دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1398 - 12:00

مجلس عراق با استعفای عبدالمهدی موافقت کرد

پس از چند روز آشوب و ناآرامی و بعد از اینکه نخست‌وزیر عراق از استعفای خود خبر داد،‌ سرانجام مجلس این کشور با کناره‌گیری وی موافقت کرد.
کد خبر : 447706
abdalmahdi.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق باعث شد تحولات این کشور وارد فاز جدیدی شود؛ به گونه‌ای که مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق از آن به‌عنوان «نخستین ثمره آشوب‌ها»  یاد کرد. وی همچنین پیشنهاد کرد نخست‌وزیر به‌وسیله همه‌پرسی و از میان پنج نامزد و با قرار دادن صندوق‌های رأی در میدان‌هایی که معترضان در آنجا حضور دارند، انجام شود.


اظهارات رئیس ائتلاف سائرون نتوانست از حجم آشوب‌ها در عراق بکاهد و همان گونه که ارزیابی می‌شد و تحلیلگران هشدار داده بودند، با استعفای نخست‌وزیر عراق آشوب‌ها و ناآرامی‌های عراق وارد مرحله جدیدی شد و این‌بار استان ذی‌قار به کانون خبرها تبدیل شد. در ناآرامی‌های عصر و شب گذشته این استان دست‌کم 22 نفر کشته شدند. معترضان آشوب‌طلب در ناصریه، مرکز استان ذی‌قار ساختمان فرماندهی پلیس را تخریب کردند.


این درگیری‌ها تا پاسی از شب ادامه داشت تا اینکه منابع محلی خبر دادند برخی از طرفداران «صرخی» که آشوب‌ها را کلید زده بودند، دستگير شدند و بیشترشان از اهالی اين استان نبودند. همچنین منابع خبری از برخورد دو راکت به اطراف منطقه سبز در مرکز بغداد خبر دادند. 


برخی تحولات عراق را در ادامه مشاهده می‌کنید:


16:04 حکم بازداشت لؤی الياسری، استاندار نجف صادر شد.


15:30 دفتر رئیس مجلس عراق شایعات در زمینه استعفای محمد الحلبوسی را رد کرد.


15:14 مجلس عراق با استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری موافقت کرد.


13:06 عشایر ذی‌قار در اطراف ساختمان فرماندهی پلیس شهر تجمع کردند و در حمایت از نیروهای امنیتی عراق شعار دادند.


11:20 شورای عالی قضایی عراق حکم بازداشت و ممنوعیت سفر برای ژنرال «جمیل الشمری» به اتهام دست داشتن در قتل معترضان ذی‌قار(ناصریه) صادر کرد. گفته می‌شود شب گذشته منزل الشمری در شهر دیوانیه به‌وسیله معترضان خشمگین به آتش کشیده شد. پیش‌تر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق الشمری را به دلیل کشته شدن 22 نفر و زخمی شدن بیش از 180 نفر دیگر از مدیریت ستاد بحران استان ذی‌قار  خلع کرده بود.


جمیل الشمری


جمیل الشمری؛ ژنرال بازداشت شده ارتش عراق


9:20 استان کربلای معلی از اعلام عزای عمومی به مدت سه روز از امروز یکشنبه خبرداد. «نصیف جاسم الخطابی»در بیانیه‌ای اعلام کرد: به مناسبت شهادت شهروندان در تظاهرات این کشور، از یکشنبه به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرده و پرچم‌ها را به حالت نیم افراشته در می آوریم.


02:01 قیس خزعلی، رئیس جریان عصائب اهل الحق با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: کلمات قادر به توصف موضع عشایر ذی‌قار نیستند؛ اما کمترین چیزی که باید گفت این است که آنها ثابت کرده‌اند آگاه، شجاع، مطیع مرجعیت و دارای عشق ناب به عراق هستند. از ذی‌قار همه یاد خواهند گرفت و فتنه در همه عراق خاموش می‌شود.


01:48  عشایر و مردم ذی‌قار با تجمع در نقاط مختلف این شهر در حمایت از مرجعیت شعار سر دادند و گفتند که «میدان فقط برای سیستانی است، نه آمریکا و آل سعود».


00:30 ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای اعلام کرد که نوری مالکی قصد ندارد منصب نخست‌وزیری را در اختیار بگیرد و دولت قانون گزینه دیگری برای این منصب ندارد.


00:05 استان‌های بابل، میسان، قادسیه(دیوانیه)، نجف، ذی‌قار، المثنا، واسط و دیالی به احترام شهدای ناصریه عزای عمومی و امروز را تعطیل اعلام کردند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: اوضاع عراق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته