دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یاد حسین (ع) در لوزان و ژنو

دهه اول محرم سال گذشته را در کشور سوئیس بوده است. «سید حجت بحرالعلومی طباطبایی» که سال گذشته در شهرهای لوزان و ژنو به عنوان مداح در مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) مشارکت فعال داشته است، از حال و هوای آن جا در محرم می گوید.
کد خبر : 44901

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، به گفته سید حجت بحرالعلومی طباطبایی در مراسم با شکوهی که در دهه اول محرم برای عزاداری سرور و سالار شهیدان در یکی از سالن های بزرگ کشور سوئیس برگزار می شود، جمعیت زیادی ایرانی و غیر ایرانی که از بیشتر کشورهای دنیا مانند خود سوئیس هستند، شرکت می کنند و به عزاداری می پردازند. در این مراسم برای غیر ایرانی ها، مترجمانی حضور داشتند تا غیرایرانی ها نیز همزمان با ایرانی ها در حال و هوای عزاداری قرار بگیرند.


توزیع آب معدنی بین عموم مردم سوئیس
این ذاکر اهل بیت(ع) درباره برنامه های ویژه عاشورا و تاسوعا در سوئیس هم می گوید: برنامه هایی مانند توزیع آب معدنی در بین عموم مردم با برچسب هایی که اطلاعاتی از امام حسین(ع) روی آن ها بود، جزو برنامه های شیعیان سوئیس بود که به نظرم تاثیرگذاری قابل توجهی هم روی مردم غیر مسلمان داشت. به طور مثال، بعضی از آن ها بعد از دریافت آب از توزیع کنندگان می خواستند که درباره امام حسین(ع) و فلسفه قیام ایشان بیشتر توضیح دهند و در آن جا افرادی بودند که علاوه بر داشتن اطلاعات مذهبی به زبان انگلیسی و فرانسه مسلط بودند و به تبلیغ شعائر امام حسین (ع) می پرداختند.
واکنش مردم غیر مسلمان به صدای عزاداری
بحرالعلومی درباره محل برگزاری مراسم عزاداری در لوزان هم می گوید: یک سالن بزرگی را اجاره کرده بودند و بعد از سیاه پوش کردن آن برای عزاداری، هر شب راس یک ساعت خاصی مراسم برگزار می شد. صدای مراسم شب قبل هم در ورودی پخش می شد و واکنش های احساسی مردم رهگذری که صدای عزاداری و سینه زدن عزاداران را می شنیدند، غیر قابل توصیف بود. بعضی با شنیدن صدای سینه زنی توجهشان جلب می شد و دلشان می شکست و چند دقیقه ای جلوی در می ایستادند. یک نکته جالب دیگر هم این که، هرچند سال گذشته دهه اول محرم با یکی از جشن های معروف سوئیسی ها تداخل داشت اما بنا به گفته ایرانیان مقیم آن جا، تعداد شرکت کنندگان در سال گذشته نسبت به سال های قبل بیشتر هم شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته