دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر صمت:

عمان کلید توسعه روابط با کشورهای عربی و آفریقایی است

وزیر صمت در کمیسیون همکاری مشترک ایران و عمان گفت: عمان را به عنوان یک موقعیت منطقه‌ای برای توسعه روابط با کشورهای عربی و کشورهای شمال آفریقا می‌دانیم.
کد خبر : 448939
3.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شانا، رضا رحمانی در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان، در دیدار طرف عمانی گفت: امیدوارم دستگاه‌های مرتبط با این کمیسیون از فرصت این اجلاس برای شناسایی ظرفیت‌های جدید همکاری و توسعه روابط تجاری متناسب با علایق و تأکیدات مقامات دو کشور نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.


وی در این باره افزود: این هیئت جزو بزرگ‌ترین هیئت‌های تجاری و عالی‌رتبه عمان است که در سالیان اخیر به ایران آمده است و به‌ویژه علاوه بر مقامات عالی‌رتبه یک هیئت بزرگ از تجار و تولیدکنندگان و بخش‌های مهم اقتصادی این هیئت را همراهی می‌کنند.


رحمانی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم بخش خصوصی دو طرف برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود گام بردارند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان تصریح کرد: ما در دولت فقط تسهیل‌کننده هستیم و امیدواریم بخش خصوصی و اتاق بازرگانی مذاکرات را به‌خوبی جلو ببرند و نتایج خوبی از مذاکرات بخش خصوصی دو طرف حاصل شود.


رحمانی خاطرنشان کرد: کشور دوست و برادر عمان از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.


وی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تحت تدابیر مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و اسلامی به‌ویژه کشور عمان تأکید دارند.


رحمانی گفت: در این راستا برنامه‌ریزی و پیگیری جهت تحقق اهداف و نیات مقامات عالی دو کشور برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و همچنین روابط سیاسی دو طرف دارای اهمیت فراوان است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان افزود: جهت‌گیری کمیسیون مشترک برای برنامه‌ریزی و شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و توام با اهداف گسترش روابط دو طرف است.


رحمانی ادامه داد: در سال‌های اخیر روابط تجاری دو طرف تحت نظر آقای السنیدی، وزیر تجارت و صنایع عمان با افزایش خوبی رو به رو بوده است.


وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که حجم تبادلات اقتصادی متناسب با علایق و ظرفیت‌های دو طرف نیست و باید افزایش یابد.


هدف‌گذاری 5 میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و عمان


وزیر صمت ایران گفت: همکاری‌های دو کشور در حوزه تجارت و گردشگری و فنی و مهندسی و صنعتی بالغ بر ۵ میلیارد دلار است که اکنون فقط یک‌میلیاردی دلار آن محقق شده است.


ضرورت تدوین نقشه راه همکاری‌های مشترک ایران و عمان


رحمانی اعلام کرد: در همین ارتباط پیشنهاد تشکیل کمیته همکاری‌های مشترک برای پیگیری مصوبات این اجلاس و یک نقشه راه برای این هدف موجود طراحی و پیگیری شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان گفت:


ایران با دارا بودن ظرفیت کم‌نظیر در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی و گردشگری و ... دارای ظرفیت‌های بی‌مانندی برای توسعه روابط است.


رحمانی افزود: اراده دولت ایران و سیاست تجاری کشورمان بر توسعه روابط تجاری با سلطنت عمان و تأمین نیازهای وارداتی خود از این طریق است.


ضرورت فعال‌سازی کریدور شمال_ جنوب


وی اضافه کرد: ما عمان را به عنوان یک موقعیت منطقه‌ای برای توسعه روابط با کشورهای عربی و کشورهای شمال آفریقا می‌دانیم و در این زمینه در گذشته تفاهم‌هایی چندجانبه برای استفاده از موقعیت عمان را داشتیم و یکی از آن‌ها کریدور شمال جنوب برای ارتباط کشورهای خزر با حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای آفریقایی است.


رحمانی اعلام کرد: با مقامات این کشورها نیز اخیراً ملاقاتی داشتیم و همگی پیگیر ایجاد این کریدور بودند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان گفت:


در حوزه مبادلات بانکی مواردی هست که با پیگیری طرف عمانی به‌زودی رفع می‌شود.


رحمانی تصریح کرد: با امضای توافقنامه بندری و کشتیرانی، گسترش روابط در این حوزه محقق خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: علاوه بر توانمندی تولیدی واحدهای تولیدکننده ایران و تولید کالای با کیفیت صادراتی، در بخش خدمات فنی و مهندسی نیز شرکت‌های ایرانی آماده همکاری هستند.


وزیر صمت کشورمان گفت: مناطق آزاد دو کشور برای سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات تولیدات به بازارهای ثالث و از راه‌های مناسب ترانزیتی برخوردار هستند.


رحمانی افزود: در حال حاضر هیچ مانعی برای گسترش همکاری ۲ طرف وجود ندارد و واحدهای مستقر در مناطق آزاد آماده همکاری هستند.


وی یادآوری کرد: استان‌های مرزی دو کشور دارای ظرفیت‌های همکاری بسیار بالایی هستند و استان‌هایی همچون هرمزگان، فارس، خوزستان و بوشهر و... با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی با عمان برای گسترش روابط بیش‌ازپیش آماده هستند.


حجم مبادلات تجاری ایران و عمان باید ارتقا یابد


علی بن مسعود بن علی السنیدی افزود: تفاهم‌نامه استاندارد واردات مستقیم را تسهیل می‌کند و توجه ویژه به حمل‌ونقل کالا بین دو کشور داریم که امروز یک تفاهم‌نامه هم در این حوزه امضا می‌شود.


وی ادامه : ارتباط مستقیمی میان بنادر ایرانی و عمانی در طول سال برقرار است که نیازمند تقویت همکاری‌هاست و به گسترش روابط دو کشور کمک می‌کند.


وزیر تجارت صنایع عمان اضافه کرد: حجم مبادلات تجاری کنونی میان ایران و عمان کافی نیست و باید ارتقا یابد.


السنیدی گفت: بیش از ۳۰ تجار عمانی در این اجلاس حضور دارند و دو روز بیشتر باقی می‌مانند تا مذاکرات را پیش ببرند و در تلاش هستیم تا وزارتخانه‌ها امور را بیش از این تسهیل کنند و مشکلات را از پیش روی بخش خصوصی برای توسعه همکاری‌ها بردارند.


وی اعلام کرد: دو کشور صدور ویزا را تسهیل کردند و رفت آمد بین دو طرف به‌آسانی انجام ‌می‌شود و خوشبختانه در یازده ماه گذشته هیچ شکایتی نه از طرف ایران و نه عمان نداشتیم.


السنیدی خاطرنشان کرد: گواهینامه‌های استاندارد، تجارت دو کشور را تسهیل می‌بخشند و سازمان استاندارد و طرف عمانی کیفیت کالاها را تضمین می‌کنند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته