دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1394 - 13:33
معاون درمان وزیر بهداشت:

600 کلینیک و پلی کلینیک ویژه در کشور فعال شده‌اند/ نهضتی برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه ساخته شروع شده است

معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد که در حال حاضر نهضتی برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه ساخته در کشور به راه افتاده است و به زودی شاهد تکمیل 20 هزار تخت در بیمارستان‌های وزارت بهداشت خواهیم بود.
کد خبر : 44780

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر محمد آقاجانی در حاشیه همایش نکوداشت مجریان برتر برنامه ارتقاء کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان‌ها در جمع خبرنگاران گفت: ما در بخش خدمات سرپایی با مشکلات جدی مواجه هستیم. تنها در بیمارستان‌های وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های دولتی مجموعا 20 درصد خدمات سرپایی و 80 درصد خدمات سرپایی در بخش خصوصی ارائه می‌شود.


معاون درمان وزیر بهداشت افزود: اکثریت جامعه ما از نظر مالی توان استفاده از امکانات سرپایی بیمارستان‌های خصوصی را ندارند و این را باید در نظر بگیریم که شروع خدمات از بخش سرپایی است و به خدمت بستری ختم می‌شود که پرداخت بسیاری از این هزینه‌ها برای ما امکان‌پذیر نیست به همین دلیل وزارت بهداشت برای اینکه مردم دو گزینه برای انتخاب داشته باشند آنهایی که تحت پوشش بیمه هستند و به لحاظ مالی می‌توانند در بخش خصوصی هزینه پرداخت کنند امکاناتی را برای ارائه خدمات در بخش دولتی فراهم کرده است.


آقاجانی گفت: ما برای مردم امکان دسترسی به این امکانات را فراهم کردیم که این وظیفه حاکمیت است که بتوانیم خدمات را گسترش دهیم اما نکته دوم و بسیار مهم این است که پزشکان تمام وقت امکان و فضا برای کار ندارند. ما در مناطق محروم نزدیک به 4 هزار نفر پزشک متخصص و فوق تخصص تمام وقت جذب کردیم که قبل از طرح تحول سلامت فقط 5 درصد پزشکان تمام وقت بودند که این گام برای مردم به خصوص در مناطق محروم فوق العاده است حتی در شهرهای بزرگ به دلیل اینکه مردم ما می‌خواهند از دفترچه با فرانشیز دولتی از خدمات بهره‌مند شوند.


وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر 600 کلینیک و پلی کلینیک ویژه را در کشور فعال کردیم و 250 کلینیک در حال ساخت است که امید است طی یک سال آینده تکمیل شود و در تمام شهرها دو گزینه ارائه خدمات دولتی و خصوصی را داشته باشیم.


وی در خصوص نظام ارجاع گفت: نظام ارجاع منطق و قانون دارد اما به نظام ارجاع می‌شود به شکل شعاری نگاه کرد یا شکل عملیاتی و اجرایی نگاه دولت یازدهم به این حوزه در وزارت بهداشت نگاه اساسی و اجرایی است ما می‌توانیم شعار بدهیم که می توانیم پزشک خانواده را در استان اجرا کنیم اما آیا می‌شود نظام ارجاع را بدون سطح دو و سه ایجاد کرد.


وی افزود: اگر پزشک عمومی را در شهرها به عنوان پزشک خانواده به کار بگیریم اما کلینیک ویژه نداشته باشیم که مردم را به آن ارجاع دهیم نظام ارجاع موثر نخواهد بود بلکه نظام ارجاعی برای مردم موثر است که از آنها حفاظت مالی هم به عمل آورد.


آقاجانی اظهار کرد: برنامه ما این است که نظام ارجاع را از مسیر درست پیش ببریم. این 850 پلی کلینیک ویژه بزرگترین زیر ساخت برای ایجاد نظام ارجاع است که طی یک سال آینده ایجاد می‌شود و می‌توان با سرعت بیشتری نظام ارجاع و پزشک خانواده را پیش برد.


معاون درمان وزیر بهداشت در پایان در خصوص بیمارستان‌های نیمه ساخته گفت: نهضت مثبت و موثری برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه ساخته در کشور شروع شده و به زودی شاهد تکمیل 20 هزار تخت در بیمارستان‌های وزارت بهداشت خواهیم بود. وزارت بهداشت علاوه بر منابع دولتی از منابع داخلی خود هم برای این منظور استفاده می‌کند. البته انجام این کار دشوار است اما امید است به زودی شاهد راه اندازی آن باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته