دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1398 - 09:33
رئیس سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد؛

شناسایی بیش از 4 هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی‌نشده در کشور/ در برخورد با فساد ملاحظه احدی را نخواهیم کرد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از شناسایی بیش از 4 هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی‌نشده در کشور تا پایان آبان ماه سال 98 خبر داد.
کد خبر : 449556
787.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن درویشیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه این سازمان، امسال تا پایان آبان ماه، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات شناسایی نشده را شناسایی و معرفی کرده است، گفت: سازمان امور مالیاتی هم برای این مالیات‌ها، برگ تشخیص صادر کرده که حدود یک‌هزار میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده است. 


وی با اشاره به تعریفی از فساد و قرائت بند یک ماده یک قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد افزود: قانون‌گذار علاوه بر فعل، برخی ترک فعل‌ها را هم جرم دانسته است که حتماً با این ترک فعل‌ها هم طبق قانون برخورد می‌شود. یکی از اولویت‌ها و رویکردهای مهم سازمان بازرسی کشور‏، پیگیری و شناسایی بسترهای فسادزا و اصلاح آن است که بخش قابل توجهی از این بسترها باید توسط قوه مجریه‏، اصلاح شود. البته بخشی از این بسترها هم ناشی از قوانین و مقررات است که باید اصلاح شود.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: تسهیلات کلانی بدون گرفتن تضمین‌های لازم پرداخت می‌شود که بیشتر آن به ساختارهای ناکارآمد و فسادزا مربوط می‌شود. 


درویشیان با تأکید بر اینکه طرح جامع مالیاتی‏، سامانه مالیاتی و سامانه‌های تجارت باید تکمیل و به هم مرتبط شوند، افزود: بسیاری از این فسادها با اصلاح ساختار و تکمیل این سامانه‌های الکترونیکی جلوگیری می‌شوند. ارزیابی ما از سامانه‌ها این است که هنوز کامل، مرتبط و هوشمند نیستند و علت بخشی از فسادها هم ناشی از این است و بخشی از فسادها نیز ناشی از نقص در ساختار خصوصی‌سازی است که باید اصلاح شود. 


وی اظهار کرد: دولت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه مکلف شد در مدت دو سال صندوق‌های فروش مکانیزه را برای فروشگاه‌های بزرگ ایجاد کند، اما این اتفاق نیفتاد و دوباره در برنامه ششم توسعه برای آن، زمانی را در نظر گرفتند که پیگیریم تا در زمان مقرر، این اتفاق بیفتد. اگر در مسیر اجرایی انجام این تکلیف، کوتاهی شده باشد حتماً به‌عنوان ترک فعل‏، تعقیب می‌کنیم مگر اینکه دلایلی ارائه کنند که تقصیری متوجه آن‌ها نباشد. 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر لزوم شفافیت در اقتصاد گفت: به جز موارد محرمانه بقیه فعالیت دستگاه‌ها باید در سامانه‌ها به‌طور شفاف، مشخص و در دسترس عموم مردم قرار گیرد و این موضوع از رانت نیز جلوگیری می‌کند. فساد مقوله پیچیده در هم تنیده چند وجهی و چند لایه‌ای است که باید به همه جوانب آن از جمله رفتارها‏، ساختارها و فرآیندها توجه کرد. 


درویشیان با بیان اینکه فساد، خط قرمز سازمان بازرسی و دستگاه قضائی است و بدون هیچ اغماضی با آن برخورد می‌کنیم، ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور سازمان کارشناسی است و حتماً بررسی‌ها و گزارش‌هایمان بر اساس مستندات و کارشناسی شده است و جناح‌های سیاسی ملاک کار ما نیست، ملاک ما قانون است. سازمان بازرسی کل کشور در بسیاری از پرونده‌های مطرح و رسیدگی شده به نوعی نقش ایفا کرده است، اما به علت محدودیت قانونی که داریم اطلاع رسانی قبل از محرز شدن جرم و صادر شدن رأی قطعی، ممنوع است و پس از قطعی شدن رأی، اطلاع رسانی می‌شود. 


وی گفت: سازمان بازرسی کل کشور تحت تأثیر فشارها قرار نمی‌گیرد و تخلفات را به دستگاه قضائی گزارش می‌کند. یکی از رویکردهای این سازمان، پیشگیری از وقوع جرم است، به همین منظور نظارت‌های به موقع در دستور کار ما قرار دارد و مأموران سازمان اقدامات نظارتی را در مناقصات و مزایده‌های دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهند.


رئیس ازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه به‌طور متوسط سالانه ۲۵ هزار مناقصه و مزایده را نظارت می‌کنیم، اضافه کرد: در سه مناقصه یکی از شرکت‌های دولتی، پیش از انعقاد قرارداد، ۶۱ میلیون یورو از میزان قرارداد کاهش یافت. همچنین سالانه بیش از چند هزار اثر بخشی در هنگام بازرسی و نظارت داریم که به مرجع قضائی و تخلف نمی‌رسد، یعنی از آن‌ها پیشگیری می‌کنیم. 


درویشیان افزود: یکی از اقدامات در دوره جدید تحول قوه قضائیه و تحول سازمان بازرسی، ارتباط بیشتر با مردم و دریافت گزارش فساد است. سازمان بازرسی چند هزار بازرس افتخاری در کل کشور دارد و  تصمیم داریم این میزان را گسترش دهیم و اسامی این بازرسان افتخاری فاش نخواهد شد و مورد حمایت قانونی قرار دارند و اگر کسی بخواهد به آن‌ها تعرضی کند حتماً برخورد می‌شود.


وی گفت: شناسایی مدیران شجاع و قانونگرا و دارای حسن عمل و حمایت از آن‌ها و معرفی آن‌ها به مردم و دستگاه‌های اجرایی از دیگر اقدامات سازمان بازرسی کل کشور است.


رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از فسادها ناشی از بسترهای فسادزا است و ساختارهایی وجود دارد که ایجاب می‌کند فساد شکل بگیرد، گفت: یکی از این بسترها در حوزه قیر است که سازمان بازرسی به آن ورود کرده و پیشنهاداتی را هم ارائه کرده و بخش قابل توجهی از آن اصلاح شده است. دولت لایحه تضاد منافع را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که از مجلس درخواست می‌کنیم با دقت و با استفاده از نخبگان و کارشناسان نسبت به تصویب آن در اسرع وقت اقدام کنند.


درویشیان با برشمردن مصادیقی از این تضاد منافع گفت: برخی از این مصادیق در این لایحه پیش بینی شده است که امیدواریم به‌زودی این لایحه تصویب شود. 


وی خاطرنشان کرد:‌ تأکید بر اقدامات پیشگیرانه، پیگیری ترک فعل‌ها، حمایت از تولید و کارآفرینی و مدیران شجاع و قانون‌گرا و مبارزه با فساد بدون اغماض از جمله رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور است. فساد یکی از موانع جدی سرمایه گذاری سالم است و برخی اوقات بعضی اشخاص به علت بسترهای فسادزایی که وجود دارد مجبورند رشوه بدهند بنابراین فساد مانع از تولید و سرمایه گذاری به روش حلال می‌شود.


انتهای پیام/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته