دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1398 - 15:54
جهانگیری:

مهم‌ترین سؤال آمریکایی‌ها از دکتر سلیمانی روند توسعه و سرعت علمی ایران بود

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آمریکایی‌ها مکرراً از دکتر سلیمانی خواسته‌اند که در آمریکا بماند و مهم‌ترین سوال آنها از این دانشمند ایرانی در دوران 14 ماه بازداشت این بوده که جمهوری اسلامی ایران چگونه موفق شده است روند توسعه علمی را با این سرعت ادامه دهد.
کد خبر : 450861
3.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) که عصر امروز برگزار شد، با تأکید بر این که علم و فناوری آینده کشور را رقم می‌زند، اظهار کرد: اگر به توسعه همه‌جانبه کشور می‌اندیشیم باید بدانیم که هیچ توسعه‌ای بالاتر از توسعه علم و فناوری نیست؛ چرا‌که این توسعه به جای اتکا به منابع طبیعی، به نیروی انسانی، مراکز علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان متکی است.


وی با تبریک هفته پژوهش، به گزارش عملکرد حوزه پژوهش و فناوری که در جلسه ارائه شد اشاره کرد و افزود: در شرایطی که عده‌ای به دنبال سیاه‌نمایی و فضاسازی‌های منفی در کشور هستند،‌ اطلاع رسانی درخصوص دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری می‌تواند به افزایش امید مردم به آینده کشور کمک کند.


معاون اول رئیس‌جمهور افزود: افزایش تعداد قراردادهای همکاری صنعت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بالا رفتن میزان اشتغال در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، افزایش تعداد واحدهای مستقر در پارک‌های علم و فناوری و ارتقاء رتبه جهانی کمیت علم ایران که در گزارش عملکرد حوزه پژوهش و فناوری به آن اشاره شد، از جمله افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که اطلاع رسانی در خصوص این دستاوردها می‌تواند مردم کشور را شاد کند.


جهانگیری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به‌طور مکرر بر ضرورت توسعه علم و فناوری تأکید کرده‌اند، تصریح کرد: اراده جدی برای توسعه علم و فناوری در رأس نظام باعث شد که همه مسئولان کشور پای این موضوع ایستاده‌اند و خوشبختانه به دستاوردهای خوبی در بخش علم و فناوری نائل شده‌ایم.


وی ادامه داد: گاهی برخی افراد این انتقاد را مطرح می‌کنند که افزایش تولید مقالات علمی به معنای تولید علم نیست اما گزارش عملکرد حوزه پژوهش و فناوری که امروز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد نشان داد که با وجود آن که مراکز علمی کشور در شرایط تحریم هستند و حتی از تحصیل برخی دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارجی جلوگیری می شود، اما دستاوردهای افتخار آمیزی در حوزه پژوهش و فناوری حاصل شده است.


معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور باید دستاوردهای خود را به نحو مناسبی اطلاع رسانی کنند و این افتخارات را به اطلاع مردم برسانند، خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی کشور امروز فرصت بسیار خوبی فراهم شده تا قطعات مورد نیاز بخش‌های مختلف صنعت با استفاده از توان داخلی و ظرفیت دانشگاه‌های کشور تأمین شود.


جهانگیری به دستگیری دکتر سلیمانی دانشمند ایرانی در آمریکا نیز اشاره و تصریح کرد: آمریکایی‌ها مکرراً از دکتر سلیمانی خواسته‌اند که در آمریکا بماند و مهم‌ترین سوال آنها از این دانشمند ایرانی در دوران 14 ماه بازداشت این بوده که جمهوری اسلامی ایران چگونه موفق شده است روند توسعه علمی را با این سرعت ادامه دهد.


وی تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه را نماد اتکا به ظرفیت داخلی و اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و افزود: باید با جدیت بر موضوع ساخت داخل اصرار داشته باشیم و زمینه افزایش قراردادهای دانشگاه‌های کشور با بخش‌های مختلف صنعتی را فراهم کنیم.


معاون اول رئیس‌جمهور از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواست همان‌گونه که در جشنواره‌های مختلف از محققین و پژوهشگران تجلیل می‌شود، از بخش‌های مختلف صنعتی که ارتباط بیشتری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی برقرار کرده‌اند نیز تقدیر شود تا انگیزه‌ای برای سایر بخش‌های صنعتی کشور نیز ایجاد شود.


جهانگیری همچنین با اشاره به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص توسعه مناطق ویژه علم و فناوری گفت: لازم است آسیب‌شناسی دقیقی در خصوص 5 استان متقاضی ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری انجام شود تا دلایل عدم موفقیت این 5 استان با وجود اراده و انگیزه جدی استانداران و روسای دانشگاه‌های این استان‌ها روشن شود و اصلاحات لازم به انجام برسد.


وی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی و پیشنهاد شورای عالی عتف برای شکل‌گیری پهنه‌های علم و فناوری جهت استقرار شرکت‌های دانش بنیان در اطراف دانشگاه‌ها و مراکز علمی در استان‌های مختلف کشور، تصریح کرد: این موضوع باید با همکاری و هماهنگی شورای عالی شهرسازی و معماری انجام شود و ملاحظات لازم مدنظر قرار گیرد تا هیچ تاثیر منفی و محدودیت و یا مزاحمتی برای زندگی مردم و ساکنین اطراف این پهنه‌ها ایجاد نشود.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته