دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1394 - 11:18
به دنبال تمدید حضور نیروهای نظامی آمریکا؛

ناتو وضع امنیتی افغانستان را به منظور تصمیم‌گیری درباره تمدید ماموریت بررسی می‌کند

قرار است وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در ماه دسامبر سال جاری در بروکسل در مورد چگونگی اقدام‌های بعدی ماموریت افغانستان با هم گفت‌وگو کنند.
کد خبر : 44697

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا روزنامه 8صبح به نقل از خبرگزاری دویچه وله نوشته است؛ اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده اظهار داشته است که انتظار دارد که نمونه اقدام اخیر آمریکا را متحدان دیگر ناتو در خصوص تمدید ماموریت در افغانستان نیز دنبال کنند.


باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در روز پنجشنبه اعلام کرد که آمار کنونی سربازان کشورش را در افغانستان برای سال آینده نیز حفظ می‌کند. برنامه‌های کنونی نشان می‌دهند که تا زمان شروع کار جانشین باراک اوباما در ماه ژانوئیه سال ۲۰۱۷، حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۹۸۰۰ به ۵۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.


استقبال وزارت دفاع افغانستان از تصمیم اوباما


بر این اساس گزارش این روزنامه افغانستان، وزارت دفاع افغانستان بر این باور است که ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان به پیشرفت و تجهیز هرچه بیشتر نیروهای امنیتی کشور کمک خواهد کرد.


این روزنامه می نویسد:درهمین حال شماری از آگاهان هم این تصمیم واشنگتن را نه تنها تضمینی برای ثبات درازمدت در کشور می‌دانند بلکه آن را بر سیاست داخلی ایالات متحد آمریکا هم اثرگذار می‌دانند.


محمدرحمان افضل، معاون امور عمومی وزارت دفاع ملی، اظهار کرد:به خاطر ثبات در افغانستان، به خاطر تجهیز و آموزش و حمایت نیروهای دولتی افغانستان این را یک فرصت بسیار مناسب میدانیم.


مخالفت حامدکرزی با تمدید حضور نظامیان آمریکا


از سوی دیگر روزنامه جامعه‌باز چاپ افغانستان از مخالفت حامد کرزی با حضور نظامی آمریکا خبر داد. رئیس‌‌جمهور پیشین افغانستان به دنبال تصمیم جدید آمریکا مبنی بر حضور بخشی از نیروهای خود پس از سال ۲۰۱۶ میلادی، این تصمیم را بر خلاف برنام قبلی دوکشور خوانده و گفته است که این تصمیم سبب ادامه جنگ در کشور خواهد شد.


کرزی گفته است: مردم افغانستان چهارده سال قبل حضور نیروهای خارجی را به این امید پذیرفتند‌ که نتیجه آن نابودی تروریسم و برگشتن صلح کامل به کشورشان باشد؛ اما حضور نیروهای خارجی تحت‌ نام جنگ علیه تروریسم، نه‌تنها تروریسم را ریشه‌کن نساخت، برعکس تروریسم در این مدت قوت بیشتر یافت.


در این اعلامیه آمده است: بدتر از همه اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا حین اعلام تداوم حضور نظامی در افغانستان، اصطلاح غیرمتداول فصل‌های جنگ را به زبان آورد. این به این معناست که مردم افغانستان باید به ‌صورت مداوم درگیر جنگ باشند، منتظر فصل‌های بعدی جنگ نیز باشند.


کرزی همچنین تأکید کرده است: متأسفانه امضای قرارداد دوجانبه امنیتی و دفاعی با آمریکا نیز برخلاف انتظار مردم افغانستان باعث کاهش ناامنی نشد؛ بلکه دامنه جنگ را وسیع‌تر ساخت.


انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ناتو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته