دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1398 - 17:44

ماجرای عهدی که شیخ زکزاکی با امام خمینی(ره) بست

رهبر جنبش اسلامی نیجریه پس از سفر به ایران و دیدار با امام خمینی(ره)، به خودش قول داد که پیام معمار کبیر انقلاب برای بازگرداندن اسلام به نیجریه را به گوش علمای این کشور برساند.
کد خبر : 451334

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: شیخ ابراهیم زکزاکی که در سال ۱۹۵۳ میلادی چشم به جهان گشود، رهبری است که محبوبیت ویژه‌ای در نیجریه دارد و علاوه بر شیعیان، اهل سنت و مسیحیان این کشور نیز ارادت خاصی به وی دارند و از وی پیروی می‌کنند. رهبر شیعیان نیجریه اواخر دهه ۷۰ دوران دانشجویی خود را هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گذراند و این تحول مهم تأثیرات زیادی بر شخصیت وی بر جای گذاشت.


رهبر جنبش اسلامی نیجریه دانش‌آموخته رشته اقتصاد است و چندین‌بار در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به زندان افتاد. وی روز قدس را در نیجریه احیا کرد و این خط مشی باعث شد تا سه پسرش در راهپیمایی روز قدس ۲۰۱۴ میلادی به‌وسیله پلیس نیجریه شهید شوند. شیخ زکزاکی فعالیت‌های خود را از دهه ۱۹۸۰ آغاز کرده است و در این مدت حدود ۱۲ میلیون نیجریه‌ای شیعه شده‌اند و این موضوع باعث حملات شدید برخی گروه‌های افراطی علیه وی شده است.


ارادت و اخلاص شیخ زکزاکی به امام خمینی(ره)


ابراهیم زکزاکی در یکی از مصاحبه‌هایش درباره اینکه چگونه شیعه شده و مسلمانان این کشور را به مذهب تشیع دعوت کرده است، گفته بود: زمان انقلاب اسلامی ایران در تصاویر و اخبار به‌ویژه  از رسانه‌های غربی رویدادهای این کشور را می‌دیدم. ما در دانشگاه به فعالیت‌های اسلامی می‌پرداختیم و سازمانی به نام «انجمن اسلامی سوره نیجریه» تشکیل دادیم که من دبیرکل آن بودم. در اواخر دهه ۷۰ میلادی معاون امور بین‌الملل این انجمن نیز شدم و در سال ۱۹۸۰ میلادی برای نخستین سالگرد انقلاب اسلامی به ایران آمدم.


وی افزود: پیش از آمدن به ایران به‌عنوان یک مسلمان به فعالیت‌هایی مشغول بودم و آرزو می‌کردم کشور اسلامی داشته باشیم و بتوانیم کنترل کشور خود را به دست بگیریم؛ زیرا حکومت ما کمونیستی بود، اما بعد از اینکه از ایران دیدن کردم، تمام دیدگاه‌هایم تغییر کرد. ما به یک الگوی ایرانی و تعلیمات امام خمینی(ره) احتیاج داشتیم. الحمدلله در دهه ۸۰ میلادی جنبش اسلامی در نیجریه آغاز شد. این جنبش از انجمن اسلامی سوره جدا شده بود و آنها وظیفه داشتند انجمن را به سوی جهان اسلام سوق دهند.


روایت دختر زکزاکی از وفای به عهد پدرش


زکیه، دختر شیخ زکزاکی درباره تاریخچه شکل‌گیری جنبش اسلامی نیجریه گفت: شیخ زکزاکی زمانی که دانشگاه بود جریان اسلامی و جذب مردم به اسلام را آغاز کرد. وی ابتدا به ایران آمد و با امام خمینی(ره) ملاقات کرد و به خودش قول داد که پیام امام را به مردم نیجریه برساند.


زکیه زکزاکی


زکیه زکزاکی، دختر رهبر جنبش اسلامی نیجریه


وی افزود: پدرم آن زمان 23 سال داشت که به نیجریه آمد و به علمای اهل تسنن و ... گفت «من یک پیام از عالمی بزرگ دارم و ما باید اسلام را به نیجریه برگردانیم». 200 سال پیش شخصی به نام «عثمان دن فودیو» انقلاب کرده بود و انگلیسی‌ها آن قیام را از بین برده بودند. علمای اهل تسنن از آن موقع ترسیده بودند که با حکومت درگیر شوند. شیخ زکزاکی چند بار دستگیر و هر بار آزاد شد کارش را ادامه داد؛ زیرا با امام عهد بسته بود.


دختر رهبر شیعیان نیجریه در این باره تصریح کرد: زکزاکی در ابتدا به مردم کشورش نگفت شیعه شوند؛ زیرا در نیجریه شیعه‌ وجود نداشت و وی نخستین شیعه کشور بود. روز قدس سال 2014 سه فرزند شیخ کشته می‌شوند و سال 2015 به حسینیه حمله و کشتار می‌کنند. شیخ را دستگیر کردند و به زکزاکی چند تیر اصابت کرد و یک چشمش را کاملا از دست داد. به مادرم نیز چند تیر اصابت می‌کنند. بعد از مرخص شدن از بیمارستان شیخ را در خانه‌اش نگه می‌دارند که حتی در حیاط خانه‌ نمی‌توانست برود. یاران شیخ زکزاکی تقریباً روزی نیست که در نیجریه تظاهرات نکنند.



زکیه زکزاکی آخرین وضعیت جسمانی پدرش را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت: وی مدتی است که نمی‌تواند بخوابد و احساس می‌کند روغن داغ روی تمام بدنش می‌ریزند. باید برایش دعا کنیم و هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم.



وی درباره جنبش اسلامی در نیجریه گفت: این جنبش در همه اقشار و سنین دیده می‌شود، به‌عنوان نمونه اگر تولد حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) باشد، خانم‌ها خودشان برنامه برگزار می‌کنند. «گروه ابوالفضل» برنامه‌هایی را برای کودکان برگزار می‌کنند. اخلاق شیخ زکزاکی همه را جذب کرده است و وی خیلی زود ناراحت و عصبانی نمی‌شود، حتی به مردم هدیه می‌دهد. رفتارشان با خانواده خیلی خوب است و به مردم توصیه می‌کند که درس بخوانند. مادرم در نیجریه یک شهرک سینمایی مدیریت و به‌ این وسیله کار فرهنگی می‌کرد.


زکیه زکزاکی عنوان کرد: از آن جهت که شیخ زکزاکی به نهضت امام حسین(ع) توجه دارد، مردم می‌فهمند که مصیبت‌هایشان در برابر مصیبت امام حسین(ع) ناچیز است و همیشه انگیزه دارند. ما شیعیان دیگری هم در نیجریه داریم اما زکزاکی تنها کسی است که جلوی ظلم ایستاده است. اینها دلایل استقامت جنبش اسلامی مردم در نیجریه است.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: امام خمینی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته