دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1398 - 10:57

فرانسه برای برگزاری بزرگترین اعتراضات پس از 24 سال آماده می‌شود / دوئل مخالفان با الیزه بر سر اصلاح نظام بازنشستگی

معترضین فرانسوی آماده برگزاری دومین دور از اعتراضات گسترده علیه اصلاح نظام بازنشستگی می‌شوند که از سال 1995 تاکنون بی‌سابقه است.
کد خبر : 449588
33.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بلومبرگ، «امانوئل ماکرون» آماده مواجهه با دومین دور از درگیری با اتحادیه‌های کارگری بر سر برنامه خود برای به‌روز رساندن سیستم بازنشستگی فرانسه می‌شود؛ رویدادی که می‌تواند به واقعه‌ای تعیین‌کننده در دوره ریاست جمهوری وی تبدیل شود.


سندیکاهای کارگری اعتراضات گسترده هفته گذشته را امروز تکرار می‌کنند تا فشار بر دولت ماکرون را یک روز پیش از رونمایی از نسخه نهایی تغییر سیستماتیک در سیستم بازنشستگی دولت افزایش دهند. این اعتراضات روز پنجشنبه هفته گذشته بیش از 800 هزار نفر را به خیابان‌ها کشاند که بیشترین تعداد معترضین از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری ماکرون در ماه مه 2017 بود.


اختلال در حمل‌ونقل امروز با تعطیل شدن اکثر خطوط مترو در پاریس و جلوگیری از حرکت بیش از دو سوم قطارها در سطح کشور ادامه دارد و به این ترتیب، اعتصاب وارد ششمین روز خود شد.



تصویری از یک معترض فرانسوی به اصلاح نظام بازنشستگی که بازنشر فراوانی در رسانه‌های جهان داشته است


اصلاح سیستم بازنشستگی فرانسه به منزل یک اقدام «خیانتکارانه» برای رهبران سابق فرانسه بود. در سال 1995، «آلن ژوپه»، نخست‌وزیر وقت پس از اعتصابات فلج‌کننده کشور که یک ماه به طول کشید، برنامه‌های خود را برای این اصلاح ساختاری نیمه‌تمام، رها کرد.


«ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فعلی که در تیم شکست‌خورده ژوپه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 حضور داشت، می‌گوید دولت این بار عقب‌نشینی نخواهد کرد.


وی در مصاحبه با روزنامه «لو ژورنال دودیمانش» گفت: «اگر ما امروز اصلاحات عمیق، جدی و مترقی را انجام ندهیم، فردا فرد دیگری به شکلی واقعاً بی‌رحمانه آن را انجام خواهد داد.»


اما اتحادیه‌ها می‌گویند که بنای عقب‌نشینی ندارند. در گفتگو با همان روزنامه، «فیلیپ مارتینز»، رهبر اتحادیه چپ «سی.جی.تی» تأکید کرد که اعتصاب خود را ادامه خواهد داد تا دولت اصلاحات را پس بگیرد.


وی افزود: «ژوپه در سال 1995، در آغاز اعتراضات آن سال گفت که وی هرگز برنامه خود را پس نمی‌گیرد (اما گرفت). همه‌چیز به‌سرعت تغییر می‌کند و خشم گسترده‌ای نسبت به اجرای این طرح وجود دارد.»


طبق نظرسنجی موسسه IFOP که در ششم و هفتم دسامبر انجام شد، 53 درصد از مردم فرانسه از معترضین حمایت و یا با آن‌ها ابراز همدردی کردند.


ادعای تأثیر محدود تظاهرات


پلیس پاریس به مغازه‌داران در مسیر راهپیمایی امروز دستور داده است که محل کسب خود را از غارت احتمالی محافظت کنند. سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه هم از خطوط هوایی خواسته است که برنامه پروازهای خود را 20 درصد کاهش دهند و ایرفرانس نیز اعلام کرد 25 درصد پروازهای داخلی خود را لغو می‌کند.


«اگنس پانیر راناچر»، یکی از مسئولین ارشد وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه دیروز در گفتگو با شبکه تلویزیونی CNEWS در این خصوص گفت: «تاکنون اعتراضات تأثیر اقتصادی محدودی داشته است. اگرچه لغو سفر توریست‌ها نگران‌کننده است اما مغازه‌ها در سرتاسر کشور آخر هفته خوبی برای فروش دارند.»


وی افزود: «اعتصاب یک‌روزه، خرده‌فروشان را به‌سختی دچار نمی‌کند. اگر این کار ادامه یابد، مراجعه مشتریان به مغازه‌ها را دشوار می‌کند و می‌تواند درآمدها را کاهش دهد.»


اصلاح نظام بازنشستگی توسط مکرون با هدف ایجاد یک سیستم واحد مبتنی بر امتیاز برای جایگزینی با 42 نوع بازنشستگی مختلف فرانسه برای اقشار مختلف کارگران تدوین شده است. رئیس‌جمهور 41 ساله معتقد است که سیستم فعلی فرانسه برای اقتصاد قرن بیست و یکم که در آن کارگران بخش‌های مختلف را تغییر می‌دهند، ناعادلانه و نامناسب است.


وزیران دولت فرانسه دیروز آخرین دور مذاکرات را با اتحادیه‌های کارگری به‌منظور تلاش برای دستیابی به تفاهم مشترک برگزار کردند. دولت می‌گوید که می‌خواهد انتقال به این سیستم جدید را تدریجی و عادلانه انجام دهد، بدون آنکه برای ده‌ها سال به تأخیر بیفتد.



نمایی از ترافیک 600 کیلومتری در شمال فرانسه در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگی


نخست‌وزیر فرانسه هفته پیش، بعد از اولین دور از تظاهرات گفته بود: «من مطمئن هستم که ما نقطه تعادل مناسبی را پیدا خواهیم کرد که باعث اطمینان خاطر کارگران در مورد آینده‌شان می‌شود، بدون آنکه از عزم ما برای سوق دادن کشور به بکاهد.»


ادامه اعتراضات فرانسوی‌ها به برنامه اصلاح نظام بازنشستگی که از پنجشنبه گذشته کلید خورده است، دیروز ترافیکی به طول ۶۰۰ کیلومتر در شمال این کشور ایجاد کرده بود.


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه مکرون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته