دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1394 - 18:36

اتحادیه اروپا قانون تحریم‌های ایران را لغو کرد/دستور باراک اوباما برای فراهم کردن مقدمات لغو تحریم‌ها

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای همه تحریم های اقتصادی مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو کرد.
کد خبر : 44652

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه المیادین گزارش داد، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای همه تحریمهای اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد اما اجرای آن منوط به گزارش آژانس و اجرای تعهدات کرد.


رئیس‌جمهور آمریکا نیز ساعاتی پیش دستور آمادگی دولت این کشور را برای برداشته شدن تحریمهای ایران در راستای اجرای برجام را صادر کرد.


در فرمان اوباما البته اجرای رفع تحریمهای مربوط به هسته‌ای ایران منوط به تایید اجرای تعهدات ایران از سوی وزیر امور خارجه آمریکا شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه و همچنین خبرنگار سی بی اس نیوز، باراک اوباما فرمانی را صادر کرده که بر اساس با آمادگی برای برداشتن تحریمها «روز پذیرش» برجام اعلام می‌شود.


خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که در بیانیه کاخ سفید به نقل از اوباما آمده است: «بدین وسیله دستور می دهم که همه اقدام های لازم برای اجرایی کردن تعهدات ایالات متحده در قبال لغو تحریم های ایران انجام شود.»


بر اساس توافقنامه هسته‌ای 14 جولای (23 تیرماه)، روز اجرا 90 روز پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده است. تدابیر اتخاذ شده از سوی برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل روز 18 اکتبر یعنی امروز یکشنبه اجرایی می‌شود.


قرار است نخستین نشست کمیسیون مشترک گروه 1+5 و ایران فردا دوشنبه 19 اکتبر در وین برگزار شود. بر اساس طرح جامع اقدام مشترک این مکانیسم دائمی خواهد بود. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا طرح اقدام مشترک را همان روز تصویب می‌کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته