دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1398 - 11:42
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

آنتی بیوتیک‌ها وزن سنگین مالی در بودجه سلامت دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: وزارت بهداشت در هدایت جامعه به سمت تجویز منطقی داروها از جمله آنتی بیوتیک‌ها تلاش جدی و زیادی دارد چون آنتی بیوتیک‌ها وزن سنگین مالی در بودجه سلامت دارد.
کد خبر : 446008
thum-fa0478abb691e16131c9-e9cceb7a-1122-411a-a0f8-c434432687d5.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرویز قزلباش با بیان این‌که آنتی بیوتیک‌ها جزو داروهای پرمصرف در جهان هستند و میزان مصرف این داروها در کشورهای مختلف و در سبد دارویی خانوادهها، بین 20 تا 50 درصد است، گفت: در سطح ملی، منطقه‌ای و استانی بخشی از هزینه و بودجه سلامت به مصرف و تجویز آنتی بیوتیک‌ها هدایت می‌شود تا مصرف این داروها به‌روز باشد و اگر مصرف این داروها روند نامناسبی داشته باشد و به سمت مصرف و تجویز منطقی نرود، هزینه‌های ما چند برابر می‌شود. 


وی افزود: حدود 25 درصد از واکنش‌های حساسیتی مربوط به آنتی بیوتیک‌ها است که منجر به مرگ و میر و اتفاق‌های ناگوار می‌شود و هزینه‌های مادی و انسانی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان تأثیرگذاری اصلاح الگوی مصرف را در ارتباط قوی‌تر پزشکان و داروسازان و بروزرسانی اطلاعات دانست و افزود: وزارت بهداشت در هدایت جامعه به سمت تجویز منطقی داروها از جمله آنتی بیوتیک‌ها تلاش جدی و زیادی دارد چون آنتی بیوتیک‌ها وزن سنگین مالی در بودجه سلامت دارد.


قزلباش توجه به قضیه تجویز و مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها در شرایط فعلی کشور که با محدودیت‌های جدی مالی روبرو است را بسیار مهم و اساسی دانست و تصریح کرد: مسأله جدی در این زمینه مقاومت‌های آنتی بیوتیکی است که از نظر تأثیرگذاری در حوزه سلامت و مالی در دولت‌ها و عوارضی که دارند باید مورد توجه قرار گیرند و این موارد به اصلاح حلقه‌های قبلی تجویز و مصرف بر می‌گردد.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته