ترامپ


ابتدا ماده نخست استیضاح با 230 رأی در برابر 197 رأی تصویب شد و در ادامه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد ماده دوم قطعنامه با 229 رأی مثبت در برابر 198 رأی منفی تصویب شده است.


نانسی پلوسی


نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا


وی گفت: نقض قانون اساسی به‌وسیله رئیس‌جمهور ترامپ واقعیتی اثبات‌شده است. وی با اقدام خود تلاش کرد به مداخله خارجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دامن بزند و چاره‌ای جز این وجود ندارد که پرونده استیضاحش به جریان بیفتد.


رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره استیضاح شد. اتهامات ترامپ عبارت است از سوءاستفاده از قدرت به‌وسیله اقدام برای وارد آوردن فشار به اوکراین برای تحقیق از جو بایدن، رقیب انتخاباتی وی از حزب دموکرات و نیز کارشکنی در اقدامات کنگره به‌دلیل خودداری از همکاری با تحقیقات مربوط به روند استیضاح و همچنین جلوگیری از شهادت دادن کارمندان کاخ سفید و ارائه شواهد مربوطه.


پلوسی: ارجاع ترامپ برای محاکمه روز غم‌انگیز آمریکاست


نانسی پلوسی بعد از جلسه مجلس نمایندگان، در اظهاراتی ارجاع پرونده ترامپ را برای محاکمه در سنا روز بزرگی برای قانون اساسی و البته غم‌انگیز برای آمریکا خواند و گفت: ما امشب روز بزرگ قانون اساسی را شاهد بودیم ولی از بابت آمریکا ناراحت شدیم. من این رأی و این روز را اتفاقی غم‌انگیز برای آبروی بنیان‌گذاران این کشور می‌دانم و نیز برای کسانی که در دفاع از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان جان خود را فدا کردند.


وی افزود: غیرممکن است که به شجاعت اخلاقی دموکرات‌ها در خانه خود افتخار کنیم و بخواهیم از آن الهام بگیریم. ما از آنها نخواهیم پرسید که چگونه رأی داده‌اند.


ادامه روند استیضاح در سنای حامی ترامپ


طبق قوانین داخلی آمریکا، پس از تصویب استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان، محاکمه وی در ماه ژانویه 2020 (دی سال جاری) در مجلس سنا برگزار خواهد شد. در آن جلسه بار دیگر رایزنی‌ها و صحبت‌ها انجام می‌شود و در نهایت رأی‌گیری از سناتورها انجام خواهد شد. ترامپ در صورتی از سمت خود به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برکنار می‌شود که دو سوم اعضای سنا به آن رأی دهند. 



با توجه به اینکه اکثریت سنا در دست جمهوری‌خواهان و حامیان ترامپ است انتظار می‌رود فرایند استیضاح ترامپ در این مرحله با شکست مواجه شود. ترامپ پیش‌تر اقدام برای استیضاح خود را «کودتا» خوانده بود.



از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد آمادگی دارد در روند تحقیقات در پرونده استیضاح ترامپ طبق قانون همکاری کند. وی افزود: من حاضرم اگر حضورم طبق قانون مفید باشد، در جلسات استماع مجلس نمایندگان و سنا حضور یابم و شهادت دهم.


ترامپ: دموکرات‌ها خودکشی سیاسی کردند!


رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته به‌دلیل عصبانیت از رأی مجلس نمایندگان، بدون اینکه با خبرنگاران مصاحبه کند و درباره روند استیضاحش حرف بزند سوار بر بالگرد خود در محوطه کاخ سفید شد و به ایالت میشیگان رفت. وی در آنجا در جمع هوادارانش حاضر شد و در سخنرانی خود درباره موضوعاتی همچون تمایل نداشتن برای استفاده از قدرتمندترین سلاح در دست آمریکا و نیز افزایش توان نظامی نیروهای آمریکایی صحبت کرد.


دونالد ترامپ


ترامپ در نخستین واکنش به تصویب استیضاحش در مجلس نمایندگان آمریکا، آن را «خودکشی سیاسی دموکرات‌ها» توصیف کرد و گفت: آنها با این اقدام خود به رأی‌دهندگان آمریکایی و مردم کشور توهین کردند.


وی افزود: این موضوعی حزبی و غیرقانونی است و دموکرات‌ها در مسیر خودکشی سیاسی گام برداشته‌اند. آنها همچنین حقارت عمیق خود را نسبت به رأی‌دهندگان آمریکایی نشان دادند تا پیروزی من را در انتخابات تحت تأثیر قرار دهند. 


رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: ننگ باد بر دموکرات‌ها با این رأی‌گیری‌شان. همه دموکرات‌های مجلس نمایندگان باید منزوی شوند. به نظر نمی‌آید که من استیضاح شوم، اشتباهی نکرده‌ام و بسیاری از جمهوری‌خواهان حامی من هستند.


ترامپ تأکید کرد: حزب جمهوری‌خواه پیش‌تر با چنین توهین بزرگی مواجه نشده بود، ولی جمهوری‌خواهان امروز بیش از هر زمان دیگری متحدند و درست رأی خواهند داد.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته