دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1394 - 11:04

افشای یادداشت تونی بلر درباره جنگ عراق فشار را برای انتشار نتایج تحقیقات افزایش داد

«کالین پاول» وزیر پیشین امورخارجه آمریکا، در یادداشتی که به بیرون درز کرده است، یک سال پیش از حمله به عراق به «جورج بوش» رییس‌جمهوری وقت این کشور گفته بود «تونی بلر» نخست‌وزیر وقت انگلیس، اعلام کرده است «با ما خواهد بود».
کد خبر : 44687

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از تارنمای نشریه انگلیسی «ایندیپندنت»، «جان چیلکات» که مسئول تحقیقات 6 ساله درباره جنگ عراق است، پس از افشای محتوای یک یادداشت کاخ سفید حاوی پیشنهاد تونی بلر برای حمایت از جنگ عراق آن هم یک سال پیش از حمله، زیر فشار فزاینده‌ای برای انتشار یافته‌های خود قرار دارد.


در این یادداشت که یکشنبه در نشریه «میل» انگلیس منتشر شد، پاول به بوش می‌گوید بلر اعلام کرده است: اگر عملیات نظامی لازم باشد با ما خواهد بود".


این یادداشت در ماه مارس 2002 (اسفند 1380) نوشته شده بود، یک هفته پیش از نشست «کرافورد» در مزرعه بوش در تگزاس که طی آن نخست‌وزیر وقت انگلیس اعلام کرد «تمام گزینه‌ها بررسی می‌شود» و اقدام نظامی را پیشنهاد کرده بود.


به گزارش نشریه میل، دفتر بلر اعلام کرد این یادداشت با سخنان آن زمان نخست‌وزیر پیشین همخوانی دارد.


به نوشته ایندیپندنت، در حالی که رهبران احزاب انگلیسی، چیلکات را برای انتشار یافته‌های خود زیر فشار قرار داده‌اند، ممکن است وی این هفته از سوی مجلس انگلیس برکنار شود.


لرد «موریس» که زمان بلر دادستان کل انگلیس بود، از دولت خواسته است برکناری چیلکات را بررسی کند و یک گزارش موقت بر اساس شواهد گردآوری شده کنونی منتشر سازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته