دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زاون قوکاسیان درگذشت

زاون قوکاسیان، منتقد سینمایی پس از گذراندن مدتی در بستر بیماری، ظهر امروز در اصفهان درگذشت.
کد خبر : 4482

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، این منتقد که به دلیل عوارض ناشی از سرطان معده مدتی را در بیمارستانی در وین تحت درمان بود و اوایل بهمن ماه به ایران بازگشته و در بیمارستان الزهرای اصفهان بستری بود، ظهر امروز در منزلش در اصفهان از دنیا رفت.


وی طی روزهای گذشته از بیمارستان مرخص شده و در منزلش بستری بود، اما به گفته نزدیکانش حال خوبی نداشت تا اینکه صبح امروز حالش رو به وخامت گذاشت و حدود ساعت 14 دار فانی را وداع گفت.


پیکر این کارگردان و منتقد سینمای ایران در حال حاضر در سردخانه قبرستان ارامنه اصفهان نگهداری می‌شود تا برای خاکسپاری او تصمیم‌گیری قطعی شود.


پیش‌بینی می‌شود پیکر قوکاسیان در قبرستان ارامنه در کنار پدر و مادرش در اصفهان به خاک سپرده شود.


زاون قوکاسیان متولد 1329 در اصفهان بود. او نویسنده، مترجم و منتقد شناخته شده‌ای بود که از سال 1350 کارهای نوشتاری و پژوهشی خود را با نگارش کتابی درباره فیلم «چشمه» ساخته آربی آوانسیان (نخستین کارگردان حرفه ای سینمای ایران) شروع کرد و تاکنون حدود 24 کتاب درباره سینماگران مختلفی چون جمشید ارجمند، ارحام صدر، مجید جعفری جوزانی، مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی، بهمن فرمان آرا، خسرو سینایی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا و مجید انتظامی به رشته تحریر درآورده است.


قوکاسیان همچنین فیلم‌های «همه فرزندان من»، «فصلی دیگر»، «نقش خیال» و «خاج شویان» را کارگردانی کرده است.


داوری جشنواره‌های فیلم در ایران، اتریش، ایتالیا و ارمنستان، دبیر هنری جشنواره ملی فیلم کوتاه «حسنات»، حضور مستمر در رویدادهای سینمایی از جمله جشنواره فیلم کودک و نگارش صدها مقاله، یادداشت و نقد سینمایی از دیگر فعالیت‌های این منتقد قدیمی و کهنه‌کار سینمای کشور بود.


او برخلاف رشته تحصیلی‌اش که شیمی بود در عالم هنر فعالیت می‌کرد و با نشریه سینمای آزاد‌ به عنوان نویسنده مقاله و با نشریات سینمایی به عنوان منتقد همکاری داشت.


طی ماه‌های گذشته در تمامی محافل و مراسم سینمایی از او که از محبوبیت بسیاری در میان اهالی رسانه و سینما برخوردار بود، یاد شده و همه برای سلامتی‌اش دعا می‌کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته