دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1398 - 09:57
علاقه‌مندان به همه دانشگاه‌ها بخوانند؛

نکات کاربردی ثبت‌نام در آزمون دکتری 99

ثبت‌نام در آزمون دوره دکتری تا روز سه‌شنبه 12 آذرماه ادامه دارد، داوطلبان برای ثبت‌نام در این آزمون باید به ضوابط درنظرگرفته‌شده توجه کنند.
کد خبر : 447351

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ثبت‌نام در آزمون دوره دکتری 99 از عصر روز چهارشنبه 6 آذرماه آغاز شد و تا روز سه‌شنبه 12 آذرماه ادامه دارد.


دوره دکتری بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک تحصیلی می‌انجامد و رسالت آن تربیت افرادی است که با نوآوری در زمینه‌های مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش مؤثر باشند.


شیوه‌های پذیرش دوره دکتری


پذیرش در دوره دکتری به دو صورت آموزشی – پژوهشی و پژوهش‌محور است. شیوه آموزشی - پژوهشی دوره‌ای است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی، کارهای پژوهشی و پایان‌نامه است.


شیوه پژوهش‌محور دوره‌ای است که با محوریت پژوهش و مشتمل بر اخذ واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله برگزار می‌شود. برگزاری دوره دکتری پژوهش‌محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضامحور (طرح پژوهشی دارای کارفرمای مشخص که برابر قرارداد، اجرای آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات کامل آن به همراه هزینه‌های نظارت بر آن توسط کارفرما تأمین و نتیجه کار نیز تحویل گرفته می‌شود) با کارفرمای مشخص (شخصیت حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی است که طی یک قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به دانشگاه/مؤسسه واگذار نموده و متعهد به تأمین هزینه‌های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد است) است.


شرایط اختصاصی


داشتن کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی که مدرک مذکور مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ملزومات شرکت در آزمون دکتری است.


فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته‌های گروه پزشکی متقاضی شرکت در این آزمون، قبل از اقدام به ثبت‌نام باید توجه داشته باشند که از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت خود را مشخص و از نظر وزارت مذکور منعی برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون و در صورت قبولی برای ادامه تحصیل نداشته باشند. در غیر این صورت عواقب بعدی آن، به عهده شخص متقاضی خواهد بود.


پذیرفته‌شدگان نهایی دوره روزانه درآزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال 1398، حتی در صورت عدم ثبت‌نام یا انصراف قطعی از رشته قبولی، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری تخصصی سال 1399 نخواهند بود.


تمام‌وقت بودن دوره دکتری


با توجه به اینکه ادامه تحصیل در مقطع دکتری به‌صورت تمام‌وقت است، داوطلبان شاغل در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید قبل از ثبت‌نام موافقت محل کار خود را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و آن را نزد خود نگه دارند.


رشته امتحانی انتخابی داوطلبان در دوره دکتری بایستی متناسب با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی آن‌ها و مطابق ستون مربوط به رشته‌های مرتبط، جدول رشته‌ها و مواد امتحانی آزمون باشد.


معدل 14 ملاک ثبت‌نام


دانشجویان سال آخر یا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای (به‌جز فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای عمومی دامپزشکی و دکترای پزشکی)، که معدل آنان کمتر از 14 است، حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند.


پذیرفته‌شدگان با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل دوره دکتری، در موقع ثبت‌نام تعهد بسپارند تا در صورت نیاز در محلی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین می‌کند به خدمت اشتغال ورزند.


عدم امکان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دوره روزانه دکتری 99


دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری (به‌استثنای پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه آزمون دکتری سال 1398 که حق شرکت در آزمون سال 1399 را ندارند)، در صورت تمایل به ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری سال 1399 در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه راهنما باید تا پایان مهلت مقرر ثبت‌نام آزمون دکتری سال 1399، از تحصیل انصراف قطعی حاصل نمایند. بدیهی است در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل دانشجویان پذیرفته‌شده در زمان مقرر، در صورت قبولی در آزمون دکتری سال 1399، قبولی آنان در آزمون لغو و هیچ‌گونه اقدامی نسبت به درخواست آنان، امکان‌پذیر نخواهد بود.


بهره‌مندان از مزایای صندوق‌های رفاه دانشجویان چنانچه قصد ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند، می‌توانند با سپردن تضمین کافی (به تشخیص صندوق‌های رفاه دانشجویان) به صندوق‌های مذکور، انجام تعهد خود را به بعد از خاتمه مقطع تحصیلی جدید موکول کنند.


چنانچه هر یک از فارغ‌التحصیلان پس از اشتغال و کسب درآمد نسبت به پرداخت اقساط وام خود اقدام نکرده باشند، مشمول تسهیلات موضوع این بند نخواهند شد و لازم است قبل از ثبت‌نام در مقطع تحصیلی جدید با صندوق‌های رفاه دانشجویان تسویه‌حساب کنند.


چگونگی ثبت‌نام مشمولان


فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت (که تاریخ فراغت از تحصیل آنان در سنوات مجاز تحصیلی باشد) و زمان پذیرش و ثبت‌نام آنان در دانشگاه قبل از تاریخ اعزام به خدمت (مندرج در برگ اعزام) است، می‌توانند در آزمون دوره ثبت‌نام کنند.


افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولی دانشگاه است، باید در تاریخ مقرر (مندرج در برگ اعزام) به خدمت اعزام شوند. بدیهی است در صورت قبولی در دانشگاه و دارا بودن سایر شرایط و ضوابط، برای ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد. در غیر این صورت غایب محسوب شده و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.


دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی که تا تاریخ 31 شهریور 99 در سنوات مجاز تحصیل (برابر تبصره 1 و 2 ماده 33 قانون وظیفه عمومی) فارغ‌التحصیل می‌شوند.


فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی که در سقف سنوات مجاز فارغ‌التحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل آن‌ها تا زمان پذیرش در مقطع دکتری تخصصی، بیش از یک سال سپری نشده و وارد غیبت نشده باشند.


چگونگی ثبت‌نام و پذیرش اتباع غیر ایرانی


فقط اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به شرکت در آزمون دوره دکتری هستند و در صورت شرکت اتباع غیر ایرانی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان لغو می‌شود.


متقاضیان تحصیل غیر ایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی مندرج در دفترچه راهنمای آزمون نیستند و در صورت قبولی در کدرشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان در آزمون ورودی همان سال لغو می‌شود و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از متقاضیان معذور خواهند بود.


پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (ازجمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و غیرمجاز مندرج در دفترچه راهنمای آزمون ممنوع است.


جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به‌استثناء همسر و فرزندان دانشجویان ندارد.


پذیرفته‌شدگان غیر ایرانی در دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی مطابق مصوبات هیئت‌امنای دانشگاه‌های مربوط می‌باشند. برای ثبت‌نام داوطلبان غیر ایرانی در آزمون دوره دکتری، شرط معدل لازم نیست.


متقاضیان تحصیل غیر ایرانی در هر مقطع تحصیلی فقط یک‌بار مجاز به تحصیل بوده و تکرار مقطع تحصیلی در دوره‌های روزانه، شبانه، پیام‌نور فراگیر، جامع علمی کاربردی، بدون‌آزمون و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مؤسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و چنانچه در حین تحصیل متقاضیان تحصیل ورودی آزمون دکتری، محرز شود که دانشجو دارای یک مدرک دکتری بوده و با گواهی مدرک مقطع تحصیلی قبلی مجدداً با شرکت در آزمون مربوطه در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل ایشان ممانعت به‌عمل‌آمده و اخراج می‌شود. دانشگاه محل تحصیل در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت‌نام اولیه است.


تحصیل متقاضیان در مؤسسات آموزش عالی یا مراکز جامعه‌المصطفی (ص) العالمیه و مرکز آموزش عالی اهل بیت (ع) به‌صورت همزمان ممنوع است. دانشجویان غیر ایرانی به دلیل تابعیت غیر ایرانی مشمول قانون نظام وظیفه نیستند.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته