دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1394 - 12:12

اشک غم و ماتم دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) + تصاویر

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با سیاه‌پوش شدن و اجرای برنامه‌های عزاداری برای سرور و سالار شهیدان و اصحاب باوفایش رنگ عزا و ماتم به خود گرفته است.
کد خبر : 44941

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در پنجمین روز از ماه محرم دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان میزبان هیأت‌ها و دستجات سینه زنی و زنجیر زنی عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش بود.


این آیین که در ۵ سال اخیر در واحد دامغان در دهه اول ماه عزا بر اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود، با مشارکت هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه‌های سطح شهرستان دامغان به صورت کاملاً خودجوش صورت می‌پذیرد که طی آن مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با حضور در گروه‌های منظم و منسجم عزاداری به ذکر مصیبت در مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش پرداخته و عزاداران و عاشقان حضرتش در قصهٔ فراق و غصهٔ هجران از این داغ سترگ که بر سینهٔ شیعیان است بر سر و سینه می‌زنند.


این واحد دانشگاهی در پاسداشت حماسه ماندگار عاشورا و با هدف نکوداشت یاد دو شهید عالیقدری که دانشگاه آزاد اسلامی دامغان، متبرک به حضور آسمانی آنان است، در جوار مقبره شهیدان گمنام خود همچون سال‌های قبل اقدام به برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) کرد.


این مراسم با حضور دستجات عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) از مقابل ورودی دانشگاه آغاز و ضمن خوشامدگویی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و ملحق شدن هیأت عزاداران این دانشگاه به جمع سایر عزاداران حسینی، سوگواران تا جوار مقبره الشهدای گمنام این واحد دانشگاهی بر سر و سینه زدند و سپس تمامی عزاداران بصورت یکپارچه در جوار مقبره شهدای گمنام همچون پروانه‌ای گرد این دو شهید خوشنام طواف کرده و با روایت مداحان از مظلومیت امام سوم شیعیان و حماسه سازان دشت کربلا سوگواری کردند.


در ادامه خطیب این مراسم نیز به تبیین حادثه عاشورا و اهداف امام حسین (ع) از قیام کربلا و نهایتاً ذکر مصیبت پرداخت و در خاتمه نماز جماعت ظهر و عصر در جوار تربت پاک این دو شهید گمنام برگزار شد و عزاداران از اطعام حسینی نیز بهره‌مند گردیدند.


استادان، دانشجویان و کارکنان واحد دامغان در این مراسم حضور پرشور و شعوری داشته و کانون مذهبی بیت العباس (ع) و سایر کانون‌ها از جمله بسیج و هلال احمر نیز با برپایی ایستگاه‌های صلواتی از عزاداران حسینی پذیرایی بعمل آوردند. کانون دانشجویی جمعیت هلال احمر با ایجاد پایگاه‌های سلامت و تغذیه به سوگواران، مشاوره و خدمات پزشکی ارائه نمود.


برگزاری مراسم زیارت عاشورا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا


همزمان با فرارسیدن ایام محرم‌الحرام و به منظور ارج نهادن به قیام خونبار سید و سالار و شهیدان، امام حسین (ع)، مراسم پرفیض زیارت عاشورا در مسجد فاطمة الزهرا (س) واحد فسا برگزار می‌شود.


این مراسم معنوی هر روز صبح از ابتدای محرم در مسجد فاطمة الزهرا (س) و با حضور همه کارکنان واحد برگزار می‌شود.


قرائت زیارت عاشورا، سینه زنی، ذکر مصائب کربلا و پذیرائی با احسان و نذورات همکاران از برنامه‌های این مراسم هستند.


محمد راهوار رئیس دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، هدف از اجرای این برنامه را ارتقای سطح معنوی و روحی همکاران دانست و گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند موجب ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و طهارت، تقویت روحیه ظلم ستیزی، دوری جستن از خطر انحراف، ترویج روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری و درس آموختن و الگو گرفتن از شهدای کربلا شود.


مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج


مراسم عزاداری حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان عزادار در مسجد النبی (ص) این واحد دانشگاهی برگزار شد.


برگزاری مراسم سخنرانی، روضه خوانی، سینه زنی، قرائت زیارت عاشورا و برگزاری کلاس‌های اخلاق از جمله برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج در این ماه است.




برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا و یاران باوفایش در واحد جویبار


مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان و حضرت سیدالشهدا و یاران باوفایش در واحد جویبار برگزار شد.


در این مراسم که با سینه زنی و دسته روی به سقاتالار انارمرز جویبار صورت گرفت هیأت رئیسه، اساتید و کارکنان و جمعی از دانشجویان حضور داشتند.


دکتر غلامرضا جانباز قبادی، رئیس واحد جویبار ابتدا ایام سوگواری و شهادت اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت گفت و اظهار کرد: از زمان حرکت آن حضرت تا کربلا و تا روز شهادت درس‌های زیادی می‌توان گرفت و امام سوم شیعیان با شهادت خود درس ایثار و رشادت و امر به معروف و نهی از منکر به مسلمانان دادند و همواره باید الگوی ما در تمامی مراحل زندگی باشد.


وی افزود: حضرت امام حسین (ع) حتی در آخرین لحظات زندگی خود وقتی طفل شش ماهه خود را بر روی دستانش گرفت و از دشمنان طلب آب برای این طفل کرد خواست غیرت و مردانگی را به آن‌ها بیاموزد.


رئیس واحد جویبار ادامه داد: کسانی که در زیر علم امام حسین (ع) سینه می‌زنند و عزاداری می‌کنند درس ولایتمداری را آموختند و به امام و رهبرشان اعتقاد راسخ دارند.


مراسم عزاداری به مناسبت دهه اول محرم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور


هیات مذهبی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور موسوم به هیات امام جعفر صادق (ع) به مناسبت دهه اول ماه محرم اقدام به برگزاری مراسم تعزیه, مرثیه سرایی و سخنرانی مذهبی نموده است .


حجت الاسلام زحمتکش سخنران این مراسم با آشنا کردن دانشجویان با فلسفه قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) شور همراه با شعور دانشجویان را در فعالیتهای صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور به مناسبت دهه اول ماه محرم؛ نشانه عشق پاک و خلوص دانشجویان نسبت به امام حسین (ع) دانست و گفت: اقدامات خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور صورت گرفته و حمایت‌های مسئولان نیز در این باره شایسته قدردانی است.


هیات مذهبی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور از سال 64 در این واحد دانشگاهی دایر بوده و یکی از نهادهای تاثیر گذار و فعال در مسائل مذهبی دانشجویان است .


این هیات با برپایی ایستگاه‌های صلواتی, برگزاری مسابقات کتابخوانی و پیامکی؛ برگزاری مراسم عزاداری وسینه زنی و سخنرانی های مذهبی از سوی کارشناسان نخبه؛ همه ساله در ایام محرم اقدام به راه اندازی هیات زنجیر زنی و عزاداری در دانشگاه می‌کند.


شور ایثار و مهر حسینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان


همزمان با فرارسیدن ماه محرم الحرام، ماه شور و شعور و ماه ایمان و عشق، جمعی از کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با اهدای ۲۰ میلیون ریال کمک نقدی در اطعام حسینی عزاداران سرور و سالار شهیدان در پنجمین روز سوگواری بر اباعبدالله الحسین (ع) مشارکت کردند.


مدیر روابط عمومی واحد دامغان با اعلام این خبر اعلام کرد: امسال نیز همچون سنوات گذشته کارکنان ولایت مدار و عاشق خاندان عصمت و طهارت (ع) با جمع آوری کمک‌ها و نذورات نقدی در اطعام عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان مطهرش مشارکت داشتند.


مهرداد طاهری گفت: کارکنان خیّر واحد دامغان با مشارکت بی‌بدلیل و سخاوتمندانه در انجام امور خداپسندانه همواره پیش قدم بوده‌اند و ثابت کرده‌اند که در احسان که یکی از سنت‌های حسنه و بسیار خوب اسلامی است و از دیرباز در میان مردم ما مرسوم بوده است و مورد تاکید اهل بیت (ع) است، از دیگران پیشی می‌گیرند.


مدیر روابط عمومی واحد دامغان در پایان گزارش خود به برنامه‌های این واحد در ماه محرم از جمله: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با عنوان پیش درآمدی بر امر به معروف و نهی از منکر به منظور بسط فرهنگ عاشورایی و نیز راه اندازی دستجات و هیئات عزاداری و برنامه‌های دانشجویی که همراه با شور و شعور حسینی و اطعام عزاداران همراه است نام برد، یادآور شد: هیات بیت العباس (ع) واحد دامغان با همراهی سایر کانون‌ها و بویژه بسیج دانشجویی و بسیج کارکنان الغدیر تلاش جامعی دارند تا مراسم سوگواری در حد مطلوب برگزار شود.


برگزاری مراسم عزاداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان‎


آیین عزاداری دهه نخست ماه محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت همزمان با سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان برگزار شد.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان در ایام محرم همچون سال‌های گذشته همراه با مردم عزادار دارالمومنین، با سیاه پوش کردن دانشگاه برای مراسم عزاداری حضرت سید الشهدا اباعبدالله الحسین (ع) به عزاداری و سوگواری پرداخت.


در این مراسم که از سوی دفتر فرهنگ اسلامی و هیآت مذهبی استادان، کارکنان و دانشجویان و بیسج دانشجویی واحد در مسجد دانشگاه برگزار شد با تشکیل دسته سینه زنی از مقابل مسجد واحد آغاز شد و با هدایت به بیرون از دانشگاه و حرکت به سمت میدان شهید هرمزی و با حضور جمع کثیری از مسئولین شهرستان و همچنین تعداد زیادی از اساتید و کارکنان و دانشجویان این واحد دانشگاهی با شور و حال خاصی به دانشگاه و شهرستان داد.


این مراسم با تجمع عزاداران در کنار قبور مطهر دو شهید گمنام واحد تا زمان اقامه نماز ظهر ادامه داشت و پس از اقامه نماز جماعت ظهر مسئول دفتر فرهنگ واحد تویسرکان با عرض تسلیت و تعزیت شهادت امام حسین (ع) در ارتباط با فلسفه قیام آن امام بزرگوار گفت: عاشورا یک حادثه اتفاقی و تصادفی نیست بلکه یک مکتب و یک روش از زندگی است که ما باید از قیام امام حسین (ع) برای تمام زندگی خود الگو بگیریم.


حجت الاسلام بت شکن در بخش دیگری از سخنان خود به وصیت نامه امام (ع) هنگام خروج از مدینه به سمت کوفه اشاره کرد و گفت: آن بزرگوار در وصیت نامه خود به برادرش محمد حنفیه در مورد علت و فلسفه قیامش چنین می‌نویسد: «حسین بن علی گواهی می‌دهد که هیچ معبودی جز خداوند نیست؛ اوست خدای یگانه که شریک ندارد و بدرستی که محمد (ص)، بنده او و فرستاده اوست که به حق از جانب حق آمده است و اینکه بهشت و جهنم حق است، و قیامت فرا می‌رسد و در آن شکی نیست. و اینکه خداوند تمام کسانی را که در قبر‌ها هستند برمی انگیزاند. من خروج نکردم از برای تفریح و تفرج؛ و نه از برای استکبار و بلندمنشی، و نه از برای فساد و خرابی، و نه از برای ظلم و ستم و بیدادگری! بلکه خروج من برای اصلاح امّت جدّم محمّد صلّی الله علیه وآله می‌باشد. من می‌خواهم امر به معروف نمایم، و نهی از منکر کنم؛ و به سیره و سنّت جدّم، و آئین و روش پدرم علی بن أبی طالب علیه السّلام رفتار کنم. پس هر که مرا بپذیرد و به قبولِ حقّ قبول کند، پس خداوند سزاوار‌تر است به حق. و هر که مرا در این امر رد کند و قبول ننماید، پس من صبر و شکیبائی پیشه می‌گیرم، تا آنکه خداوند میان من و میان این جماعت، حکم به حق فرماید؛ و اوست که از میان حکم کنندگان مورد اختیار است.»


مسئول دفتر فرهنگ واحد تویسرکان در ادامه تأکید نمود: ما باید از قیام امام (ع) درس بگیریم و بتوانیم آن را با وقایع امروز زمان خودمان تطبیق دهیم و از آن برای رشد و سعادت جامعه و بشریت بهره بگیریم.


در ادامه مراسم یکی از مداحان اهل بیت به مدیحه سرایی و ذکر مصیبت پرداخت و حضار به عزاداری و سینه زنی پرداختند. در پایان مراسم نیز عزاداران بر سفره ابا عبداله (ع) حاضر شدند و ناهار را نیز در مسجد صرف کردند.


دهه اول محرم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با ویژه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی


ایام سوگواری در دهه اول محرم در این دانشگاه در حالی طی می شود که با اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و مذهبی فضایی روحانی و عرفانی به دانشگاه بخشیده شده است.


مدیر امور اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: در راستای تعمیق و گسترش فرهنگ عاشورایی و بزرگداشت حماسه تاریخی عاشورا و شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و در پی اجرای تاکیدات دکتر میرزا ریاست دانشگاه درباره پررنگ شدن حماسه حسینی در دانشگاه، مراسم گوناگونی برای این ایام مبارک برنامه ریزی شد و با همکاری قسمت‌های مختلف فرهنگی دانشگاه به اجرا درآمد.


حجت الاسلام الیاسی برپایی مراسم قرائت زیارت عاشورا همراه با سخنرانی ویژه کارکنان در مسجد پیامبر اعظم (ص) به صورت هر روزه، مراسم سخنرانی با حضور اساتید برجسته و مطرح مذهبی پس از نماز ظهر و عصر با حضور استادان، دانشجویان وکارکنان، برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف در محوطه دانشگاه، برپایی ایستگاه‌های صلواتی به صورت تمام وقت در دانشگاه، تجدید میثاق کوهنوردان واحد کرج با حضور بر مزار شهدای گمنام در مقبرة الشهدای کرج و برپایی غرفه کوهنوردی در کنار سایر باشگاه‌ها و انجمن‌های کوهنوردی استان البرز، میزبانی از دسته عزاداری و سینه زنی هیأت عزاداران دانشگاه پیام نور در دانشگاه و نوحه خوانی و اجرای تعزیه بر مزار شهدای گمنام واحد کرج همراه با سخنرانی حجت الاسلام فرید مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد کرج را از مهم‌ترین برنامه‌های دهه اول ماه محرم در واحد کرج عنوان کرد.


این مراسم در حالی در این دانشگاه برگزار می شود که فضای دانشگاه با پرچم‌ها، پلاکارد‌ها و بنرهای ویژه ماه محرم سیاه پوش شده است.


عزاداری مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برای سید و سالار شهیدان


همزمان با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) دکتر بهروز میرزا، معاونین، روسای دانشکده‌ها و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با حضور بر مزار شهدای گمنام این دانشگاه به سوگواری برای سید و سالار شهیدان پرداختند.


در این مراسم سوگواری که با نوحه خوانی، سینه زنی و اجرای تعزیه همراه بود، عزاداران دانشگاه آزاد اسلامی با تجدید میثاق با شهدای دفاع مقدس با سید وسالار شهدا تجدید میثاق نمودند.


در این مراسم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد کرج به ذکر سخنانی در خصوص شخصیت‌شناسی حضرت اباعبداله الحسین پرداخت.


حجت الاسلام فرید همچنین با بیان سخنان مشروحی به تبیین فلسفه قیام عاشورا توسط امام حسین (ع) و یاران وفادارش پرداخت.


عزاداران پس از قرائت فاتحه برای اقامه نماز ظهر و عصر به سوی مسجد پیامبر اعظم (ص) این دانشگاه حرکت کردند.


در پنجمین روز از دهه اول محرم نمایش ماه خرابه نشین در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به اجرا درآمد
در پنجمین روز ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) نمایش ماه خرابه نشین در میان استقبال پرشور دانشجویان و دانشگاهیان در جوار مزار شهدای گمنام این دانشگاه به اجرا درآمد.


