دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون سازمان برنامه و بودجه:

پیشنهاد صادرات یک میلیون بشکه نفت در بودجه 99 واقعی است

پورمحمدی درباره پیشنهاد صادرات یک میلیون بشکه برای بودجه 99 گفت: برای صادرات نفت راهکار مناسبی یافته‌ایم و پیشنهاد یک میلیون بشکه واقعی است.
کد خبر : 449903

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سید حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود شرایط تحریمی کشور، در لایحه بودجه سال 99 کل کشور صادرات نفت یک میلیون بشکه پیش بینی شده است؟ اظهار داشت: در سال‌های مختلف دولت همواره میزان صادرات نفت خود را پیش بینی و عدد را کم و زیاد میکند.


معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در سال‌های 95 و 96 میزان صادرات نفت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود که این عدد را در لایحه و قانون بودجه امسال به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش دادیم اما به دلیل تشدید تحریم‌ها، در ابتدای امسال این عدد را به ۳۰۰ هزار بشکه تعدیل کردیم. 


وی گفت: در ادامه دوباره خود را با وضعیت جدید منطبق کردیم و راهکارهای مناسبی یافتیم. از این رو اعلام صادرات یک میلیون بشکه نفت برای سال آینده یک عدد واقعی است.


قطع کردن وابستگی بودجه جاری به نفت «ریل گذاری جدید» است


پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه مشکلاتی که تحریم برای صادرات نفت ایجاد کرد موجب شد، این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: در سال آینده از منابع حاصل از صادرات نفت برای هزینه‌های جاری استفاده نخواهیم کرد و این مبلغ را صرف طرح‌های عمرانی می کنیم.


وی گفت: در بودجه ۹۹ ارتباط نفت را با بودجه جاری قطع و این منبع را به بودجه عمرانی وصل کردیم و امیدواریم، این روند برای سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.


معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: این فرایند، ریل‌گذاری محسوب می‌شود و اگر بتوانیم قطع وابستگی بودجه جاری به نفت را ادامه بدهیم، می‌توانیم از این بیماری همیشگی که به اقتصاد کشور آسیب میزد، مصون شویم.


وی یادآور شد: عمده نوساناتی که وارد اقتصاد کشور می‌شود، ناشی از کم و زیاد شدن قیمت نفت است.  زمانی که قیمت نفت زیاد است، دولت‌ها به سمت خرج کردن فراوان می‌روند اما وقتی قیمت کاهش می‌یابد، هزینه‌ها را نمی‌توان کم کرد. هم اکنون فرصت ایجاد شده تا ریل را عوض و نفت را صرف طرحهای عمرانی کنیم.


لازم به ذکر است محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز دو روز قبل در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح جزئیات لایحه بودجه، گفته بود: همه نظام دست به دست هم داده‌ایم تا ظلم آمریکا برای تحریم صادرات نفت را بشکنیم. در همین راستا طی ماه‌های گذشته قراردادهای خوبی در مورد نفت منعقد کرده‌ایم؛ برخی از مسیرهای دور زدن تحریم را دشمنان یاد گرفته‌اند اما تا مسیرهای جدیدمان را یاد بگیرند، کارمان را جلو برده‌ایم.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته