دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مالیات هنرمندان/ 6 | مجید اخشابی در گفتگو با آنا:

نظام‌نامه تمایز مالی هنرمندان تدوین شود / مردم طوق زرین هنر را به «گردن خر» نیندازند!

خواننده کشورمان درباره اینکه آیا نیاز به تدوین نظام‌نامه‌ای برای تمایز هنرمندان از نظر مالی وجود دارد گفت: اگر بتوان به نظام‌نامه‌ای برسیم که کارهای هنری ارزش‌‌گذاری شود، خیلی خوب است.
کد خبر : 448976

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مجید اخشابی، خواننده کشورمان درباره طرح معافیت مالیاتی هنرمندان از سوی دولت که در چند روز اخیر نیز با موافقت‌ها و نقدهایی همراه شده است، در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: من کلیت این طرح را قبول دارم؛ از این بابت که فرهنگ و هنر لااقل در کشور ما عرصه‌ای نیست که به لحاظ شغلی برای همه فعالینش، از رونق خیلی زیاد و خاصی برخوردار باشد.


وی اضافه کرد: گردش مالی فرهنگ و هنر کشور ما، در قیاس با خیلی از حوزه‌های دیگر واقعاً اندک است. درحالی‌که به واقع در مقام تأثیرگذاری، بر سایر حرفه‌ها ارجحیت دارد. ضمن اینکه در همه جای دنیا، دولت‌ها به صاحبان هنر و فرهنگ اهمیتی دوچندان می‌دهند.


بدنه اصلی و پایه هنر ما، صاحب درآمد بالا نیستند


این خواننده از طرح معافیت مالیاتی هنرمندان حمایت کرد و گفت: هرچند در عالم فرهنگ و هنر نیز، بالاخره برخی‌ها هم دستمزد و درآمدهای بالا دارند اما این جماعت نیز اندک و در اقلیت هستند. اگر هم درآمد بالای این‌ها صحت داشته باشد اما واقعاً در قیاس با هنرمندانی که توی چشم نیستند، اندک است.



نباید کاری کرد که هنرمند تافته جدابافته شمرده شود و او را دچار توهم کند تا جایی که برای خودش بادیگارد بگیرد و از پول همین مردم و ملت، سوار ماشین‌های آنچنانی شود.



وی اشاره کرد: اساساً بدنه اصلی و پایه هنر ما صاحب درآمد بالا نیستند؛ مثلا نویسندگان، فیلمنامه‎نویس‎ها، کسانی که مشغول آموزش هنر هستند و غیره جز اقشار کم درآمد جامعه هستند و معافیت از مالیات می‎تواند کمترین حمایت از آنان باشد.


متاسفانه گاه رفتارهای هیجانی مردم ماست که برخی را به عرش می‌برد


اخشابی همچنین درباره اینکه آیا نیاز به تدوین نظامنامه‎ای برای تمایز هنرمندان از نظر مالی وجود دارد نیز گفت: بله! اگر بتوانند به نظامنامه‎ای برسند که کارهای ارزشی، نوع خدمت هنرمندان و جایگاه کاری‎شان و به مانند آن را مشخص کند که اتفاقاً خیلی خوب است.


این خواننده درآمدهای بالای حوزه هنر را صرفاً مختص برخی دانست و گفت: متأسفانه گاه رفتارهای هیجانی مردم ماست که برخی را به عرش می‌برد و با همین رفتارها در عالم هنر، طوق زرین را به گردن خر می‌اندازند! درحالی‌که باید ماهیت کار هنرمند توجه کنند.


وی ادامه  داد: پس مردم و مخاطب هنر ما هم در ارزش‌گذاری بر آثار هنری و هنرمند اشتباه می‌کنند؛ نباید کاری کرد که هنرمند تافته جدابافته شمرده شود و او را دچار توهم کند تا جایی که برای خودش بادیگارد بگیرد و از پول همین مردم و ملت، سوار ماشین‌های آنچنانی شود.


از برخی‌ها در عالم هنر، شخصیت‌های پوشالی نسازیم


اخشابی با بیان اینکه توجه مردم به هنرمند باید مبتنی بر کیفیت کار او باشد، توضیح داد: هنرمندی مایه احترام و ارزش‌گذاری است که شب و روز برای هنرش وقت بگذارد و این نوع از هنرمندان هستند که می‌توانند بهره بیشتری از تنعم اجتماعی ببرند.



هنرمندی اگر به‌واسطه رنگ چشم و قد بالا و غیره به درآمد بالا برسد، خود موجب الگویی غلط است که ذهنیت مردم را دچار اشتباه می‌کند. بنابراین نباید کاری کرد که شاهد ساخت شخصیت‌های پوشالی از برخی ها در عالم هنر باشیم.



وی همچنین گفت: هنرمندی اگر به‌واسطه رنگ چشم و قد بالا و غیره به درآمد بالا برسد، خود موجب الگویی غلط است که ذهنیت مردم را دچار اشتباه می‌کند. بنابراین نباید کاری کرد که شاهد ساخت شخصیت‌های پوشالی از برخی ها در عالم هنر باشیم.


مجید اخشابی عنوان کرد: عمده فعالان فرهنگ و هنر از نظر درآمدی شرایط خوبی ندارند. بنابراین فرهنگ و هنر و کسانی که در این حوزه واقعاً فعالند، نیاز به حمایت واقعی دارد تا مسیر درست‌تری بروند و آثار بهتر و مردمی‌تری ساخته شود. معافیت هنرمندان از مالیات نیز در کلیت امری دلگرم‌کننده است و نباید آن را تبعیض‌گونه بپنداریم. 


انتهای پیام/4139/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب