دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس شورای عالی صرافان ایرانیان:

ارزهای خانگی به بازار بر می‌گردد

رئیس شورای عالی صرافان گفت: مقاومت نگهداری ارزهای خانگی با تداوم ثبات قیمت ارز شکسته شده و این ارزها به بازار برمی‌گردد زیرا افراد اگر اصرار به نگهداری این ارزها داشته باشند ضرر می‌کنند.
کد خبر : 448380
3b034379-a5c0-433d-8cbe-bc15c461a31f.jpg

به گزارش گروه ارز و طلا گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، کامران سلطانی زاده در نشست خبری که صبح امروز در مرکز کانون صرافان ایرانیان به‌منظور بررسی شرایط ارزی کشور و نقش کانون صرافان ایرانیان برگزار شد گفت: در دو سال اخیر اتفاقاتی در حوزه ارز رخ داد اما کنترل آن سبب شد نوسانات ارز و تقاضای ارز باشند می‌توانند،  اسامی کالاهای  موردنیاز را  سامانه صرافان ثبت کنند و  بر اساس اولویت به این درخواست‌ها پاسخ داده می‌شود.


سلطانی زاده نرخ ارز را متأثر از نیاز روانی در جامعه دانسته و تأکید کرد: در چند ماه گذشته شاهد افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی برخی از کالاها بوده‌ایم این در حالی است که حتی با افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت در حوزه ارز در حد ۲ تا ۳ درصد بوده است و این نشان می‌دهد که تلاش زیادی برای کنترل ارز توسط بانک مرکزی صورت گرفته است.


ارزهای خانگی به بازار بر‌می‌گردد


عضو کانون صرافان با اشاره به اینکه قیمت ارز ممکن است حتی کاهش داشته باشد اضافه کرد: ما تعدادی ارز خانگی داریم که ازآنجاکه این ارزها از مجاری رسمی خریداری‌نشده‌اند نمی‌توانیم میزان آن را تخمین بزنیم اما شرایط به‌گونه‌ای است که احتمالاً این ارزها دوباره به بازار برگردد زیرا نگهداری آن‌ها ضرر و زیان برای افراد به دنبال دارد.


وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته ما چند مرحله استرس شدید در مورد تحریم‌ها داشته‌ایم اما بااین‌وجود قیمت ارز کنترل‌شده است و در این زمینه نوسان زیادی نداشته‌ایم و روند عرضه ارز در صرافی‌ها به‌صورت عادی صورت می‌گیرد.


وی با تأکید بر اینکه کانون صرافان ایرانیان نقشی در تعیین قیمت ارز ندارد و تنها بازوی کمکی به‌حساب می‌آید تأکید کرد: نوسانی که در مورد ارز داریم به‌مراتب کمتر از نوسانات سال ۹۷ بوده و در حد ۲ تا ۳ درصد بوده و شدت زیادی نداشته است. وی جنبه روانی قیمت بنزین روی همه کالاها را بی‌تأثیر ندانسته و اظهار کرد: در مورد ارز می‌توان گفت این تأثیر زیاد نبوده و آرامش دوباره به بازار ارز بازگشته است.


دولت بر اساس منابع خود تصمیم گیری می‌کند


سلطان‌زاده به ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز اشاره‌کرده و افزود: این ارز بر اساس نیاز به کالاهای اساسی داده می‌شود و تفکر کارشناسی پشت آن بوده است و امیدواریم با مدیریت درست ادامه پیدا کند اگر دولت اعلام کند که این عرضه این ارز ادامه پیدا می‌کند حتماً منابع آن را پیش‌بینی کرده و بر اساس آن این موضوع را عنوان می‌کند.


وی کانون صرافان را بازوی کمکی بانک مرکزی خواند و ادامه داد: کانون صرافان با توجه به شعبه‌های زیادی که در سراسر کشور دارد می‌تواند به بانک مرکزی روند تحولات بازار و ارزیابیان کمک کند.


سلطان‌زاده تأکید کرد: ما در خط مقدم بازار ارزی هستیم اطلاعات روزانه را جمع‌آوری و بر اساس آن کارشناسی می‌کنیم درواقع ارتباط خوب کانون صرافان و بانک مرکزی می‌تواند در تصمیم‌گیری تیم  اقتصادی در ارائه داده‌ها کمک کند.


قیمت ارز با تقاضا رابطه مستقیم دارد


وی اضافه کرد: حدود ۶۰۰ صرافی عضو کانون صرافان ایرانیان هستند که ۹۵ درصد صرافی‌های کشور را شامل می‌شود.


عضو کانون صرافان ایرانیان با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز بیشتر به دلیل افزایش تقاضا در نیمه دوم سال بوده است اضافه کرد: تجربه نشان داده زمان‌هایی که ارز در نوسان است، کسانی که وارد خریدوفروش بدون نیاز بازار ارز می‌شوند، متضرر خواهند بود.


پیگیری قضایی وضعیت صرافان دستگیرشده 


سلطان‌زاده در بخش دیگری از این نشست درباره احکام صادره برای برخی از صرافان در راستای نوسانات سال گذشته، اظهار کرد: به دلیل اتفاقاتی که در سال گذشته افتاد، برخی از همکاران ما در این زمینه دستگیر شدند و احکام آن‌ها هم صادر شد. اما طی نامه‌ای از حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضاییه درخواست کارشناسی کردیم که ایشان نیز با نظر مثبت به آن نگاه کردند که اگر کار کارشناسی انجام شود، به بازبینی پرونده این صرافان کمک بسیاری می‌شود، چون به نظر می‌رسد که از سوی آن‌ها اخلال عمده در بازار ایجاد نشده است.


انتهای پیام/4087/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت ارز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته