دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1394 - 16:10

همایش ملی شهدای دانشجوی استان بوشهر برگزار شد/ آیت‌الله صفایی: هنوز بسیاری از شهدای استان را نشناخته‌ایم

همایش ملی شهدای دانشجوی استان بوشهر با حضور خانواده شهدای استان، پژوهشگران و خیل بیشمار دانشجویان دانشگاه‌های استان به میزبانی سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.
کد خبر : 44831

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در همایش ملی گرامیداشت شهدای دانشجوی استان بوشهر با بیان اینکه علم یک مقوله‌ای است که در متن خود تعهد آور است، گفت: تقریباً تمامی تئوریسین‌های مدیریت و فلسفه علم در جهان بر این معنا معتقد هستند که علم علاوه بر کشف و تبدیل پدیده‌ها به پدیده جدید، در درون خود ایجاد تعهد شخصیتی می‌کند.


آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه علم از مقوله وجود نور است و در خود ایجاد حیات می‌کند، افزود: این ایجاد حیات گذشته از کشف پدیده‌های وجودی در عالم خلقت، در خود ایجاد مسئولیت می‌کند چون علم گذشته از اینکه شئ‌ای را معلوم می‌کند فرد دارای علم را نیز دارای عالمیت می‌کند.


وی تصریح کرد: علم یک مثلث در نظام آفرینش ایجاد می‌کند که اضلاع آن، ذات علم، ذات معلوم و ذات عالم است یعنی شخص با تولید علم، شیئی را معلوم می‌دارد و خود را نیز عالم می‌کند.


اسارت و انحصار علم، خیانت به جامعه بشری است



صفایی بوشهری اظهار کرد: کسی که چیزی را کشف کند این علم برای او تعهد می‌آورد که آن را به جامعه ارائه کند و در قبال حراست از حریم اجتماع و جامعه بشری، طرحی بیندیشد.


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر ادامه داد: به همین خاطر علم مایه تعهد است و این یک مقوله ای که در تمامی مجامع علمی جهان و طول تاریخ بر آن اذعان داشته اند و در بحث فلسفه علم نیز تمامی فلاسفه به آن معتقد هستند.


وی با بیان اینکه یکی از تعهدات خداوند نسبت علما این است که علم خود را نشر دهند، تأکید کرد: حبس، اسارت و آپارتاید و انحصار علم، خیانت به جامعه بشری است. یکی از بزرگترین رسالت علما نجات جامعه بشری از سقوط در باتلاق دنیا گرایی و دنیاگرایان و ایجاد بستر برای صعود در مسلک کمال انسانی به معراج بشری است.


شهدای دانشجو دارای والاترین مقام در عرصه علم در تاریخ جهان هستند


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران آمده است که جامعه بشری را از سقوط در باتلاق متعفن استثمار، استعمار و استبداد نجات دهد و در بستر عدالت محوری به سمت اوج معنویت و کمال بشری هدایت کند و اولین گروهی که در قبال این معلوم تعهد پیدا می‌کنند و جان خود را می‌سپارند، علما، دانشجویان و اساتید هستند.


وی گفت: شهدای دانشجو والاترین مقام را در عرصه علم در تاریخ جهانی دارند چون هم می دانند و از مقوله دانایی هستند و هم تعهدی که در عرصه علم داشته اند به نحو شایسته با خون خود انجام دادند.


ما هنوز بسیاری از شهدای استان را نشناخته‌ایم


امام جمعه بوشهر: اکنون علم به اسارت رفته و اگر در گذشته سلطان محمودهای غزنوی، ابو علی سینا را محدود می‌کردند، اکنون امپریالیزم علمی توسط امریکای جنایتکار در تمامی جهان این سلطه را اعمال می‌کنند

آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد: برخی از شهدای استان در زمینه تفکر و اندیشه و تلاش در عرصه تحصیل علم بی‌نظیر بودند و ما هنوز بسیاری از شهدای استان به ویژه شهدای دانشجو را به خوبی نشناخته‌ایم.


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر ادامه داد: بسیاری از این شهدا می توانستند دارای عرصه تولید علم و در برخی از امور دارای مقام مرجعیت علمی باشند اما بخاطر آن تعهدی که مانند دیگر شهدا داشتند، علم آنها تعهد آورد و آن تعهد، آنها را در بستری قرار داد که جان خود را دادند که این نظام، دانشگاه، فضاهای علم و همگی در یک فضایی پر از امینت به سمت علم تعهدآور، ارزشی و آرمانی و الهی رویم و در آینده نه چندان دور ایران اسلامی با هدایت‌های مقام معظم رهبری دارای چنان شاخصه‌های عالی حکومتی شود که در عرصه علم دارای مرجعیت علمی در جهان به ویژه در علوم استراتژیک شویم و از آن طرف نیز در عرصه ارائه یک حکومت عدالت محور و در یک فضای پر از معنویت و اخلاق و همگرایی دینی، چشم تمام جهان به ایران خیره باشد.


جهان سلطه به حوزه علم نگاه استکباری و استعماری دارد


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بیان کرد: اکنون علم به اسارت رفته و اگر در گذشته سلطان محمودهای غزنوی، ابوعلی سینا را محدود می‌کردند، اکنون امپریالیزم علمی توسط امریکای جنایتکار در تمامی جهان این سلطه را اعمال می‌کنند.


صفایی بوشهری گفت: جهان سلطه به حوزه علم نگاه استکباری و استعماری دارد و اینجاست که حوزه‌ها، دانشگاه ها، عالمان، دانشمندان و دانشجویان ما باید در یک عرصه‌ای که مقام معظم رهبری برگشوده و آن نهضت و جنبش نرم افزاری و تولید علم و از آن طرف حوزه ایمان، اخلاق، تقوا، جهاد و مردم داری است، تلاش کنند و علم را از اسارت و انحصار نجات دهند.


وی با بیان اینکه بخشی از حرکت انقلاب اسلامی ایران مبارزه در جهت آزادی علم در جهان است، افزود: دانشجویان ما با شهادت خود اولین سنگر دفاع مقدس علمی و عقیدتی را در دفاع مقدس انجام دادند و این حماسه را آفریدند که بعد از سال‌ها، امروز یاد و خاطره این شهدای شاهد علم و فنآوری و متعهد به علم، این چنین گرامی می دارید.


دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این همایش تاکید کرد: امروز بیش از هر روز دیگری نیازمند تبیین و ترویج فرهنگ عاشورایی و فلسفه قیام امام حسین(ع) هستیم تا جوانان جامعه با آشنایی بیشتری با مکتب امام حسین(ع)، ادامه رو راه ایشان در دفاع از ارزش‌های اسلامی و دینی باشند.



دکتر یوسف قیصری راه شهدا را برگرفته از راه و سلوک و الگو گرفته از سیدالشهدا و قیام عاشورای حسینی دانست و گفت: همان گونه که زمانی که اسلام ناب محمدی نیاز به رشادت داشت تا زنده بماند و امام حسین (ع) با تقدیم جان خود و یارانش باعث این مهم شد، شهدا هم در زمانی که کشور به آنها نیاز داشت در راه اسلام، خون خود را تقدیم انقلاب کردند.



قیصری: ترویج فرهنگ غنی جهاد و شهادت و لزوم شناساندن آن بر بدنه دانشجویی امروز که به علت شرایط سنی خود نتوانسته جنگ را درک کند امری ضرورری و چراغی روشن برای رسیدن به آرمان های بلند انقلاب است.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با تأکید بر اینکه سخن گفتن از شهیدان و مجاهدان فی سبیل الله و بزرگداشت مقام آنان امری ضروری است، بیان کرد: منزلت شهید و شاهد در جایگاهی رفیع قرار دارد که درک آن برای انسان شیرین و دلنشین است چراکه رسیدن به معبود را منجر می‌شود.


قیصری یکی از رسالت های مهم دانشگاه را تکریم و گرامیداشت مقام شامخ شهدا، جانبازان، ایثارگران، آزادگان و خانواده معزز آنان دانست و تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و خاصه جوامع علمی و دانشگاهی از وظایف تک تک مسئولان و استادان در دانشگاه‌هاست.


قیصری با تأکید بر ضرورت ایجاد رابطه مستقیم بین فرهنگ جهاد و شهادت با دانشجویان و دانشگاه افزود: ترویج فرهنگ غنی جهاد و شهادت و لزوم شناساندن آن بر بدنه دانشجویی امروز که به علت شرایط سنی خود نتوانسته جنگ را درک نماید امری ضرورری و چراغی روشن برای رسیدن به آرمان های بلند انقلاب است.


همایش ملی شهدای دانشجوی استان بوشهر با حضور حجت الاسلام تشکری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، حجت الاسلام مسعود داستار معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، رؤسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور و تربیت معلم، معاونان و رؤسای شوراهای تخصصی استان، استادان، خانواده شهدای استان، پزوهشگران و خیل بیشمار دانشجویان دانشگاه های استان به میزبانی معاونت سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.


این مراسم در دو نوبت صبح و عصر با ارائه مقالات در حال برگزاری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته