دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1394 - 12:00

مقاله هنری کسینجر در «وال‌استریت ژورنال»: تشکیل امپراتوری پارس، امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد

وزیر امورخارجه سابق آمریکا درباره فروپاشی منطقه خاورمیانه به‌دلیل بحران سوریه، خروج نیروهای آمریکایی از منطقه و عملیات نظامی روسیه هشدار داد، موضوعی که باعث می‌شود هم‌پیمانان نسبت به ائتلاف قدیم با آمریکا شک کنند.
کد خبر : 45135

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه «العربیه» گزارش کرد:‌ «هنری کسینجر» وزیر امورخارجه سابق آمریکا در مقاله‌ای با عنوان «فروپاشی چارچوب ژئو سیاسی خاورمیانه» که در روزنامه «وال‌استریت ژورنال» آن را منتشر کرد، هشدار داده است که ورود نظامی روسیه در سوریه نشان از پیامدهای عقب‌نشینی آمریکا دارد که برای ثبات در منطقه خاورمیانه تلاش می‌کرد. نقشی که آمریکا از سال 1973 پس از جنگ عربی و اسرائیلی داشت.


«کسینجر» نوشت: پس از آن جنگ، مصر ائتلاف نظامی خود را با اتحاد جماهیر شوروی سابق کنار گذاشت و به مذاکرات صلح با اسرائیل به میانجی‌گری آمریکا پیوست. این مذاکرات به معاهده صلح میان قاهره و تل‌آویو و نیز معاهده صلح میان اردن و اسرائیل انجامید. همچنین با میانجی‌گری سازمان ملل متحد، به جنگ میان سوریه و اسرائیل پایان داد. پس از آن صدام در جنگ علیه کویت شکست خورد آن هم به‌وسیله ائتلافی بین‌المللی که آمریکا رهبری آن را برعهده داشت. آمریکا همچنین جنگ علیه تروریسم را در عراق و افغانستان رهبری کرد. در این تلاش‌ها مصر، اردن و کشورهای خلیج فارس هم‌پیمان ما بودند و حضور نظامی روسیه در منطقه ناپدید شد.


به‌نوشته وزیر امورخارجه سابق آمریکا، این چارچوب ژئو سیاسی هم اکنون در وضعیت آشوب قرار گرفته است. چهار کشور در خاورمیانه که عبارتند از لیبی، یمن، سوریه و عراق بیش از پیش از آشوب رنج می‌برند. این کشورها به‌وسیله گروه‌هایی هدف قرار گرفته‌اند که می‌خواهند حاکمیت خود را بر مناطق وسیعی در عراق و سوریه تحمیل کنند به‌گونه‌ای که گروه داعش می‌خواهد نظام خلافتی بر پایه دیدگاه‌هایش برپا کند و آن را جایگزین کشورهای به رسمیت شناخته شده به‌وسیله نظام جهانی کند.


«کسینجر» می‌افزاید: خاورمیانه در معرض چهار تهدید هست که آن را در آستانه فروپاشی قرار داده است، برجسته‌ترین این تهدیدها، اهداف ایران برای احیای امپراتوری پارس و همچنین تلاش گروه‌های افراطی برای سرنگونی نظام‌های سیاسی موجود است. تنش‌های محلی در چارچوب یک کشور میان گروه‌های نژادی و دینی و همچنین فشارهای داخلی ناشی از بحران‌های سیاسی و اقتصادی محلی را می‌توان به آن افزود.


خاورمیانه مهم‌ترین امتحانی است که حیثیت آمریکا را محک می‌زند، امتحانی نه برای توان نظامی‌، بلکه برای عزم و توان آمریکایی‌ها برای تفاهم با جهان جدید

او در ادامه ادعا کرد: در سوریه قیام اکثریت علیه «بشار اسد» آغاز شد، رئیس‌جمهوری که به‌وسیله گروه‌‌های مذهبی حمایت می‌شود. از سویی هرکدام از طرف‌های متخاصم را طرفی خارجی حمایت می‌کند که به‌دنبال منافع خود است. اما کشورهای خلیج فارس بر کنار رفتن «اسد» و در نتیجه به شکست کشاندن طرح‌های مذهبی ایران تلاش می‌کنند، طرح‌هایی که خطرناک‌تر از گروه‌های تروریستی هستند. در همان حال کشورهای خلیج فارس برای شکست داعش و متوقف کردن پیشروی ایران نیز تلاش می‌کنند. این تناقض و شکاف به‌دنبال توافق هسته‌ای ایران عمق بیشتری یافت.


«کسینجر» افزود: این جهت‌گیری‌های متضاد به‌دلیل عقب‌نشینی آمریکا از منطقه تشدید شد، موضوعی که برای روسیه امکان مشارکت در عملیات نظامی در خاورمیانه را فراهم کرد. به‌نظر می‌آید که مسکو از فروپاشی نظام «اسد» و تکرار آشوب لیبی نگران است، آشوبی که می‌تواند داعش را در دمشق به قدرت برساند یا همه سوریه را به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل کند، پناهگاهی که ممکن است توسعه و به مرزهای جنوبی روسیه در قفقاز و دیگر مناطق گسترش یابد. این سیاست در راستای منافع ایران در منطقه قرار دارد.


به‌نوشته «هنری کسینجر»، سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه بدگمانی‌ و شک‌هایی را برای هم‌پیمانان آمریکا ایجاد کرده است، آن هم در میانه نگرانی از برخورد فعلی آمریکا و روسیه، زیرا اوضاع شبیه اوضاعی است که منجر به وقوع جنگ جهانی اول شد، با این تفاوت که آن جنگ با اسلحه کلاسیک بود.


او در این مقاله مدعی شد: از همین رو آمریکا باید به شکلی قاطع برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب اتمی و در نتیجه ممانعت از دست‌یابی همه کسانی که در خاورمیانه به‌دنبال اسلحه اتمی هستند عمل کند. همچنین از میان بردن گروه داعش اولویتی ضروری در منطقه است.


وزیر امورخارجه سابق آمریکا در پایان مقاله خود نوشت: خاورمیانه مهم‌ترین امتحانی است که حیثیت آمریکا را محک می‌زند، امتحانی نه برای توان نظامی‌، بلکه برای عزم و توان آمریکایی‌ها برای تفاهم با جهان جدید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته