دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1398 - 13:55

حامد کرزی: وضعیت افغانستان بحرانی است/ حکومت جمهوری اسلامی؛ خواسته افغان‌ها

رئیس‌جمهور سابق افغانستان با هشدار درباره وجود بحران در این کشور از همه مسئولان خواست تا در راستای بهبود اوضاع و تغییر حکومت به سمت «جمهوری اسلامی» گام بردارند.
کد خبر : 446650
Karzai.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، حامد کرزی در یک نشست خبری در کابل هشدار داد که افغانستان به سمت بحران می‌رود و از مسئولان ارشد حکومتی خواست که برای حل مشکل اقدام کند. وی خطاب به اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان گفت که دقت کند، اوضاع مملکت را بسنجد و با همکاری مردم افغانستان در بهبود وضعیت اقدام کند.


مردم‌سالاری و آزادی بیان در معرض تهدید قرار گرفته است


رئیس‌جمهور سابق افغانستان وعده داد که برای بهبود وضعیت و حمایت از حقوق مردم این کشور با دولت همکاری خواهد کرد. وی همچنین با بیان اینکه دولت نباید اجازه دهد کشور بیش از این وارد فضای بحرانی شود، گفت: شاخص امید به زندگی در افغانستان کاهش یافته و این روند باعث شده است که شمار زیادی از جوانان به خارج از کشور مهاجرت کنند.


حامد کرزی


حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان


کرزی با انتقاد از وضعیت آزادی بیان در این کشور تصریح کرد: یکی از اهداف قانون اساسی افغانستان مردم‌سالاری، آزادی بیان و آزادی اجتماعی است، ولی اکنون این حق در معرض تهدید قرار دارد و  خبرنگاران و صاحب‌نظران بعد از ابراز نظرات خود تهدید می‌شوند.


وی عنوان کرد: در سه سال اخیر خبرنگاران و تحلیلگران گزارش کرده‌اند وقتی چیزی را گفته یا تحلیلی نوشته‌اند، به آنان تلفن زده و به خاموشی تهدید شده‌اند. سیاستمداران کشور نیز به من مراجعه کرده و گفته‌اند تهدید شده‌اند که علیه‌ آنها پرونده تشکیل خواهد شد.


رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفت: از یک سال قبل که روند گفتگوهای صلح میان طالبان و آمریکا آغاز شد، این تهدیدها برای کسانی که از روند صلح حمایت کردند، بیشتر شد. «ملا عبدالسلام ضعیف»، سفیر سابق طالبان در پاکستان بعد از شرکت در کنفرانس «بین‌الافغانی» مسکو در خانه‌اش به وسیله نیروهای امنیتی افغانستان تهدید شد. شخصیت‌های دیگر نیز که برای صلح کار می‌کردند تهدید شدند.


دستاوردهای افغانستان نباید از بین برود


کرزی با تأکید بر اینکه از حق صلح مردم افغانستان و حق اظهار نظر، نیت و فکرشان درباره صلح حمایت خواهد کرد، گفت: با وجود صلح نباید دستاوردهای 18 ساله کشور از دست برود. این دستاوردها در کنار احکام اسلامی، آزادی بیان، حق رأی و مردم‌سالاری است. اگر مردم افغانستان از آزادی بیان محروم شدند از تمام آزادی‌های خود محروم می‌شوند.


کرزی


رئیس‌جمهور سابق افغانستان با بیان اینکه از نیروهای امنیتی نباید برای اهداف شخصی، سیاسی یا ضد صلح استفاده شود، عنوان کرد: نیروهای امنیتی افغانستان خدمتکار مردم هستند و باید مطلق بی‌طرف و در خدمت منافع عالیه ملت خود باشند که منافع عالیه ملت حرمت به زندگی، خانه، خانواده، مسکن و صلح است.


کرزی افزود: مشارکت نکردن گسترده مردم در انتخابات به معنی همه‌پرسی بدون صدا علیه وضعیت کنونی است. از نظر من برگزاری انتخابات مفید نیست؛ من و شماری از افغان‌ها بیشتر طرفدار صلح بودیم. مشارکت اندک مردم نیز تأیید کننده این نظر است.


حمایت از توافق آمریکا با طالبان


رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفت: آمریکا و طالبان می‌خواهند در افغانستان صلح برقرار شود و حکومت افغانستان نباید به هیچ عنوان در برابر آن مانع‌تراشی کند. اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه کشورش در حال بررسی توافق جدیدی با طالبان است، گام مهمی برای دستیابی افغانستان به صلح به‌شمار می‌رود.


کرزی افزود: کاهش خشونت‌ها از سوی آمریکا، طالبان و حکومت افغانستان برای موفقیت روند صلح حتمی است، اما حکومت افغانستان نباید به بهانه آتش‌بس با این روند مخالفت کند.


مردم جمهوری اسلامی می‌خواهند


کرزی گفت: مردم افغانستان جمهوری اسلامی می‌خواهند و از جامعه‌ جهانی درخواست داریم تا صدای خود را بلند و از حق آزادی و دموکراسی مردم افغانستان دفاع کنند. من معتقدم برگزاری انتخابات در این زمان برای ثبات افغانستان مفید نبود و از اشرف غنی و حکومت افغانستان می‌خواهم که بیشتر دقت کنند، زیرا کشور رو به بحران است.



اشرف غنی از من خواست که در مذاکرات صلح آتی در چین شرکت نکنم و من موافقت کردم، اما من با درخواست وی برای مشارکت نکردن برخی دیگر از سیاستمداران مخالفت کردم.



رئیس‌جمهور سابق افغانستان تأکید کرد: نتیجه انتخابات باید یک روز پس از برگزاری آن اعلام می‌شد. ما در حال حاضر با بحران انتخابات مواجه هستیم، زیرا نتایج پس از گذشت دو ماه همچنان مشخص نیست. دولت باید از حق سخنرانی آزاد دفاع کند. اینکه نتیجه‌ انتخابات اعلام نمی‌شود ملامتش متوجه مردم افغانستان نیست، ما زمانی نتیجه‌ انتخابات را می‌توانیم فردای آن روز اعلام کنیم که آزاد باشیم.


انتهای پیام/ 4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته