دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر نیرو:‌

یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب خلاف اصل 44 نیست

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی خلاف اصل 44 قانون اساسی نیست، گفت: مصوبه اخیر هیئت‌وزیران که در پی مصوبه مهرماه شورای عالی اداری صادرشده به‌هیچ‌وجه ناظر بر ادغام نیست، بلکه یکپارچه شدن وظایف شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری است.
کد خبر : 447484
57578413.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در گفتگو با بخش خبری ساعت 21 با تأکید بر اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی اداری این طرح باهدف توسعه خدمات‌رسانی به‌ویژه در روستاها شکل‌گرفته است، ادامه داد: در مدت‌زمان فعالیت دولت بیش از 10350 روستا با جمعیتی بالغ‌بر 6 میلیون و 850 هزار به شبکه آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی پیداکرده‌اند.


اردکانیان با اشاره به اینکه تا پایان امسال یک هزار و 100 روستای دیگر کشور نیز به شبکه آب شرب پایدار متصل خواهند شد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سه هزار و 800 روستای کشور تا پایان دولت از شبکه آب شرب برخوردار خواهند شد تا براین اساس جمعیت روستایی برخوردار از آب شرب سالم و بهداشتی در مدت‌زمان فعالیت دولت به 10 میلیون نفر برسد.


وزیر نیرو افزود: هم‌اکنون در دنیا متوسط جمعیت شهری بهره‌مند از شبکه‌های آب سالم کمتر از 90 درصد است اما این رقم در شهرهای کشور ما نزدیک 100 درصد و در روستاها حدود 76 درصد است.


وی تأکید کرد: باوجود اقدامات بسیار خوبی که در این زمینه صورت گرفته،‌ همچنان به میزان قابل‌ملاحظه‌ای فعالیت نیمه‌تمام در این زمینه باقی‌مانده است. به این منظور برای افزایش سرعت خدمات‌رسانی به‌ویژه در روستاها این طرح در دستور کار قرارگرفته تا با استفاده از امکانات مالی و ظرفیت فنی و مهندسی قابل‌توجهی که در شهرها وجود دارد شاهد توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های اجرایی در این بخش باشیم.


اردکانیان با تأکید بر اینکه اجرای این مصوبه افزایش 2.5 برابری خدمات‌رسانی شرکت‌های آب و فاضلاب را به همراه خواهد داشت، ادامه داد: در این مصوبه تمامی جنبه‌های قانونی کار رعایت شده است.


وزیر نیرو با تأکید بر اینکه این مصوبه به‌هیچ‌عنوان خلاف اصل 44 قانون اساسی نیست، گفت: با توجه به اختیارات کاملی که به شورای عالی اداری داده‌شده است، این طرح با رعایت اصل 44 قانون اساسی و هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع قانونی موجب تسریع خدمات‌رسانی در روستاها خواهد شد؛ درعین‌حالی که کوچک‌سازی نیز در جهت کارایی و بهره‌وری بیشتر صورت خواهد گرفت.


وزیر نیرو در خصوص اصلاحیه قانون توزیع عادلانه آب با اشاره به اینکه کشاورزی و امنیت غذایی از اولویت‌های وزارت نیرو و برنامه‌های مورد تأکید دولت در برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی است، گفت: این اقدام بعد از ماه‌ها کار کارشناسی و بررسی حقوقی و بر اساس درخواست‌های متعددی که از استان‌های مختلف دریافت شده بود، صورت گرفته و ناظر بر ایجاد یکسری تسهیلات است.


اردکانیان در پاسخ به این سؤال که چرا در اصلاحیه قانون توزیع عادلانه آب امکان استفاده کشاورزان از چاه آب برای مصارف صنعتی دیده‌شده است، افزود: در برخی موارد امکان استفاده از برخی چاه‌های آب شرب به لحاظ پایین آمدن کیفیت آب آن‌ها وجود ندارد، اما آن کیفیت را می‌توان درکشت گلخانه‌ای و مصارف صنعتی به کار گرفت.


وی بابیان اینکه با دستورالعمل جدید مربوط به مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب این امکان در جهت اشتغال‌زایی فراهم‌شده است، ادامه داد: درجاهایی که بیشتر کاربری زمین به دلیل کیفیت آب یا محدودیت آبخوان تغییر کرده، تقاضاهای زیادی از سوی کشاورزان وجود دارد که خواهان استفاده از آب برای مصارف صنایع کشاورزی هستند.


وزیر نیرو با تأکید بر اینکه صنعت کشت گلخانه‌ای بهره‌وری بالاتری داشته، اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند و خوشبختانه رو به توسعه است، خاطرنشان کرد: اصلاحیه قانون توزیع عادلانه آب در این زمینه در راستای امنیت غذایی کشور و البته تثبیت جمعیت مولد کشور در روستاها صورت گرفته است.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته