دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عسگری مارانی:

بهبود حاکمیت شرکتی باعث ارتقا شرکت‌های بازار پایه می‌شود

یک فعال بازار سرمایه گفت: موضوع حاکمیت شرکتی، سابق بر این به‌طور جدی در شرکت‌ها رعایت می‌شد، اما به مرور زمان به فراموشی سپرده شد ولی رعایت آن‌ها به اعضای هیئت‌مدیره شرکت متکی است، اگر نه بنگاه‌ها توان اجرایی لازم برای رشد را پیدا نمی‌کنند.
کد خبر : 449189
3.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از مرکز مالی ایران، علیرضا عسگری مارانی در نشست تخصصی مروری بر قوانین و مقررات بازار پایه به بیان وضعیت شرکت‌های بازارپایه پرداخت و اظهار کرد: شرکت‌هایی در بازار پایه حضور دارند که قدمت فعالیت آن‌ها، از عمر بازار سرمایه هم بیشتر است. این شرکت‌ها هم اکنون شاید از اهداف اولیه خود دور شده باشند، اما با بهبود وضعیت حاکمیت شرکتی خود و گزارش دهی‌های منظم می‌توانند به روزهای اوج خود بازگردند.


وی در ادامه افزود: موضوع حاکمیت شرکتی، سابق بر این به‌طور جدی در شرکت‌ها رعایت می‌شد، اما به مرور زمان به فراموشی سپرده شد و یا ساختار شرکت‌ها به سمتی حرکت کرده که اخلاق درست را فراموش می‌کنند. با این حال، رعایت دوباره آن‌ها به اعضای هیئت‌مدیره شرکت متکی است، اگر نه بنگاه‌ها توان اجرایی لازم برای رشد را پیدا نمی‌کنند.


این فعال بازار سرمایه در ادامه به 4 نکته‌ای که رعایت آن‌ها می‌تواند به بهبود قطعی ساختار حاکمیتی شرکت‌ها منجر شود، اشاره کرد و گفت: اعضای هیئت‌مدیره برای بهبود ساختار راهبری شرکت در ابتدا باید به این موضوع توجه کند که در ساختار مدیریت شرکت، متخصصان صنعتی که در آن فعال هستند، حتماً حضور داشته باشند. همچنین ترکیب بومی و منطقه‌ای همچنین ترکیب بومی و منطقه‌ای نیز باید در ساختار مدیریت شرکت باشند.


موضوع دیگری که عسگری مارانی به آن اشاره کرد، تعادل ترکیب جنسیتی نیز در ساختار هیئت‌مدیره لحاظ شود.


وی در ادامه اظهار کرد: همچنین شرکت‌ها باید برای ارتقا در بازار سرمایه و تجدید ساختار و توسعه شرکت، برنامه استراتژیک طراحی کنند. در کنار آن نیز کمیته‌های لازم نظیر کمیته ریسک، حسابرسی داخلی و امثالهم در شرکت فعال باشد که به شرکت در راه تعالی اهداف خود کمک کنند.


19 شرکت درخواست ارتقا از بازار پایه داده‌اند


در ادامه این نشست، زهرا زارع، سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران بازار پایه نیز با اشاره به اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه و رویکرد مثبتی که برای کمک به شرکت‌های این بازار ایجاد شده است، گفت: از ابتدای اجرای قوانین جدید بازار پایه 19 شرکت درخواست ارتقا نماد داده‌اند و این موضوع باعث خوشحالی ماست؛ چراکه نشان می‌دهد شرکت‌های این بازار در راستای افزایش شفافیت تلاش می‌کنند.


زارع با اشاره به اینکه شرکت‌های بازار پایه در آستانه رتبه‌بندی دوم در سال جاری قرار دارند، «حذف ضریب نقدشوندگی» را از تغییرات دستورالعمل جدید بازار پایه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین موضوع برای ما در رتبه‌بندی‌های سالانه، مسئله حسن اجرای دستورالعمل افشاست و خواهشمندیم که مدیران محترم در ارائه صورت‌های مالی حداقل تأخیر را داشته باشند و به این موضوع توجه کنند که تأخیر بیش از 50 روز در ارسال اطلاعات، از نظر ما عدم ارائه محسوب می‌شود.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب