دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

مشکل جشنواره‌های فیلم ایران در قیاس با خارجی‌ها از نگاه همایون ارشادی

همایون ارشادی که این روزها مشغول ایفای نقش در فیلمی با عنوان «ماحی» به کارگردانی داود خیام و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است مشکل اصلی جشنواره‌ها را ضعف‌های تشکیلاتی دانست.
کد خبر : 44826

همایون ارشادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در مورد تولید فیلم‌ها با هدف حضور در جشنواره‌ها گفت: «به نظر من باید در قانون جشنواره‌ها تجدیدنظر جدی صورت گیرد. سال گذشته در جشنواره فجر این کار را انجام دادند و یک زمانی را مشخص کردند برای اینکه فیلم‌ها تا آن زمان آماده شود. ولی آن طور که باید این کار عملی نشد.»


وی با اشاره به اینکه هر جایی قانون خودش را دارد گفت: «مثلاً اسکار این قانون را دارد که فیلم باید در کشور تولیدکننده اکران شده باشد تا بتواند در اسکار شرکت کند. قانون جشنواره کن این است که فیلم شرکت‌کننده در هیچ جشنواره دیگری نباید شرکت کرده باشد. هر جشنواره‌ای قانون خودش را دارد، اما متأسفانه مشکلی که ما در ایران با آن مواجه هستیم، این است که هر سال دبیر جشنواره تغییر می‌کند، در حالی که در سایر جشنواره‌ها و فستیوال‌های مهم و مطرح دنیا می‌بینیم که یک نفر مدت طولانی سمت دبیری آن فستیوال را بر عهده دارد و می‌تواند دیدگاه‌ها و تجربیات خود را به اجرا در آورد.»


ارشادی ضمن تاکید بر اینکه هر سال هر دبیر جدیدی که می‌آید فرهنگ و نوع نگاه متفاوتی نسبت به جشنواره دارد، گفت: «همچنین هر جشنواره‌ای یک مکان مشخص دارد و جا به جا نمی‌شود؛ در صورتی که جشنواره‌های ما دائما در حال جابه‌جایی از این سالن به سالن دیگر و گاهی حتی از یک شهر به شهری دیگر است. اگر ما بتوانیم یک مقدار از لحاظ تشکیلاتی و اجرا ضعف‌ها و مشکلاتمان را حل کنیم، بقیه مسائل خود به خود و به مرور زمان حل می‌شود.»


وی در مورد معیارهای انتخاب و راه‌یابی آثار به جشنواره‌ها با بیان اینکه من در چند جشنواره جایگاه داوری داشتم اما هیچ گاه از اعضای هیأت انتخاب آثار برای حضور نبودم، گفت: «آنچه مسلم است اینکه همه جای دنیا یک گروه هستند که فیلم‌ها را برای حضور در جشنواره‌ها انتخاب می‌کنند اما در اینجا ما همیشه یک سری اما و اگرهایی داریم. گاهی شاهد این مساله هستیم که فیلم‌هایی وارد جشنواره‌ها می‌شوند که نباید باشند و در مقابل فیلم‌هایی هم هستند که شایستگی حضور در جشنواره‌ها را دارند، اما متاسفانه به دلایلی کنار گذاشته می‌شوند و حق حضور در جشنواره‌ها از آنها سلب می‌شود.»


وی تصریح کرد: «البته ناگفته نماند که گاهی مواقع راه یافتن برخی فیلم‌ها به جشنواره‌ها موجب پیشرفت کارگردان آن اثر می‌شود، زیرا بازخوردها و نظرات مختلف را در مورد فیلمش دریافت می‌کند و آنها را سر لوحه خود برای کارهای بعدی‌اش قرار می‌دهد و من فکر می‌کنم فراهم آمدن این شرایط موجب می‌شود که روی کارهای بعدی‌اش بیشتر فکر و تمرکز کند و در نتیجه کارهای بهتری ارائه دهد.»


بازیگر فیلم «درخت گلابی» اظهار کرد: «کسی که در جشنواره‌ای حضور می‌یابد حتماً نباید جایزه دریافت کند. همین اظهار نظرها و نقد و بررسی‌هایی که در مورد کارش صورت می‌گیرد، امتیاز بزرگی برای او محسوب می‌شود و می‌تواند یاد بگیرد و بفهمد که اشکال کارش در کجا است.»


همایون ارشادی به تازگی بازی در فیلم «ماحی» به کارگردانی داود خیام و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی را آغاز کرده است که برای حضور در سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر در حال تولید است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته