پژوهشهای عمیق و مؤثرتر؛ نیاز امروز کشور
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی رسانه ملی، علی عسکری در آغاز هفته پژوهش و در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس مرکز پژوهشهای اسلامی سازمان صدا و سیما، در دیدار با مدیرکل و مدیران اداره کل پژوهشهای اسلامی تأکید کرد: باید مفاهیم عمیق و اثر گذار را بر اساس نیازهای روز کشور و نیازهای رسانه احصا کنیم.
علی عسکری در این نشست با اشاره به ربع قرن تکاپوی عالمانه اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه با اشاره به اثرگذاری فعالیتهای این اداره کل بر رسانه ملی گفت: فعالیت این اداره کل بهعنوان اولین مرکزی که بر موضوع دین و رسانه متمرکز شده بار سنگینی بر دوش آن گذاشته است که امیدوارم بتواند همواره در انجام مأموریتهایش بهخوبی عمل کند.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه جوامعی میتوانند در مسیر توسعه گام بردارند که از تحقیقات روزآمدی برخوردارند، گفت: جوامعی که طبیبانه به موضوعات مینگرند و راه حل عالمانه برای مسائل مییابند، پیشرفت بیشتری میکنند و جوامعی که به این امر نپردازند، دچار عقب ماندگی خواهند شد.
وی از نحوه بهرهمندی کشورها از اینترنت و فضای مجازی بهعنوان گواهی بر این مدعا یاد کرد و گفت: کشورهایی که فقط منفعلانه از این فضا استفاده میکنند کشورهای ضعیفی هستند و کشورهایی که با تنظیمگری و وضع قوانین برای استفاده از این فضا عمل میکنند در وضعیتی میانه قرار دارند و کشورهایی که از شبکه ملی بهره میبرند، کشورهایی قوی بهشمار میآیند.
رئیس رسانه ملی سپس تحقیق و پژوهش در زمینه علوم انسانی را ظریفتر از علوم دقیقه دانست و گفت: تحقیق در علوم انسانی موضوعی کیفی است که دارای دسته بندی از تحقیقات عمیق و پیچیده تا تحقیقات ساده است.
وی افزود: گرچه پژوهشهای معمول و ساده نیز مورد نیاز است اما باید بتوانیم بنا بر نیازهای روز کشور و نیازهای رسانه مفاهیم عمیق و اثر گذار را کشف کنیم.
علی عسکری با تأکید بر اینکه انتظار این است که پژوهشهای اسلامی قم طبیبانه و آسیبشناسانه موضوعات اجتماعی روز و موضوعات رسانه ملی را در دستور کار قرار دهد گفت: باید بتوانیم از نتایج این پژوهشها مطالبات مردم از رسانه و نیازهایشان را برآورده کنیم.
وی افزود: بسیاری از مشکلات دینی جامعه ما برگرفته از تأثیرات رسانهایست و در این زمینه اداره کل پژوهشهای اسلامی قم باید طبیبانه عمل کند و سیاستنامه یا همان نسخه را تدوین کند تا بر اساس آن حرکت کنیم.
رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه پژوهشهای غیر کاربردی برای هر سیستمی نوعی آفت بهشمار میآید، گفت: باید در زمینه علوم انسانی رویکردها تغییر کند و به سمت تحقیقات عمیق و کاربردی پیش بروید و مسائل جامعه را نسبت به دین، طبیبانه موشکافی کنید.
علی عسکری از تلاش دشمن برای تخریب هویت جوانان سخن گفت و افزود: جوانی که هویتش تضعیف شود، جوانی شکننده در برابر مسائل مشکلات خواهد شد و ما باید بتوانیم راهی را برای حفظ این هویت بیابیم و در رسانه از این راهبرد استفاده کنیم.
وی افزود: ما میتوانیم با بیان هویت تاریخی کشورمان و اینکه در گذشته چه بزرگان علمیبودند که غربیها با بهره مندی از آثارشان به پیشرفت رسیدند و کشور ما چگونه از این دنیای علم پس از دوران صفوی فاصله گرفت، به جوانانمان بگوییم اکنون انقلاب چه فرصتی دراختیارشان قرار داده و چگونه باید از این فرصت استفاده کنند.
وی همچنین از موضوع ایدئولوژی اسلامی در زمینه موضوعات اقتصادی و فقه حکومتی بهعنوان موضوعاتی یاد کرد که میتوان با تحقیق و پژوهش در زمینه آن، مسائل روز کشور را حل کرد.
رئیس رسانه ملی حوزههای علمیه و مطالعات قرانی را گنج بیپایانی دانست که مرکز پژوهشهای اسلامی میتواند بهعنوان حلقه اتصال رسانه و مردم و حوزه عمل کند و در حوزههای مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... از آن بهره برد.
وی تأکید کرد: اگر عمیقتر کار کنیم و به سطح فعلی پژوهشهایمان قانع نباشیم و برای ارتقای آن تلاش کنیم این امر محقق خواهد شد.
رئیس سازمان صدا و سیما سپس با تأکید بر اینکه پژوهشهای اسلامیباید کارهایش بر خلاقیت تمرکز داشته باشد، از اهمیت خلاقیت در کار و همینطور آیات شریف قرآن کریم یاد کرد و گفت: در سوره محمد(ص) در آیهای که به ذکر خصوصیات مجاهدان اسلام پرداخته، مومنان را اهل جهاد، صبر و دارای حرفهای نو و تازه یاد و اعلام کرده است که ما مؤمنان را به اخبار یعنی حرفهای تازه میآزمایند.
وی افزود: این تأکید به معنای آن است که مؤمن اگر نوگرایی و خلاقیت نداشته باشد، مؤمن کاملی نیست.
علی عسکری سپس از اهمیت تولید نمونه در پژوهشهای اسلامی قم سخن گفت و افزود: اگر تولید هر چند کوتاه مثلاً 30 ثانیه بتواند حرف جدیدی بزند و در خصوص موضوعات مهمی چون قیامت و پیامد اعمال انسانها در همان زمان کوتاه کار خلاقانهای ارائه دهد کار مهمی انجام داده است و در واقع تولید نمونه، تولیدیاست که اثر بخش باشد.
رئیس رسانه ملی همچنین با تأکید بر اهمیت آموزش برای پژوهشگران از مدیران اداره کل پژوهشهای اسلامی قم خواست سند مفهومیبرای تولید سریالها ارائه دهند.
وی با تأکید بر اینکه باید موضوع را بیابیم، نظام مسائل را احصا و سوژه یابی کنیم و مهندسی پیام را ارائه دهیم گفت: بنیانگذاری مفاهیم باید در اینجا شکل بگیرد و از همین اداره کل بتوانیم مفاهیم را بنیانگذاری و تبیین کنیم.
علی عسکری با تأکید بر ارتباط نزدیک مرکز پژوهشهای اسلامی قم با معاونت سیما و شبکههای مختلف تلویزیونی تصریح کرد: اگر شما بتوانید بهویژه در حوزه نمایشی سند مفهومیبر اساس موضوعات اجتماعی و دینی تهیه کنید قطعاً آثار بسیار مثبتی بر تولیدات نمایشی ما خواهید گذاشت و ما از این حرکت حمایت میکنیم.
در آغاز این نشست، حسین رضی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت و محمدحسین ظریفیان مدیرکل پژوهشهای اسلامی رسانه ملی گزارشی از فعالیتهای انجام شده ارائه کردند.
حسین رضی از رویکردهای جدید اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه ملی، از بالا رفتن کیفیت و اثر بخشی پژوهشهای اسلامی قم خبر داد.
وی گفت: در دور جدید فعالیت پژوهشهای اسلامی قم رویکردهای جدیدی اتخاذ شده که یکی از آنها جوانگرایی است و بنا بر دیدگاههای مقام معظم رهبری برای استفاده از نیروهای جوان، در دستور کار است.
محمدحسین ظریفیان نیز با ارائه گزارشی از روند فعالیت این اداره کل، قبل و بعد از تغییر ساختار اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه و شیب تند پیشرفت آن، پس از یک دوره فترت در دوره ریاست پیشین سازمان گفت: 918 عنوان کتاب، 1307 شماره نشریه، 18 دوره آموزشی، 170 نشست تخصصی، 22 اثر تولیدی، تدوین دایرهالمعارف تصویری از مفاخر اسلام، ایجاد بانک اطلاعاتی از کارشناسان دینی و رسانهای و ظرفیت قابل اعتنا در آرشیو این اداره کل از جمله فعالیتهایی است که در دور جدید ریاست سازمان انجام شده و در همه بخشهای سازمان قابلیت بهرهبرداری دارد.
در پایان این نشست، از مجموعه مقالات و برنامه رایانهای مجموعه آثار این اداره کل رونمایی شد.
انتهای پیام/4127/
انتهای پیام/