دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1398 - 18:00
دانشنامه پارلمان/33

غیبت نمایندگان در جلسه علنی مجلس چه عواقبی دارد؟

مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌هاست که آشنایی با اصطلاحات قانونی آن برای شهروندان امری لازم است.
کد خبر : 448866
BS0K2892.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.


مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و مظهر اراده ملی است و از این‌رو آشنایی با بخش‌های مختلف آن ضروری به نظر می‌رسد. با همین هدف اصطلاح‌ها و کلیدواژه‌های حقوقی مجلس شورای اسلامی برای آشنایی مخاطبان در این صفحه منتشر می‌شود.


غیبت نمایندگان


ماده 86 قانون بیان می‌کند: نماینده‌ای که بیش از 100 ساعت متوالی یا 250 ساعت غیرمتوالی از اوقات رسمی جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت کند، مستعفی شناخته می‌شود.  همچنین نماینده‌ای که به علت ناتوانی جسمی و یا بیماری بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست 30 نفر از نمایندگان و تصویب دو سوم نمایندگان حاضر مبنی بر عجز وی از ایفای وظایف نمایندگی، سمت نمایندگی را خود را از دست می‌دهد.


تبصره یک این ماده قانونی می‌گوید: تا یک هفته پس از اعلام رسمی مستعفی شناخته شدن نماینده، در صورتی‌که خود وی یا نماینده دیگری به غیر موجه بودن غیبت اعتراض و آن را تسلیم هیئت رئیسه مجلس کند، این اعتراض در اولین فرصت در مجلس مطرح می‌شود و پس از صحبت حداکثر دو مخالف و دو موافق (هریک به مدت 15 دقیقه) در صورتی‌که مجلس به موجه بودن غیبت نماینده مورد بحث رأی داد، غیبت موجه شناخته خواهد شد.


یک نفر از هیئت رئیسه به‌عنوان موافق و نماینده مورد بحث به‌عنوان مخالف برای صحبت، حق تقدم خواهند داشت.


تبصره 2 تأکید می‌کند: در صورتی‌که نماینده مستعفی شناخته شده به غیرموجه بودن غیبت خود اعتراض کرده باشد، ولی در موقع طرح نتواند و یا نخواهد در مجلس حضور یابد، می‌تواند لایحه دفاعیه خود را برای طرح در مجلس حداکثر تا موقع طرح، تحویل مجلس نماید. در این‌صورت این لایحه با حق تقدم در فرصت مقرر برای صحبت مخالفان توسط یکی از دبیران قرائت خواهد شد. مدت قرائت لایحه حداکثر نیم ساعت است.


ماده 87؛ به غیبت و تأخیر غیرموجه حقوق تعلق نمی‌گیرد.


ماده 88؛ محاسبه ساعات غیبت در کمیسیون‌ها با رؤسای کمیسیون‌ها و در جلسات رسمی مجلس با هیئت رئیسه است و در هر دو صورت، اعلان رسمی غیبت با هیئت رئیسه مجلس خواهد بود. هیئت رئیسه موظف است غیبت و تأخیر غیرموجه نمایندگان در کمیسیون‌ها را هر ماه به اطلاع نمایندگان برساند.


ماده 89 تأکید می‌کند: غیبت، تأخیر غیرموجه نمایندگان پیش از ثبت پایان جلسه مجلس اعلان و در صورت مذاکرات مجلس ثبت می‌شود.


تبصره این ماده از قانون توضیح می‌دهد: غیبت غیرموجه از دو جلسه کمیسیون در حکم غیبت از یک جلسه رسمی مجلس است.


استعفای نماینده و نحوه بررسی آن


ماده 90 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره روند استعفای نمایندگان بیان می‌کند: هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌تواند از مقام نمایندگی استعفا دهد. پذیرش استعفا موکول به تصویب مجلس است.


ماده 91 تأکید می‌کند: نماینده تضایای استعفای مدلل خود را به‌عنوان رئیس مجلس می‌نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‌گذارد. نماینده می‌تواند قبل از شروع بررسی در مجلس تقاضای استعفای خویش را مسترد دارد.


ماده 92 قانون اضافه می‌کند: بررسی تقاضای استعفا بدین ترتیب است که ابتدا تقاضای استعفا قرائت شده و سپس شخص متقاضی استعفا یا نماینده دیگری به تعیین او تقاضای دفاع خوهد کرد. مدت قرائت تقاضای استعفا و توضیح نماینده متقاضی استعفا حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفان نیز حداکثر نیم ساعت می‌توانند صحبت کنند و پس از آن رأی‌گیری به‌عمل می‌آید. در صورت تصویب تقاضای استعفا به مراتب از طریق رئیس مجلس به وزارت کشور اعلام می‌شود تا طبق قانون انتخابات اقدام کند.


تبصره ماده 92 قانون تصریح می‌کند: هرگاه نماینده متقاضی استعفا برای طرح تقاضای استعفای خود در مجلس حاضر نشود و کسی را هم برای دفاع از خود تعیین نکند، متن تقاضای استعفا قرائت و در صورت وجود مخالف حداکثر به مدت 15 دقیقه صحبت می‌کند و سپس رأی‌گیری می‌شود.


ماده 93 می‌گوید: هرگاه تقاضای استعفای تعدادی از نمایندگان به نحوی باشد که مانع از تشکیل جلسه رسمی شود، قابل طرح در مجلس نیست.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب