دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1398 - 00:05
دانستنی‌های پزشکی/ 5

راه‌های درمان حالت تهوع و استفراغ

رایحه‌درمانی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به برطرف شدن حالت تهوع و استفراغ کمک کند.
کد خبر : 447390
vomit_normal.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از healthline، استفراغ اغلب واکنشی است که بدن شما برای پاک‌سازی نسبت به یک ماده آلوده در بدن از خود بروز می‌دهد. این امکان وجود دارد تا حالت تهوع بدون استفراغ نیز همراه باشد.


با وجودی‌که استفراغ دارای علت‌های مختلفی است ولی راه‌های درمان آن فراگیر است. برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان آن بدین شرح است:


تلاش کنید نفس عمیق بکشید


هوا را به آرامی از بینی به ریه‌هایتان بفرستید. در این هنگام شکم شما برای دریافت هوا منبسط می‌شود. سعی کنید در بازدم هوا را به آرامی از راه بینی و یا دهان خارج کنید و در این هنگام سعی کنید شکم خود را شل کنید.


تحقیقات نشان می‌دهد تنفس عمیق و کنترل شده از دیافراگم سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می‌کند که در اثر آن هم اضطراب کاهش می‌یابد و تا حدودی مشکلات حرکتی در دستگاه گوارش کنترل می‌شود.


خوراکی‌های نمکی بخورید


کراکرهای خشک و نمکی یک درمان واقعی برای استفراغ و حالت تهوع در صبحگاه است. تصور می‌شود که این خوراکی نمکی به جذب اسیدهای معده کمک می‌کند. اگر در صبحگاه به حالت تهوع دچار شدید سعی کند 15 دقیق پیش از بیرون آمدن از رختخواب از این خوارکی‌های خشک و نمکین را میل کنید. 


مواد غذایی همچون نان تست خشک و برنج سفید نیز می‌تواند در بهبودی مشکل معده مؤثر واقع شود.


مایعات زیاد بنوشید


اگر زیاد استفراغ می‌کنید توصیه می‌شود برای جلوگیری از کم‌آبی بدنتان مایعات فراوان بنوشید. البته این نکته قابل توجه است که در زمانی که حالت تهوع دارید مایعات را به آرامی بنوشید چون نوشیدن سریع و زیاد آن خود می‌تواند به استفراغ منجر شود. مایعاتی که به رفع کم آبی بدن شما در این حالت کمک می‌کنند عبارتند از: دم نوش زنجبیل، چای نعنا، لیموناد و آب.


رایحه درمانی


براساس مطالعات انجام شده استنشاق رایحه برخی از گیاهان نیز می‌تواند در کاهش حالت تهوع و جلوگیری از استفراغ مؤثر باشد که از آن جمله ما می‌توان به رایحه میخک، اسطوخودوس، بابونه و گل سرخ اشاره کرد.


منبع اصلی


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته