دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1398 - 13:36

طرح محرمانه لیکود برای عبور از نتانیاهو/ تاریخ مصرف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منقضی شده است

اظهارات هفته گذشته دادستان کل رژیم صهیونیستی درباره اعلام جرم علیه نخست‌وزیر این رژیم به اتهام دست داشتن در سه پرونده فساد، سران حزب لیکود را بر آن داشت تا طرح عبور از نتانیاهو را کلید بزنند.
کد خبر : 446390
netanyahu upset.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: اویشای ماندلبلیت، دادستان کل رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به اتهام فساد و ارتشاء اعلام جرم می‌کند. نخست‌وزیر راست‌گرای رژیم صهیونیستی با اتهام‌های مختلفی همچون اختلاس، فساد مالی، گرفتن رشوه و سوءاستفاده از اعتماد عمومی مواجه است.


دریافت رشوه تا 10 سال و اختلاس تا سه سال در رژیم صهیونیستی مجازات دارد. نتانیاهو این اتهامات را با انگیزه‌های سیاسی دانسته و رد کرده است. اعلام جرم دادستان علیه نتانیاهو تشکیل کابینه جدید را در این رژیم با چالش مواجه می‌کند. کابینه‌ای که برای تشکیل آن ظرف چند ماه اخیر دو بار انتخابات کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) برگزار و آخرین تلاش نیز هفته گذشته با شکست مواجه شده است.


روزنامه «برلینر تسایتونگ» چاپ آلمان در تفسیر این تحولات نوشت: نتانیاهو، حزب راست‌گرا و طیف حامی وی در ایجاد چنین وضعی مسئول هستند. او و طرفدارانش فضای سیاسی و اجتماعی اسرائیل را دوقطبی و مسموم کرد‌ه‌اند. روزی نیست که نخست‌وزیر اسرائیل یکی از سیاستمداران این کشور را مورد تمسخر و توهین قرار ندهد.


جلسه محرمانه مقامات ارشد لیکود


در این میان مقامات ارشد حزب لیکود به طور محرمانه جلسه‌ای تشکیل دادند تا درباره برکناری بنیامین نتانیاهو از ریاست این حزب رایزنی کنند. شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی جمعه شب گزارش کرد که مسئولان ارشد این حزب که نامشان فاش نشده است، بر این موضوع اتفاق نظر دارند که تاریخ انقضای نتانیاهو پایان یافته است و باید وی را از سمت خود به عنوان رئیس حزب لیکود برکنار کنند. این تصمیم در حالی است که حدود 20 روز تا پایان مهلت کنست برای توافق بر سر نامزد جدید نخست‌وزیری این رژیم باقی مانده و اگر این توافق به دست نیاید، باید شاهد برگزاری سومین انتخابات پارلمانی متوالی در سرزمین‌های اشغالی از آغاز سال جاری میلادی تاکنون باشیم.


لیکود


برگزاری جلسه حزب لیکود به ریاست نتانیاهو


طبق این گزارش، مسئولان ارشد لیکود خوب می‌دانند که تنها راه عبور از نتانیاهو، که بیش از یک دهه لیکود را رهبری می‌کند، اتفاق نظر بر سر انتخاب نامزدی دیگر است، ولی تاکنون سیگنالی که نشان دهد چین توافقی به دست آمده، مشاهده نشده است.


این شبکه که از مسئولان ارشد لیکود به عنوان «سران متمرد» یاد کرده، آورده است: آنها امیدوارند بتوانند با عبور از نتانیاهو اوضاع را در کنترل خود بگیرند و در این راستا نظرسنجی‌های درون‌حزبی برای مشخص کردن نامزد جدید به منظور نخست‌وزیری اسرائیل تنظیم کرده‌اند.


شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: رهبران شاخص لیکود ازجمله «یولی ادلشتاین» رئیس کنست، گیلعاد آردان وزیر امنیت داخلی و گدعون ساعر نامزد ریاست حزب لیکود در برابر اتهامات فساد نتانیاهو سکوت پیشه کردند.


از سوی دیگر شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که مذاکرات پشت پرده رهبران لیکود در حال انجام است و به‌نقل از یک منبع آگاه که نامش فاش نشده است، گزارش کرد که «این حزب در حال بررسی نحوه جدا کردن دست خود از دستان نتانیاهوست».


البته این شبکه احتمال موفقیت این اقدام را از سوی مسئولان ارشد لیکود ضعیف می‌داند و می‌نویسد: بعید است مسئولان ارشد لیکود بتوانند خواسته‌های سیاسی شخصی خود را محقق و بر یک شخص به جای نتانیاهو تمرکز کنند، مگر اینکه دادستانی کل اسرائیل یه دلیل فساد به برکناری نتانیاهو از نخست‌وزیری حکم دهد.


درخواست بنی‌گانتس از نتانیاهو برای استعفا


بنی‌گانتس، رهبر حزب «آبی‌سفیدها» شب گذشته از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا به دلیل دست داشتن در پرونده‌های فساد از سمت خود استعفا دهد. وی از نتانیاهو درخواست کرد تا به تصمیمات تشکیلات قانونی این رژیم احترام بگذارد و با توجه به اینکه بیشتر مردم از وی به دلیل سیاست‌هایش ناراضی هستند، از سمت خود کنار برود.


بنی گانتس


بنی‌گانتس، رهبر حزب آبی‌سفیدها


نتانیاهو نخستین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که در دوران مسئولیتش به دست داشتن در پرونده‌های فساد متهم می‌شود. آویخای مندلبلیت، دادستان کل رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه گذشته اتهام نتانیاهو در پرونده‌های فساد را به طور رسمی اعلام کرد. بر این مبنا، نتانیاهو در سه پرونده فساد جداگانه یعنی اختلاس، فساد مالی، گرفتن رشوه و سوءاستفاده از اعتماد عمومی متهم شده است.


اظهارات دادستان کل رژیم صهیونیستی یک روز پس از آن اعلام شد که بنی‌گانتس از شکست در تشکیل کابینه خبر داد و گفت که نتوانسته است با نتانیاهو ائتلاف تشکیل دهد.


رهبر حزب «آبی‌سفیدها» از نتانیاهو خواست تا با تشکیل یک حکومت واحد موافقت کند که در آن سمت نخست‌وزیر به طور چرخشی باشد تا بتوان به این وسیله مشکلات حقوقی بر سر راه تشکیل کابینه را حل کرد. وی پس از شکست در پیشبرد این سیاست گفت: با توجه به اوضاع کنونی در حد توان خود تلاش کردم حکومت واحد تشکیل شود.


وی افزود: مبنای طرح من این بود که در دو سال نخست من نخست‌وزیر باشم و تمرکز نتانیاهو بیشتر بر امور قانونی خود باشد و اگر در این مدت تبرئه شد، بتواند به سمت نخست‌وزیری بازگردد. معتقدم این شیوه تنها راه حل برای جلوگیری از شکست و برگزار نشدن انتخابات جدید بود.


تظاهرات صهیونیست‌ها برای استعفای نتانیاهو


در بحبوحه این تحولات هزاران نفر از صهیونیست‌ها شب گذشته در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی، تل‌آویو و قدس تظاهرات برپا کردند و خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو شدند.



یدیعوت آحرونت در گزارشی نوشت که تظاهرات علیه نتانیاهو از قدس اشغالی و نزدیکی دفتر نخست وزیری آغاز شد و در آن حدود 350 نفر از حامیان ارائه لایحه دست داشتن نتانیاهو در پرونده‌های فساد به وسیله دادستانی کل رژیم صهیونیستی مشارکت کردند.



نکته قابل توجه این تظاهرات آن است که در میان تظاهرکنندگان موافقان پیشین و مخالفان نتانیاهو حضور داشتند، ولی علیه سیاست‌های وی در سرزمین‌های اشغالی شعار دادند. حدود 100 نفر از هواداران سابق نتانیاهو گفتند که با توجه به سیاست‌های اشتباه وی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید استعفا کند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته