دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1398 - 13:28
سرشار:

تولید اثر درباره ائمه اطهار عرصه آزمون و خطای نویسنده نیست

یک نویسنده پیشکسوت گفت: تولید اثر درباره ائمه اطهار عرصه آزمون و خطای نویسنده نیست. نویسنده باید در اوج پختگی و مهارت برای خلق اثر درباره این بزرگواران اقدام کند.
کد خبر : 445860
181226.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست تخصصی کتابخوان پیامبر اعظم قبل از ظهر امروز چهارشنبه ۲۹ آبان در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.


این نشست که به‌مناسبت هفته کتاب و ایام میلاد پیامبر اعظم و امام صادق (ع) برگزار شد، با حضور نویسندگانی چون محمدرضا سرشار، حسین فتاحی، یاسین حجازی، مصطفی رحماندوست و حجت‌الاسلام حیدری ابهری همراه بود که هر کدام آثاری مربوط به حضرت محمد (ص) نوشته‌اند. در خلال برگزاری این برنامه نویسندگان مختلف درباره کتاب‌هایی که نوشته‌اند، سخنرانی کردند.


محمدرضا سرشار در ابتدای این نشست درباره آشنایی خود با رمان دینی گفت: قبل از انقلاب یک رمان درباره پیامبر اکرم (ص) خواندم که نویسنده‌اش شخص متشرعی نبود. اتفاقاً وابسته به نظام شاهنشاهی بود اما در حوزه داستان‌نویسی تبحر داشت. هرچند این رمان مورد تأیید علمای آن زمان نبود چون منابع که در آن استفاده شده بود ضعیف بود،  روی من خیلی اثر گذاشت.


وی در ادامه افزود: با آن کتاب عاشق پیغمبر اکرم (ص) شدم و این عشق هرگز از دلم نرفت و متوجه شدم که داستان و هنر می‌تواند دانسته‌های ما را تبدیل به یک حقیقت وجودی می‌کند بعد از این اتفاقات تصمیم گرفتم کتابی در مورد پیامبر اکرم بنویسم.


این نویسنده پیشکسوت با بیان اینکه از سال 1359 آرزو داشتم که یک کتاب در مورد پیامبر بنویسم، عنوان کرد: تولید اثر درباره ائمه اطهار عرصه آزمون و خطای نویسنده نیست. نویسنده باید در اوج پختگی و مهارت برای خلق اثر درباره این بزرگواران اقدام کند.


سرشار اظهار کرد: سال‌ها قبل چند کتاب با موضع پیامبر اکرم در حوزه کودک و نوجوان آماده کرده بودم اما به دلیل این‌که فکر کردم یک گره‌های ذهنی در مورد پیامبر دارم، با هماهنگی ناشر جلوی چاپ آن‌ها را گرفتم. با گذشت سال‌ها و تکمیل تحقیقات کارهایی انجام دادم مثل داستانی که از روی کتاب «داستان راستان» شهید مطهری نوشتم که ترجمه شد و استقبال خوبی هم از آن شد.


وی ادامه داد: کتاب «یثرب شهر یادها و یادگارها»، ده جلدی «پیامبری که دوست بچه‌ها بود» و چندین اثر دیگر برای کودکان و نوجوانان بود که با استقبال خوبی مواجه شد.


این استاد داستان‌نویسی گفت: سال 1373 همه کارهایم را رها کردم و سه سال به‌صورت مرتب برای نوشتن کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» وقت گذاشتم. 15 سال برای این کتاب پژوهش هم‌زمان انجام داده بودم. از دل این کتاب چند جلد برای کودکان و نوجوانان هم به‌صورت مجزا چاپ و منتشر شد. تمام این کتاب‌ها به زبان‌های مختلف ترجمه شد. 


سرشار خاطر نشان کرد: فعالیتم روی این کتاب مورد رضایت رهبر انقلاب قرار گرفت و ایشان فرمودند اگر شما 20 سال هیچ کاری نکنید و فقط این کار را به سرانجام برسانید کافی است.


وی با انتقاد از برخی آثار کم کیفیت تولید شده از سوی ناشران و نویسندگان درباره ائمه اطهار (ع) بیان کرد: تعدد و تکثر آثار و تولیدات درباره یک موضوع در جامعه یک احساس سیری به وجود می‌آورد. الان کتاب‌‌های درباره ائمه خیلی زیاد شده است و هر ناشری برای جور شدن جنس خود آثاری در مورد پیامبر و اهل‌بیت تنظیم چاپ و منتشر می‌کند و این مسئله خوبی نیست. به‌نظر من اگر نویسنده و ناشری قصد دارد درباره اهل‌بیت و پیامبر اکرم اثری منتشر کند باید اثر او نسبت به آثار گذشتگان بهتر و در سطح بالاتری باشد.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته