لاریجانی: برخی اطلاع کافی ندارند ولی اظهارنظر میکنند/ عدهای انگار از خوشحالی مردم ناراحت هستند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در همایش اقتصاد مقاومتی با اشاره به سرانجام رسیدن مذاکرات هستهای و آغاز اجرای برجام اظهار کرد: مصاف 12 سالهای در حوزه هستهای داشتیم که نفسگیر بود و مشکلاتی هم داشت. در سه سال اخیر نیز مذاکرات تنگاتنگ برای حل و فصل موضوع پیگیری شد.
وی افزود: حال این سؤال است که آیا این اتفاق و پیگیری برای حل و فصل موضوع مذاکرات کار عقلانی و درست و منطبق با منافع ملت بود یا خیر؟ در این باره اختلافنظر وجود دارد. برخی فکر میکنند که این تصمیم لحظهای بود و میگویند چرا سریع تصمیم گرفته شد، باید در پاسخ گفت که ما سه سال است مذاکره میکنیم و اصلا تصمیم لحظهای نبوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاید بیشترین وقت مسئولان کشور صرف همین موضوعات شد، به طوری که شورای هستهای به عنوان تصمیمگیر در مسائل، بیش از 20 جلسه برای این قضیه داشت و تمامی ابعاد را بررسی کرد و همچنین مذاکره را هدایت میکرد. در این شرایط برخی میگویند جلسات کمفایده و غیرراهبردی بود؛ باید به آنها گفت که چرا وقتی اطلاع ندارید اظهارنظر میکنید؟
لاریجانی اضافه کرد: برخی اوقات در این جلسات مسیری تعیین میشد اما بعد مجبور بودیم که مسیر را به دلیل حفظ نشدن منافع کشور عوض کنیم و در این راه حتی دو ماه طول میکشید که مسیر عوض شود.
وی با بیان اینکه «مسیر مذاکرات با فراز و فرودهایی هدایت شد البته میشد مسیر کمهزینهتری را طی کرد»، تأکید کرد: اما به هر حال همه اینها جزئی از واقعیات کشور است. حال باید به این سؤال پاسخ داد که ما در این مذاکرات چه هدفی داشتیم؟ هدف اصلی این بود که ما تکنولوژی هستهای صلحآمیز داشته باشیم و تحریمها برداشته شود؛ چراکه تحریمها هزینه کشور را بالا میبرد.
رئیس مجلس گفت: قبول دارم که تمامی مشکلات اقتصادی به تحریمها بر نمیگردد و سوءمدیریت و ساختار اقتصادی نیز در این باره دخیل است؛ اما به هر حال تحریمها مشکلات را تشدید کرد و پس باید برداشته میشد.
لاریجانی با بیان اینکه «ما نمیگوییم در برجام ضعفهایی وجود ندارد»، اظهار کرد: برداشت ما این است که طبق برجام دانش هستهای را حتی با محدودیتهایی که داریم میتوان از نظر تحقیق و توسعه نیز به پیشرفتهایی رساند، همچنین قسمت قابل قبولی از تحریمها لغو و قسمتی تعلیق میشود که اجمالا کار آغاز شده است.
وی ادامه داد: در این بین برخی معتقدند که کارهای انجام شده از سوی طرف مقابل صوری است، در پاسخ باید گفت که ما در این باره قانون داریم و اگر آنها به تعهداتشان عمل نکردند ما به کار خودمان ادامه میدهیم. ما نمیگوییم که به دیگران باید اعتماد کنیم بلکه حرف ما این است که با عقل به صحنه نگاه میکنیم و بر این اساس آنها باید تحریمها را بردارند که کارهای مقدماتیاش نیز شروع شده است که در غیر این صورت ما کار خودمان را ادامه میدهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین باره نیز چند نظر وجود دارد؛ برخی معتقدند که به دلیل وجود نگرانی از اجرای تعهدات طرف مقابل ما نباید وارد این میدان میشدیم و انجام تعهدات را رد میکردیم؛ در پاسخ باید گفت که آیا طرف مقابل نمیگفت که تحریمهای جدید را به ما تحمیل میکند؟ آنها برای این کارشان نیز توجیه میآوردند. اما نهایت کار اعمال تحریمهای جدید برای ما بود که چه فایدهای برای کشور دارد؟ نظر دیگر آن بود که میتوان روابطی گذاشت که مذاکرات در جهت خود سیر کند که اگر در این شرایط آنها به تعهداتشان عمل نکردند ما مدعی میشدیم. اینها همه نشان میدهد که اختلاف بینشهایی در قضیه وجود دارد.
وی افزود: نگرانی دیگر این بود که این اقدامات جلوی فناوری هستهای را میگیرد و تعطیل میشود؛ در این باره طبیعتا باید این موضوع را از مسئول مربوطه یعنی رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان متخصص و مسئول اجرایی جویا شد. ایشان در جلسات هستهای و سهم مجلس گفتند که برجام محدودیتی برای کار ما از لحاظ دانش به وجود نمیآورد طبیعتا بین افرادی که نظر میدهند ما باید به نظر فردی که مرجع است تکیه کنیم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی دیگر معتقدندکه پذیرش برجام باعث تسلط بیگانگان در کشور میشود و اینکه نظارت آژانس در همه جا زیاد میشود؛ در پاسخ باید گفت که کشور ما چند دهه است که عضو آژانس است و نظارت انپیتی را پذیرفتهاند و نظارت مشکل تسلط به وجود نمیآورد.
رئیس قوه مقننه همچنین توضیح داد: قانون مصوب مجلس ناظر بر این است که در مواردی که ممکن است آنها بخواهند اسرار ما را لو بدهند همکاریمان را کاهش دهیم. یا اگر بازرسی بخواهد رفتار نادرستی داشته باشد دولت مربوطه حق دارد آن بازرس را راه ندهد و بخواهد بازرس دیگری بفرستد. پس موضوع قابل علاج است و احتیاج ندارد که ما تلقی غلطی از موضوع به جامعه بدهیم.
لاریجانی تأکید کرد: کشور با چشم باز مسیر مذاکرات را انتخاب کرد و اصلا چیزی لحظهای نبود. بخشهای بسیار دقیق، فنی و حرفهای انجام شد و در نهایت کشور پذیرفت که در ازای محدودیت در برخی کارها که این محدودیتها در برخی امور نیز لطمهای به ما نمیزند، تحریمها برداشته شود موضوعی که باعث ایجاد گشایش در اقتصاد کشور میشود و مقداری شرایط تغییر میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «نباید در این مسیر با خوشخیالی قدم برداریم»، گفت: موانع اجرا پیچیدگیهای بسیاری دارد؛ بنابراین باید ساز و کار دقیقتری برای اجرای برجام در نظر گرفت.
وی در این حال گفت: تأسف میخورم که برخی انگار از خوشحالی مردم ناراحت هستند؛ حال اینکه اتحادیه اروپا قبول کرده است که لغو تحریمهای این اتحادیه انجام شود و دولت آمریکا نیز چنین موضوعی را بیان کرده است؛ حال چرا طور دیگری به مردم اطلاعرسانی میکنند و میگویند که آنها روی کاغذ قدم برداشته و ما روی زمین کار میکنیم. چرا موضوع را طور دیگر جلوه میدهیم؟
رئیس قوه مقننه توضیح داد: داستان از این قرار است که ابتدا نظریهای بود مبنی بر اینکه آنها یک گام برای برداشتن تحریمها بردارند و ما نیز یک گام برای محدودیتها برداریم، سپس در پروسه یک ساله و بحثهای متعدد نتیجه آن شد که باید تحریمها برداشته شود تا ما گام برداریم. این پیشنهاد را ما دادیم که باید یکباره تحریمها لغو شود. بر این اساس آنها باید تحریمها را یک باره لغو کنند و ما قدمهایی برداریم. بعد از آن ما گفتیم که باید ببینیم طرف مقابل تصمیم برای لغو یکباره تحریمها گرفته است تا ما گام بعدی را برداریم. این بدان معناست که قطعنامه در شورای امنیت صادر شود و سپس اتحادیه اروپا و آمریکا برای لغو تحریمها تصمیم بگیرند که این اتفاق افتاده است؛ حال نوبت ماست که ما اقداماتمان را انجام دهیم چون اقدامات ما مقداری زمانبر است؛ ما باید کارهایمان را انجام دهیم و طرف مقابل نیز دستورالعملهایشان را بنویسند.
وی در ادامه گفت: بر اساس این روند ابتدا آنها گام اول را برداشتهاند؛ پس این صحبتها که ما روی زمین کار میکنیم و آنها روی کاغذ چه معنایی دارد؟ پس باید روشن شود که گام اول از نظر تصمیم گیری برای لغو تحریم طرف مقابل برداشته است و ما باید در عمل اقداماتمان را انجام دهیم؛ بیان این صحبتها و ایجاد اضطراب در جامعه کار درستی نیست. اگر کار درستی انجام شد باید آن را به درستی منعکس کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: برخی فکر میکنند مسئله هستهای مربوط به قبیلهای است؛ مساله هستهای کشورمان مسئله ملی است و باید با نگاه ملی به آن توجه کرد، چون منافع کشور در آن است. قطعا اگر این طور نگاه شود خیلی از دغدغهها حل خواهد شد.
لاریجانی با بیان اینکه «نگاهم به آینده کشور با تمامی مشکلات مثبت است»، گفت: این گام برداشتهشده نیز میتواند فضایی را برای حل مسائل ایجاد کند، به شرطی که روشهای قبلی را دنبال نکنیم؛ چون در صورت طی کردن روشهای قبل شاید حداقل به رشد 5 درصدی اقتصاد و اشتغالزایی برسیم و در نهایت به شرایط دهه 80 بر گردیم که این نوبری برای کشور نیست. ما باید از تحریمها پند و عبرت بگیریم و اقتصادمان را سالم کنیم.
وی با اشاره به یکی از صحبتهای شهید مطهری مبنی بر اینکه کشوری بدون اقتصاد سالم نمیتواند به آرمانهایش دست پیدا کند، افزود: این حرف را باید با طلا نوشت. موتور تحقق آرمانها اقتصاد سالم است. اقتصاد سالم به معنای بستن دروازههای کشور نیست، بلکه بدان معناست که باید کشور بنیهای داشته باشد تا بتواند روی پای خودش بایستد. این بدان معناست که مولد و ثروتزا بوده تا بتوان زندگی سعادتمند را برای مردم تدارک دید.
رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه «بد اجراکردن قوانین مصیبتی برای کشور است»، گفت: اصل قانون هدفمند کردن یارانهها چیز بدی نبود اما بد اجرا شد. ما در کشور مشکلاتی از این نسل داریم که معتقدم باید نظارتها قویتر باشد. در نهایت باید در رویکرد اقتصاد تغییراتی به وجود آید که خمیرمایه آن استفاده از بنیه تخصصی کشور است.
به گفته وی، باید برای ساختار جدید کشور محورهایی همچون تولید و صادرات تعیین کرد و بر این اساس استراتژی اقتصادی کشور برای چند دهه تغییر نکند و همه یک چیز واحد را بپذیرند. هر دولتی نمیتواند رویکرد اقتصادی را تغییر دهد که این اتفاق مشکلاتی را برای کشور ایجاد میکند.
لاریجانی با بیان اینکه «دولتها عامل اجرا و نه عامل فلسفهسازی برای حکومت هستند»، گفت: ساختار حکومت بر اساس سیاستهای کلی تعیین شده است و دولت وظیفه اجرای آن را دارد. باید قبول کنیم که از زمان به درستی استفاده شود و برای حل مشکلات اقتصادی سمت و سویی وجود داشته باشد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در کشور ما افرادی هستند که فقط فریاد میزنند و فکر میکنند که با فریاد میشود حکومت کرد. این در حالی است که باید مشکلات را فهمید و باید برای آن راه حل اندیشید.
انتهای پیام/