دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1398 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/ 18

زگیل چطور درمان می‌شود؟

زگیل یک بیماری پوستی غیرسرطانی، مسری و واگیردار است که در بسیاری از موارد با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.
کد خبر : 450166
زگیل-پا.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از scholl، اکثر ما در زمان‌هایی از زندگی‌مان به‌ویژه کودکی یا نوجوانی به زگیل زدن بدن‌مان دچار می‌شویم.


این بیماری شایع پوستی، زائده‌های گوشتی و سفت است که بر روی نقاط مختلف پوست بدن ظاهر می شود. این زائده‌ها انواع و اندازه‌های مختلفی دارد و ممکن است به شکل تک و پراکنده به وجود بیاید.


نکته قابل توجه در درمان زگیل این است که این بیماری پوستی غیرسرطانی است و به‌راحتی در خانه قابل درمان است.


آیا زگیل ریشه دارد؟


این بیماری پوستی واگیردار معمولاً در انگشتان دست و پا، زانو و دست ظاهر می‌شود و در بسیاری از موارد به‌راحتی با دیدن قابل تشخیص است.


در میان انواع زگیل‌ها، زگیل پا ممکن از همه شایع‌تر است. این زگیل در مواردی دارای نقطه‌های سیاه کوچکی در مرکز خود باشد که برخی به اشتباه گمان می‌کنند ریشه زگیل است ولی در واقع این نقطه‌ها خونریزی درونی زگیل است که ناشی از ایستادن یا راه رفتن روی آن ایجاد می‌شود.


چه چیز باعث سرایت می‌شود؟


دوره نهفتگی زگیل ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد و همین موضوع باعث می‌شود تشخیص چگونگی و زمان سرایت آن غیرممکن باشد.


این بیماری شایع پوستی ناشی از ویروسی به‌نام پاپیلومای انسانی (HPV) است و ممکن است به‌مرور زمان و به خودی خود محو شود.


زگیل که بیماری پوستی مسری است به‌راحتی می‌تواند به‌واسطه ارتباط پوستی مانند دست دادن و یا لمس اشیاء همچون حوله یا دستگیره در منتقل شود.


چگونه از ابتلا به زگیل پیشگیری کنیم؟


رطوبت شرط ایده‌ال برای رشد زگیل است، بنابراین سعی کنید پاهای خود را به‌ویژه در فصل تابستان که بدن زیاد عرق می‌کند خشک نگه‌دارید.


در صورتی‌که دستتان زگیل زده برای جلوگیری از پخش شدن آن در دیگر نقاط بدن پس از شستن آن را خشک کرده و با چسبی بپوشانید.


زگیل چگونه درمان می‌شود؟


زگیل معمولاً نیاز به درمان ندارد و خود به خود پس از طی یک دوره زمانی نسبتاً طولانی از بین می‌برد. در 50 درصد موارد زگیل پس از یک‌سال در کودکان از بین می‌رود که این موضوع در بزرگسالان می‌تواند تا 10 سال نیز به طول بیانجامد.


با توجه به این‌که تحمل زگیل برای بسیاری از افراد آزاردهنده است بسیاری ترجیح می‌دهند پیش از طی این بازه‌های زمانی آن را درمان کنند.


برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان زگیل عبارتند از: لیزردرمانی، برداشتن این ضایعه پوستی با جراحی، سوزاندن، درمان موضعی و سرمادرمانی (کرایوتراپی)- که در این روش با استفاده از موادی مانند نیتروژن مایع زگیل را در دمایی بسیار سرد قرار داده و آن را از بین می‌برند.


منبع اصلی


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته