دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناسان صنعت خودرو:

کوئیک همان پراید است که چراغ‌هایش تغییر کرده است

کوئیک نسبت به نمونه‌های قبلی خانواده سایپا تغییری نکرده است درحالی‌که قیمت آن در مقایسه با تیبا 30 میلیون تومان بیشتر است. درحالی‌که خودروی کوییک همان پراید است که چراغ‌های آن تغییر کرده است.
کد خبر : 446252
1398080612525546518760534.jpg

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا- سه سال بیشتر از زمانی که شرکت خودروسازی سایپا با تبلیغات گسترده از خودروی اتوماتیک خود پرده‌برداری کرد و کوئیک را راهی بازار کرد، نمی‌گذرد. خودرویی کوچک با ظاهری جذاب که به گفته سازندگان آن تلاش شده بود که با اعضای خانواده سایپا تفاوت‌های اساسی داشته باشد. اما این تفاوت‌ها شاید در دید اول زیاد تبلیغ شد  اما کمی بعد مشخص شد کوییک تفاوت زیادی با برادرخوانده خود تیبا ندارد.


این شرکت سه تیپ مختلف (پایه، فول و پلاس) از این خودرو را ساخت. نام این خودرو به زبان فارسی پشت خودرو چسبانده شده است. سایپا ادعا می‌کند که برخلاف تصور مردم، کوییک به معنی سریع نیست و از نام روستایی در غرب کشور اقتباس شده است.


شرکت خودروسازی سایپا برای آنکه عدم توانایی خود را برای طراحی جدید خودرو پنهان کند ادعا می‌کند که خودروهای یک شرکت باید شبیه به هم باشند این عدم‌تغییر در درها و ستون‌های تیبا، ساینا و کوییک مشهود است.


آپشن های دیگری که این خودرو را از برخی از نمونه‌های خودروهای داخلی جدا می‌کرد روی خودرو جاگذاری شده است اما کارایی ندارد مانند جای بالابر شیشه که روی بدنه خودرو تعبیه شده اما خبری از آن نیست. درواقع شرکت سایپا برای کاهش هزینه‌های تولید خود از همان نسخه‌های خودروهای قبلی استفاده کرده است.سپر کج این نمونه شاهدی بر این ادعا است اما مشکل اینجا است که این شباهت تنها به وضعیت ظاهری خودرو بسنده نشده و موتور این خودرو نیز دقیقاً شبیه به سایر مدل‌های سایپا است.


یکی از معایب این خودرو ایزوله نبودن کابین است. سر و صدای زیادی داخل کابین شنیده می‌شود. متریال کابین بی‌کیفیت هستند که البته چیز برای این خودرو نیست.


از سوی دیگر نمی‌توان نظر خاصی درباره‌ ایمنی محصولات سایپا داد؛‌ اما بارز است که این خودروها ترمز قوی، بدنه‌ محکم، فرمان‌پذیری خوب و چسبندگی لازم به سطح آسفالت را ندارند. این خودرو برای تمام سرنشینان (حتی سرنشینان عقب) فضای کافی دارد؛ اما مانند پژو ۲۰۶ برای افراد بلند قد مناسب نیست. متاسفانه صندلی‌های کوییک چندان راحت نیستند.


امیرحسین دولتشاهی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی خبرگزاری آنا می‌گوید:‌ هر خودروی جدیدی که یک شرکت آن را طراحی و وارد بازار می‌کند باید علاوه بر اینکه معایب نمونه‌های قبل در آن برطرف شده باشد مزایا و آپشن های جدید نیز به آن اضافه شود اما در کوئیک این اتفاق رخ نداده است و حتی نسبت به نمونه‌های قبلی ضعیف‌تر عمل کرده است به‌طور مثال دریچه گاز برقی که در ساینا و تیبا وجود داشت در این نمونه حذف‌شده است.


این کارشناس خودرو در ادامه تصریح می‌کند: گیربکس این خودرو بلژیکی است و همین موضوع بهانه تبلیغ زیاد بر روی این خودرو بود اما بر روی این گیربکس اصلاً حساب باز نکنید زیرا گاهی در ترافیک سبب می‌شود که خودرو شما خاموش شود.


وی با تأکید بر اینکه اضافه می‌کند: سعی نکنید که پای خود را بر روی پدال گاز بگذارید تا مانع از خاموش شدن شوید، به دلیل این‌که، البته اصلاً نگران نباشید، گیربکس اتومات تنها در نسخه‌های فول این خودرو وجود دارد، پس اگر می‌خواهید سورپرایز شوید باید پول بیشتری برای آن پرداخت کنید.


این کارشناس خودرو با تأکید بر اینکه نمونه‌های اتومات این خودرو چند آپشن دارد که حکم بازرگانی آن را ایفا می‌کند خاطرنشان می‌کند: تجهیزات به‌کاررفته در این خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده اغلب این تجهیزات توسط کشور چین ساخته‌شده‌اند و به دلیل کیفیت پایین ساخت، مرتباً دچار نقص‌های مختلف می‌شوند. ازجمله قطعاتی که اغلب دارندگان این خودرو از خرابی‌های زودهنگام آن‌ها ناراضی هستند می‌توان به کیلس استارتر، لمس مانیتور، فیوز فن رادیاتور و هم‌چنین روشن شدن‌های بی‌دلیل چراغ چک خودرو اشاره کرد.


دولتشاهی با اشاره به اینکه موتور این خودرو همان موتور پراید و تیبا است اضافه می‌کند: موتور خودرو مهم‌ترین بخش هر خودرو است سایپا برای این هاچبک تازه‌نفس یک موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ در نظر گرفته که از حجم 1503 سی‌سی برخوردار است. این پیشرانه که با کد M15 شناخته می‌شود درواقع همان پیشرانه پراید است که برخی اصلاحات در آن انجام‌شده است. توان خروجی این موتور، 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه و گشتاور آن برابر با 128 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه است که برای به حرکت درآوردن یک هاچبک 1105 کیلوگرمی چندان کافی به نظر نمی‌رسد. باوجود تمامی اصلاحاتی که در این پیشرانه قدیمی انجام‌شده است، چالاکی آن بسیار کمتر از مقداری است که می‌توان از آن انتظار داشت، اما اگر بخواهم به زبان ساده‌تر برای شما این موتور را تشریح کنم، این موتور کمی پیشرفته‌تر شده موتور ساینا و تیباست که خود آن‌ها وام گرفته از موتور پراید هستند، اگر با این ماشین کمی با سرعت‌بالا رانندگی کنید، شاهد صحبت صدای بالای موتور در کنار گوش خود هستید. حالا اگر بخواهید کولر خودرو را روشن کنید، اوضاع بدتر هم می‌شود و ماشین نمی‌تواند به خوبی شتاب بگیرد


وی بابیان اینکه تمام تجهیزات فنی نصب‌شده بر روی این خودرو همان تجهیزات تیبا است خاطرنشان می‌کند: تنها تفاوت این خودرو با تیبا بدنه آن است اما این شاخصه نیز نتوانسته به مزایای این خودرو اضافه کند زیرا اگر خودروی تیبا تصادف کند می‌توان قطعات آن را به‌راحتی پیدا کرد اما قطعات این خودرو یا در بازار نیست و یا اگر باشد قیمت‌های غیرواقعی دارد.


اگر از ایرادهای بزرگ این خودرو عبور کنیم، تنها چند ایراد جزئی مانند جدا بودن خارهای اتصالی از بدنه، عایق‌بندی ضعیف، درزهای موجود بین قطعات و از همه مهم‌تر بدنه ضعیف خودرو که خود دلیل اصلی منحرف‌شده محصولات سایپا است؛ باقی می‌ماند.


وی تأکید می‌کند این ماشین نسبت به نمونه‌های قبلی خانواده سایپا تغییری نکرده است درحالی‌که قیمت آن در مقایسه با تیبا 30 میلیون تومان بیشتر است. درحالی‌که خودروی کوییک همان پراید است که چراغ‌های آن تغییر کرده است.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته