دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

سالانه 10 درصد خارج از توان آب‌های زیر زمینی برداشت می‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سالانه 60 میلیارد متر مکعب از منابع آب‌های تجدیدپذیر و زیرزمینی برداشت می‌شود، گفت: این میزان برداشت 10 درصد بیش از توان آب‌های زیرزمینی کشور است.
کد خبر : 44732

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بهمن حاج رسولی‌ها در نشست خبری امروز خود میزان بارندگی در سال آبی 93-94 را 197 میلی متر اعلام کرد و افزود: این میزان در سال آبی گذشته 219 میلی متر و در دوره درازمدت 241 میلی متر بوده است که بر این اساس میزان بارندگی‌ها سالانه در حال کاهش هستند.


وی تصریح کرد: بارندگی در حوزه دریای خزر نسبت به سال گذشته 25 درصد، در حوزه خلیج فارس و دریای عمان 31 درصد و در حوزه ارومیه 39 درصد کاهش داشته است.


حاج رسولی‌ها ادامه داد: در پایان سال آبی گذشته یعنی 31 شهریور ماه 39 درصد حجم مخازن سدهای کشور پر بود که در همین سال در استان‌های هرمزگان با 65 درصد، بوشهر 49 درصد وخوزستان 40 درصد کاهش حجم سد مواجه هستیم.


مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه میزان جریانات سطحی سال گذشته 40 میلیارد متر مکعب بوده است، تاکید کرد: این میزان نسبت به سال گذشته 4 درصد کاهش داشته است. همچنین میزان روان‌آب‌ها نسبت به دراز مدت با کاهش 53 درصدی مواجه بوده است.


به گفته او، در سال آبی گذشته به لحاظ شاخص پایش منابع آب در 11 استان کشور تنش آبی و در 16 استان نیز تنش آبی شدید داشتیم. همچنین 4 استان بوشهر، فارس، هرمزگان و گلستان نیز با کمبود آب مواجه بودند.


حاج رسولی‌ها با بیان اینکه روزانه 151 سد در شرکت مدیریت منابع آب ایران مانیتور می‌شوند، افزود: سدهای تهران عمدتا وظیفه تامین آب شرب را بر عهده دارند. کما اینکه سایر سدهای کشور باید نیاز بخش های صنعت و کشاورزی را نیز تامین کنند.


مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سد ایلام نیز وظیفه تامین آب شرب این استان را برعهده دارد، تصریح کرد: در سال آبی 93-94 میزان ورودی به این سد تنها 19 میلیون متر مکعب و در سال پیشتر 64 میلیارد متر مکعب بود که بر این اساس ورودی سد ایلام با کاهش 70 درصدی مواجه شد.


وی با بیان اینکه سد گاوشان وظیفه تامین آب شرب استان کرمانشاه را برعهده داشت، ادامه داد: کل حجم آب ورودی به این سد نیز در سال آبی گذشته 71 درصد کاهش داشته است.


بارندگی در حوزه دریای خزر نسبت به سال گذشته 25 درصد، در حوزه خلیج فارس و دریای عمان 31 درصد و در حوزه ارومیه 39 درصد کاهش داشته است

حاج رسولی‌ها با بیان اینکه سدهای خوزستان علاوه بر وظایف معمول با هدف تامین برق نیز احداث شده‌اند، اضافه کرد: مجموع مخازن سدها در استان خوزستان در سال آبی 93-94 یازده میلیارد و 519 میلیون متر مکعب بود که نسبت به گذشته با کاهش مواجه شده است.


وی با تاکید بر اینکه امسال بسیاری از مخازن سدها مورد بهره برداری قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم آنها را آبگیری کنیم، بیان کرد: میزان درجه حرارت نیز در وضعیت سدهای کشور موثر هستند، به طوری که میزان میانگین دما در سال آبی 93-94 حدود 17/2 درصد بوده است که نسبت به دراز مدت 16/6 درصد افزایش درجه حرارت داشتیم.


مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه هدف از احداث سدهای برقابی تولید انرژی در تابستان است، یادآور شد: در پیک تابستان امسال 49 هزار و 936 مگاوات ساعت تولید انرژی از این طریق صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه مجموع آورد امسال از رودخانه ها 41 میلیارد متر مکعب بوده است، گفت: ورودی مخازن سدها در این مدت 39 میلیارد متر مکعب بود که علاوه بر آن سالانه 80 درصد منابع آبهای سطحی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.


حاج رسولی‌ها درباره میزان بارش‌ها در مهر ماه امسال نیز گفت: متوسط میزان بارش‌ها از اول تا 26 مهر ماه 8 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به دراز مدت 33 درصد افزایش و نسبت به سال آبی 93-94 معادل 10 درصد کاهش داشته است.


به گفته وی تا پایان آذرماه امسال علاوه بر برداشت از مخازن به علت تامین آب شرب و کشت پاییزه، ورودی نیز به سدها نخواهیم داشت، اما بارندگی‌های اخیر نیز تاثیری در حجم مخازن سدها نداشته است.


مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه تحریم‌های اخیر هیچ تاثیری بر روی مسائل فنی آب و تکنولوژی سازه های آب نداشته است، بیان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 47 سد به بهره‌برداری می‌رسید که تا کنون عملیات عمرانی 38 سد به پایان رسیده و امیدواریم با تخصیص اعتبارات 9 سد دیگر نیز تا پایان امسال به بهره برداری برسند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سال آبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته