دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1398 - 12:19
عضو شورای شهر تهران در گفتگو با آنا:

نصب فیلترهای جاذب دوده روی اتوبوس‌ها، تأثیر چندانی در کاهش آلودگی هوا ندارد

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: نصب فیلترهای جاذب دوده روی اتوبوس‌های پایتخت گرچه در راستای کاهش آلودگی هوا مؤثر است ولی معجزه نخواهند کرد.
کد خبر : 448360

ناهید خداکرمی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با وضعیت آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: آلودگی هوای تهران موضوعی چند بُعدی است و شاید با شرایط موجود، مدیریت شهری بیش از این نمی‌توانست مؤثر باشد.


وی با اشاره به این مطلب که در قانون هوای پاک که هر دستگاه وظیفه‌ای برعهده دارد ولی با ارزیابی‌ عملکردها می‌بینیم تنها دستگاهی که به وظایفش عمل کرده و یا در حال انجام آن است مدیریت شهری است و سایر سازمان‌ها کاملاً سکوت پیشه کردند، گفت: این عمل نکردن دستگاه‌ها به وظایفشان بیش از پیش در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو دیده شده است، وظایفی که وزارت کشور و صمت در این راستا بر عهده دارند همه در حاشیه مانده است.


عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم و عدم همکاری دستگاه‌های متولی تاکنون تلاش‌های شهرداری در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اثر نداشته و حتی نتوانستیم یک دستگاه اتوبوس نو را به ناوگان اضافه کنیم و یا متروی تهران را آن‌گونه که مورد نظرمان بود گسترش دهیم.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که در بحث آلودگی هوای تهران چندان نمی‌توان نقشی را برای مردم متصور بود، افزود: زمانی‌که خودروهای ما استاندارد لازم را برای مصرف سوخت ندارند و خودروسازان ما خودروی بی‌کیفیت در اختیار مردم قرار می‌دهند، مردم نیز به‌دلیل عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی کافی مجبور به استفاده از خودروهای دودزا و آلاینده هستند.


خداکرمی ادامه داد: البته شرایط جوی به‌عنوان یکی از عوامل دخیل در آلودگی هوا واقعیت تلخی است که تنها در کشور ما نیست و این شرایط بیش از پیش ناشی از پدیده وارونگی هوا و گرم شدن زمین بوده است.


وی در ارتباط با نقش فیلتر جاذب دوده در کاهش آلودگی هوای پایتخت نیز گفت: این فیلترها گرچه مؤثر هستند ولی معجزه نخواهند کرد و اگر فکر کنیم که همه اتوبوس‌های پایتخت را به فیلتر جاذب دوده مجهز کنیم مشکل آلودگی پایتخت حل می‌شود این‌گونه نیست.


عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: مهم‌ترین مسأله در کاهش آلودگی هوا این است که ناوگان اتوبوس‌رانی شهری و ناوگان حمل و نقل بار (کامیون‌ها)  ما باید نوسازی شود. عمر اتوبوس‌ها و کامیون‌های ما بیش از حد نرمال است و باید برای آن فکری کرد.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: شاید یکی از راه‌ها این باشد که واردات اتوبوس (حتی دو تا سه سال کارکرده) را آغاز کرده و تعرفه گمرکی آن را کاهش دهیم و در این خصوص دولت نباید از این موضوع ترس داشته باشد که اقتصاد به‌صورت آزاد راه خود را برود.


خداکرمی در پایان گفت: کنترل کردن همه‌جانبه دولت در همه امور باعث می‌شود دست مدیریت شهری هم بسته شود و اگر مقداری دیدگاه اقتصادی ما به‌سمت اقتصاد آزاد حرکت کند می‌شود نسبت به ورود بخش خصوصی در واردات اتوبوس امیدوار بود و در این‌صورت مدیریت شهری هم می‌تواند با واگذاری ارائه خدمات به پیمانکاران بخشی از معضلات شهر را حل و فصل کند.


انتهای پیام/4105/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب