پیوند حوزه و دانشگاه باید در راستای نیازهای جامعه باشد
به گزارش گروه استانها خبرگزاری آنا، حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور نیز پیش از ظهر امروز در مراسم ویژه هفته پژوهش و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با اشاره به لزوم وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید در مسیر کارآمدی سنجیده شود.
وی افزود: هراندازه که دانشگاهیان و حوزویان در رفع نیازهای و بالندگی جامعه باهم همکاری داشته باشند، باعث پیشرفت میشود.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور بر لزوم وحدت خود دانشگاهیان و خود حوزویان تأکید کرد و گفت: وحدت خود دانشگاهیان و وحدت خود حوزویان باید بررسی شود و سؤال شود که حوزویان در مسیر و هدف تعالی جامعه تا چه اندازه توانستهاند باهم مؤثر باشند.
وی افزود: همین سؤال نیز باید از دانشگاهیان پرسیده شود که دانشگاهیان چه میزان پیوند در بین علوم پایه، مهندسی، انسانی، هنری و پزشکی وجود دارد و یا اینکه دانشگاهیان این علوم هرکدام کار خود را انجام میدهند و رابطهای بین آنها وجود ندارد.
وی گفت: هر چه ساختار حوزه و دانشگاه و آییننامهها و بخشنامههای آنان در مسیر پیوند حوزویان و دانشگاهیان باشد میتوان گفت این وحدت در حال شکل گرفتن، رشد و بالندگی است.
حجتالاسلام خسرو پناه با اشاره به وضعیت فلاسفه و متفکران در تمدن و قرنهای گذشته بیان کرد: درگذشته متفکران حوزه و دانشگاه یکی بودند و شخصیتی مثل فارابی و یا بوعلی هم در مباحث علمی و هم توحیدی و دینی سرآمد بودند.
وی افزود: کتاب قانون ابوعلی سینا درباره طب است و هر چند آن را با علم پزشکی میشناسند اما در کتاب اول آنکه کلیات نام دارد دقیقاً مباحث الهیات و توحیدی بر مباحث طبیعی و پزشکی حاکم است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور بیان کرد: اگر انسانشناسی بوعلی را از او بگیرد داروسازی و طب آن نابود خواهد شد و پیوند گسستهای بین طب و انسانشناسی علوم ابنسینا وجود دارد.
وی تأکید کرد: آیا بزرگان تمدن اسلامی دارالعلوم، دارالحکمه و نظامیه تشکیل دادند برای این بوده که مجمعی راهاندازی کرده و هیئتعلمی جذب کنند و تعدادی دانشجو بگیرند و کسب درآمد کرده و مدرک دهند؟!
حجتالاسلام خسرو پناه گفت: بزرگان علمی ما در راستای نیازهای جامعه حرکت میکردند و دانشگاه راه نمیانداختند که افرادی را جذب کنند و کسب درآمد کنند.
وی گفت: باید بررسی شود که رشتههای دانشگاهی چه سودی برای جامعه داشته و یک دانشجو پس از کسب مدرک دانشگاهی چه کارآمدی برای جامعه دارد؟
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور گفت: در سال 1313 دانشگاه تهران با شش دانشکده افتتاح شد، هرچند دانشمندان زیادی تربیت شدند، اما افتتاح این دانشگاه برای رفع نیازهای جامعه نبود.
وی گفت: امیرکبیر دارالفنون را راهاندازی کرد و نگاه وی دقیقاً نیازهای جامعه و مردم بود و فنونی در دارالفنون تدریس میشد که ارتباط مستقیمی با جامعه داشت.
حجتالاسلام خسرو پناه تأکید کرد: تمام دانشگاههای ما از همین دانشگاه تهران الگو گرفتند و ساختار دانشگاههای کشور ما آموزش محور است و اکنون چند سالی است که دانشگاه به سمت پژوهش محوی رفته است و نسل سوم دانشگاه کارآمد است.
وی با حضور بیش از 10 هزار نفر در هیئتعلمی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: 5 هزار نفر از این تعداد مربی، 4500 نفر استادیار بوده و کمتر از 500 نفر استاد تمام و دانشیار هستند و این یعنی سطح پژوهش پایی است و دانشگاه آموزش محور است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور گفت: 15 درصد اساتید ما در رشد علمی مؤثر هستند و درصد بسیار اندکی کارکرد محور هستند.
وی گفت: وضعیت حوزههای ما هم بهتر از دانشگاه نیست و وضع پژوهش 5 درصد حوزویان است و 95 درصد هم آموزش محور هستند و 5 درصد پژوهشگر چند درصد ناظر بر مشکلات جامعه هستند؟
حجتالاسلام خسرو پناه تأکید کرد: ما در بحث سلولهای بنیادی جز 8 کشور برتر دنیا هستیم و آنقدر قوی هستیم که استاد سلیمانی را در فرودگاه آمریکا گرفته و بیش از دو سال زندانی میکنند که یا در خدمت ما باش یا در همینجا میمانی.
وی گفت: با تلاشهای حوزه وزارت خارجی دکتر سلیمانی به کشور بازگشت و این دانشمند جزء 10 نفر اساتید و دانشمندان برتر جهان است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور وضعیت علم هستهای ایران را نیز سرآمد در دنیا عنوان کرد و گفت: هرگاه دانشمند ما دانشش را با جامعه همچون در سلولهای بنیادی، علم هستهای، علم موشک، خودرو پیوند زده ما پیشرفت کردهایم و تجربه با ما نشان داده که پیوند دانش و جامعه باعث رشد هر دو میشود.
وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای این است که حوزویان و دانشگاهیان باید طوری به هم پیوند برقرار کنند که نیازهای جامعه را برطرف کنند.
حجتالاسلام خسرو پناه تأکید کرد: فقه باید نیازهای حقوقی کشور را حل کرده و تبدیل به لایحه کند و در مجلس به قانون تبدیل شود یا اینکه گروههای حقوقی در دانشگاهها به سمت رفع مشکلات حقوقی کشور حرکت کنند.
وی با انتقاد از سریالهای خانگی بیان کرد: این سریالها مبتذلترین فیلم و از فیلمهای هالیوودی بدتر هستند، چراکه دانش ما باهنر پیوند ندارد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور افزود: فیلمهایی مانند مانکن، کرگدن و دل لاکچری ترین زندگیها را نشان میدهد و باعث ایجاد انتظارات حداکثری در نسل جوان ما میشوند و اگر جوان ما کار داشته باشد ماهیانه 10 میلیون تومان حقوق داشته باشد باز نمیتواند زندگیهایی دست کند که در این فیلمها به نمایش درمیآید و ناراضی میشود.
وی تأکید کرد: جوانی که از زندگی ناراضی باشد، مرده است و این نارضایتی باعث ایجاد ناامیدی و یاس میشود.
حجتالاسلام خسرو پناه با انتقاد از مسئولینی وزارت ارشاد اسلامی درباره نظارت بر این فیلمها بیان کرد: ما یک فرد حکیم در وزارت ارشاد نداریم که جلوی انتشار روحیه تجملگرایی و اشرافی گری را بگیرد و با این فیلمها این افکار را در ذهن مردم رشد میدهند و این مسئول نمیفهمد این سریالها چه مشکلی برای جوان ایجاد میکند.
وی گفت: این چه فیلمهایی است که ساخته میشود و یکی از دلایل مهم این است که دانشگاه و حوزه ما باهنر مرتب نیستند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور گفت: وقتی صحبت از وحدت حوزه و دانشگاه میشود فقط در سال چندین جلسه درباره این مسئله برگزار میشد اما باید کاری عملی انجام شود.
وی تأکید کرد: پیوند حوزه و دانشگاه باید در راستای نیازهای جامعه باشد و باید درس، بحث و پژوهش و مقالات اساتید، دانشجویان و حوزویان در این راستا باشد.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/