در این نمایش که با پیام آزادگی و با هنرنمایی زهرا رجایی، محمد آجرلو، حمید رضا شیرخانی، محمد فرهانی، ناهید امیر خانی عمران، فاطمه هاشمی، یاسمن استاد علی رضا، مهسا یدالله، سمیرا خسروی، الهام محمدی، جمیله حدادی، فاطمه اژیر و اکرم قلندری اجرا شد، خطبه خوانی حضرت زینب (س) در کاخ یزید و خطبه خوانی عمر سعد در پیشگاه حضرت زینب (س) به نمایش درآمد.


بهروز محمدی تهیه کننده این نمایش با تاکید بر تم تاریخی و مذهبی این نمایش به تلاشی که در بازگویی وقایع دوران اسارت اهل بیت امام حسین (ع) پس از حادثه عاشورا و مصائبی که بر این بزرگواران وارد شده است اشاره کرد.


این نمایش در حالی برگزار شد که دانشجویان، کارکنان واستادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با حضور بر مزار شهدای گمنام این دانشگاه به سوگواری برای سالار شهیدان جهان پرداختند.


برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در واحد دره‌شهر
مراسم معنوی دهه اول سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) با حضور، مسئولان محلی شهرستان دره شهر، جمعی از کارکنان، اساتید ودانشجویان شیفته اهل بیت به همت دفتر فرهنگ اسلامی واحد وهیات مذهبی پیروان ولایت درسالن اجتماعات دانشگاه آزاداسلامی واحد دره‌شهر برگزار شد.


دکتر محمد علی کرمی رئیس واحد دره شهر با عرض تسلیت به عزاداران سرور و سالار شهیدان گفت: ماه محرم، ماه درس‌آموزی از مکتب عاشورا و آموزه‌های اهل‌بیت (ع) است و همه ما نیز باید عاشورایی و پیرو واقعی مکتب عاشورا باشیم. این مراسم معنوی با مداحی مداحان اهل بیت همراه بود


رئیس حوزه علمیه دره شهر نیز درباره محرم و اتفاقات کربلا بیاناتی را عنوان کرد و گفت: هدف اصلی از برپایی آیین‌های محرم، عزاداری برای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، اهل‌بیت و یاران با وفایش و زنده نگه داشتن ارزش‌های والای قیام عاشورا است.


حجت الاسلام شمس اضافه کرد: ماه محرم، ماه اشک ریختن بر رشادت‌ها و شجاعت‌های شهدای کربلا است و این شهرستان نیز همزمان با سراسر کشور و هم‌چون سال‌های گذشته، با آیین و روش‌های خاصی با حضور گسترده و با شکوه مردم شریف و متدین تاکستان در قالب عزاداری‌های ماه محرم همراه است.


وی به تبیین اهداف حضرت امام حسین (ع) از قیام و نهضت عاشورا پرداخت و گفت: هدف حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) این بود که آزادگی را به شیعیان بیاموزد و همین روحیه بود که به فرزندان این سرزمین آموخت تن به ذلت ندهند و در مقابل ستمگران و زورگویان سر تعظیم فرود نیاورند.


درپایان این مراسم معنوی مداحان اهل بیت کامبیز اله نوری و علیرضا زینی وند ذکر مصیبت و مداحی کرده و سوگواران آن حضرت به سینه زنی و عزاداری سالار شهیدان پرداختند.


حرکت دسته عزاداری و سوگواری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت


​به گزارش خبرنگار آنا از رشت، در ششمین روز از ماه محرم هیأت عزاداری دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به عزاداری پرداختند.


دسته عزاداری هیأت عزاداری خدام الحسین متشکل ازاعضای هیأت رئیسه، استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برای سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان عالم، حضرت امام حسین (ع) از ساعت 11 صبح امروز ( سه شنبه 28 مهرماه 1394) که به فضای دانشگاه عطر و بوی سرور و سالار شهیدان را افزود از محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت حرکت نموده که در طی مسیر، با مرثیه خوانی مداحان اهل بیت، محسن یوسفی و سجاد پورجعفر، جمع کثیری از دانشجویان، استادان و کارکنان به سوگواری پرداختند .


همچنین حجت الاسلام دکتر علی کریمیان، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان گیلان در این مراسم با بیان فلسفه قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) به تبیین حوادث کربلا پرداخت.


عزاداری دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی


دسته عزاداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی از امام زاده صالح غازیان به سمت مصلی شهرستان برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، این دسته عزاداری امروز سه‌شنبه 28 مهر از ساعت 11 صبح با حضور سرپرست، هیات رئیسه، استادان، کارکنان و دانشجویان به سمت مصلای بزرگ امیرالمومنین بندرانزلی برگزار شد و شرکت کنندگان با حضور خود در مصلی و دیدار با امام جمعه شهرستان با آرمان‌های امام خوبی‌ها و شهیدان تجدید میثاق کردند و در طی مسیر با مرثیه خوانی مداحان اهل بیت به سوگواری پرداختند.


همچنین بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، امام جمعه بندرانزلی با توجه به بیانات امام حسین (ع) در خصوص هدف از قیام عاشورا تصریح کرد : ایشان قیام کردند تا نشانه های دین و مسیر هدایت برای انسان ها روشن شود و غبارهایی که بر جامعه بعد از رحلت پیامبر القا شده اصلاح گردد و این همان هدف قیام مهدی موعود است که اسلام ساز بوده و کجی های جامعه امروز اسلامی را بر طرف خواهد کرد و حرام هایی را که حلال شده و حلال هایی را که حرام شده اصلاح می کند.


حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین ولایت مداری و تبعیت از بیانات رهبری را دلیل سعادتمندی کشور دانست و افزود: در زمان قبل و بعد از پیروزی انقلاب آن چیزی که انقلاب را در مسیر خود پیش می برد و آن را از شکست و افول حفظ می کند بصیرت مردم و مسئولات و تبعیت از رهنمود ها و بیانات رهبری بوده و در این پیچ حساس تاریخی نیز باید به همان گونه رفتار کرد.


وی با بیان اینکه ظهور و قیام حضرت موعود (عج) در امتداد واقعه عاشورا و نهضت کربلا است، خاطرنشان کرد : این تعبیر از جملات مهم امام باقر (ع) بوده که بیانگر یکی بودن هدف قیام امام حسین (ع) و قیام حضرت ولی عصر (عج) است و همانطور که در قیام سید الشهدا ظلم ستیزی در راس اهداف قرار داشته در قیام دوم نیز همانگونه خواهد بود.


همزمان با ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) هر روز صبح مراسم زیارت عاشورا در این واحد برگزار و بعد از نماز ظهر و عصر نیز مراسم نوحه و سینه‌زنی برقرار است.


دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به سوگ نشستند


همزمان با ششمین روز از ماه محرم و برابر سنوات گذشته دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در قالب هیات عزادری و در کنار سایر دانشگاهیان مرکز استان گلستان مراسم دسته روی و عزاداری سرور و سالار شهید را برگزار کردند.
در مراسم عزاداری که با نوحه خوانی، مرثیه سرایی مداحان اهل بیت و سینه زنی همراه بود، جمع کثیری از دانشجویان،اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه های مرکز استان حضور داشتند و از محل دانشگاه جامع گلستان تا مرقد مطهر امام زاده عبداله را طی نمودند


دکتر آرین ساطعی رییس دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در گفت وگویی در حاشیه این مراسم به خبرنگار آنا گفت: امروز عاشورا و محرم دیگر یک واقعه صرفا تاریخی نیست، امروز عاشورا و محرم به فرهنگی برای آزادگی و ظلم ستیزی و اصلاح جوامع تبدیل شده است ، زنذه نگه داشتن قیام سیدالشهدا در مبارزه با استحاله فرهنگی، الگوی جاویدانی است که در مبارزه امروز با استکبار جهانی جامعه را بیمه خواهد کرد.


وی افزود: مخاطب این فرهنگ نه در دایره مرزها و نه در دایره دین محدود نمی باشد بلکه این فرهنگ به راحتی از مرزهای جغرافیایی و دینی و مذهبی عبور کرده و برای همه آزادی خواهان آموزه های آزادی خواهی و ظلم ستیزی دارد.


مراسم بزرگ عزاداری هیات محبان اهل بیت (ع) در واحد علی آباد کتول


همزمان با ششمین روز از محرم الحرام، مراسم بزرگ عزاداری هیات مذهبی– فرهنگی محبان اهل بیت (ع) کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول برگزار شد.


در این مراسم معنوی که جمع کثیری ازعلما ومسئولین شهرستان علی آبادکتول و استان گلستان و استادان، کارکنان و دانشجویان واحد علی آباد کتول حضور داشتند، عزاداران حسینی مسیر دانشکده فنی مهندسی واحد تا گلزار شهدا را باعظمت وصف ناپذیربه عزاداری پرداختند و با حضور بر مزار سه شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس با تجدید میثاق مجددبا آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل به عزاداری پرداختند.


این مراسم با برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر و سخنرانی حجت الاسلام علوی استاد حوزه و دانشگاه و ذکر مصیبت از سوی مداح اهل بیت و اطعام عزاداران پایان یافت.


امام جمعه بیضا: حماسه بزرگ عاشور بهترین الگو برای دانشگاهیان است
امام جمعه شهر بیضا در مراسم عزاداری حسینی در جمع دانشگاهیان واحد بیضا گفت: حماسه بزرگ عاشورا بهترین الگو برای دانشگاهیان است.


حجت‌الاسلام درویشی در مراسم عزاداری حضرت سید و سالار شهیدان که به همت دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضا در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم به تمامی مسلمانان گفت: بدرستی که محرم و نهضت عاشورا اسلام را زنده نگه داشت به طوری که اگر نهضت عاشورا نبود اسلام از صحنه روزگار محو و جز ظاهری از اسلام چیزی از آن باقی نمی‌ماند.


امام جمعه بیضا، با توجه به روایت «حسین منی و انا من حسینی» گفت: این روایت بدین مضموم است که مکتب اهل بیت (ع) به عنوان مکتب اسلام حقیقی، از سوی امام حسین (ع) احیا می‌شود یعنی در حقیقت بقای مکتب حیات بخش اسلام با قیام و نهضت امام حسین (ع) بوده و هست.


وی افزود: به بیان ساده‌تر یعنی هر انچه حسین (ع) انجام داده است مورد تایید نبی مکرم اسلام بوده است.


درویشی حماسه بزرگ عاشور را بهترین الگو برای دانشگاهیان معرفی کرد و خطاب به دانشجویان و استادان اظهار کرد: انجام واجبات به خصوص نماز را توجه ویژه کنید و بدانید که مراسم عزاداری و سینه زنی همه جز افضل مستحبات است و فقط تا آنجا که موجب رضایت اهل بیت (ع) باشد مورد تاکید است.


این مراسم با اجرای مداحی و نوحه سرای یکی از مداحان اهل بیت با حضور گسترده دانشجویان، استادان و کارکنان، و توزیع نذری پایان یافت.


برگزاری محفل ادبی رندان تشنه لب با حضور شاعران محبوب عاشورایی در واحد پرند


حجت الاسلام سید علی اصغر تقوی معاون دانشجویی– فرهنگی با تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین و یارانش گفت: امام حسین برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد. اسلام از مسیر اصلی خود منحرف شده بود و امام حسین قیام کرد تا اسلام دوباره احیاء کرد.


در این مراسم گروه دمامه نوازی به اجرای برنامه پرداختند و سپس سید حسین متولیان، محمد حبیبی، پیمان طالبی شاعران نامدار اهل بیت در وصف امام حسین و یاران وفادارش به نوحه سرایی پرداختند.


همچنین در دهه اول ماه محرم واحد پرند اقدام به برگزاری اجرای تعزیه، همایش راویان عاشورایی، گردهمایی هیات‌های مذهبی شهر جدید پرند، مراسم پر فیض زیارت عاشورا و برگزاری دسته‌های سینه‌زنی کرده است.


همکاری تشکل‌های دانشجویی در عزای اباعبدالله الحسین (ع)


مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، با تلاش تشکل‌های انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی و همکاری دفتر فرهنگ اسلامی واحد سراب با حضور مسئولان، استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب در محل نمازخانه دانشگاه برگزار شد.


به دعوت حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سراب و انجمن اسلامی دانشجویان پیرو ولایت فقیه، مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) با حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، سما و دیگر دانشگاهیان سراب در محل نمازخانه این دانشگاه برگزار شد.


مسئول عقیدتی و سیاسی سپاه ناحیه سراب، جوانان و دانشجویان را به تحقیق در مورد واقعه کربلا خوانده و حرکت امام حسین و یارانش را تاریخی و سرنوشت ساز عنوان کرد.


حجت الاسلام دولت آبادی با توجه به ماجرای سقیفه، واقعه کربلا را نتیجه غفلت و انحراف مسلمین از پیروی ولایت فقیه عنوان کرد.


شور حسینی جوانان عاشق اهل بیت با مداحی و نوحه خوانی مسعود ولی شعار، مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به جوش آمده و با حزن و اندوه فراوان به سینه‌زنی پرداختند.


برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع)، در واحد مسجدسلیمان


هر ساله با آغاز ماه محرم، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان نیز هم چون سایر نقاط کشور، مراسم عزاداری سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) بر گزار می‌شود.


در دهه اول محرم امسال به همت دفتر فرهنگ اسلامی، پایگا‌های بسیج، روابط عمومی و هیأت خودجوش عزاداری کارکنان، امور دانشجویی، امور اداری و تنی چند از دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان، مراسم ویژه‌ای در حسینیه و خوابگاه دانشجویی دخترانه این واحد دانشگاهی برگزار می‌شود.


برگزاری زیارت عاشورا ویژه کارکنان و استادان که با پذیرایی صبحانه با نذر یکی از کارکنان یا استادان همراه است، برپایی نماز جماعت ظهر و عصر و مراسم سخنرانی و روضه خوانی ویژه اقشار مختلف دانشگاه، به امامت و سخنرانی حجت‌الاسلام یوسفی از روحانیون و مبلغان حوزه علمیه قم و برپایی نماز جماعت مغرب و عشاء و مجلس عزاداری ویژه دانشجویان دختر مستقر در خوابگاه از جمله مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) هستند که در این ایام هر روز سه نوبت در حسینیه علی ابن ابی طالب (ع) واحد دانشگاهی مسجدسلیمان برگزار می‌شوند.


در ششمین روز محرم امسال علاوه بر برپایی نماز جماعت ظهر و عصر و برگزاری سخنرانی و روضه خوانی، عزاداران واحد دانشگاهی مسجدسلیمان میزبان دسته عزاداری مسجد امام زین العابدین (ع) این شهرستان بودند که در برنامه‌ای ویژه با نواختن سنج و دمام به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند و در پایان نیز از عزاداران با توزیع آش، که نذر تنی چند از کارکنان و استادان بود، پذیرایی به عمل آمد.


در آیین عزادارای برگزار شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان که در دو نوبت ظهر و شب برپا می‌شود، از عزاداران با توزیع شربت، چای، بیسکویت یا خرما پذیرایی به عمل می‌آید.


مراسم سوگواری سید وسالار شهیدان در مزار شهدای گمنان شهرستان ایوان


در ششمین روز از ماه محرم که به نام حضرت قاسم ابن الحسن نامگذاری شده است، با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوان، دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور، مراسم عزاداری در محل گلزار شهدای شهرستان برگزار شد.


در این مراسم که مسئولین و دانشجویان دانشگاه­های شهرستان ایوان حضور داشتند، حجت الاسلام نوروزی مدرس حوزه علمیه به توصیف سیمای اباعبدالله از لسان معصومین پرداخت و با توجه به بحث الگواز نظر قرآن کریم، امام حسین (ع) را مصداق بارز الگوی قرآنی دانست.


وی به فعالیت شبکه‌های مجازی بر علیه ذکر اباعبدالله پرداخت و بیان کرد:‌‌ همان گونه که دشمنان اسلام با راه اندازی بحث ایران گرایی و زرتشت در دین ما شبهه وارد می‌کنند، ما نیز باید بر علیه آن‌ها شبهه وارد کنیم.


در ادامه این مراسم عاشقان ابا عبدالله الحسین با مداحی برادر اسماعیلی و امامی در سوگ سید و سالار شهیدان بر سروسینه زدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب