دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1398 - 10:31
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده:

عصمت بارزترین ویژگی انسان کامل است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: «عصمت یعنی دوری از گناه، خطا، اشتباه و فراموشی که ویژگی بارز انسان کامل بوده و یکی از مهم‌ترین خصلت‌های افراد دسته پنجم انسانی است.»
کد خبر : 445805
DSC_6751.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، حجت‌الاسلام سیدمهدی قاضی‌زاده در کارگاه آموزشی انسان کامل در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، عصمت را بر دو قسم اختیاری و غیراختیاری تقسیم و اظهار کرد: «دوری و پرهیز از گناه و معصیت در حیطه عصمت اختیاری انسان‌هاست.»


وی اضافه کرد: «هیچ انسانی حتی عالم‌ترین و عاقل‌ترین آنان نمی‌تواند ادعا کند از اشتباه، خطا و فراموشی مستثنی بوده از این رو عصمت غیراختیاری که ممتازترین نوع عصمت است به لطف الهی به معصومین علیه‌السلام اعطا شده تا در دریافت، بیان، ابلاغ و انجام فرمان‌های الهی دچار کوچک‌ترین نقض و نقصی نشوند.»


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه عصمت غیراختیاری به‌واسطه بلوغ و شایستگی که از معصوم در عصمت اختیاری از ایشان بروز کرده به وی ارزانی شده است، توضیح داد: «معصوم در اوج مراحل معنوی خود، همواره مورد امتحان الهی قرار می‌گیرد.»


قاضی‌زاده با بیان اینکه اعتقاد به عالم پس از مرگ، قیامت و معاد شاخص اصلی تقسیم‌بندی انسان در علوم دینی و تعالیم الهی است، گفت: «اگر پایبندی به این اصل مهم وجود نداشته باشد، انسان‌ها بر رفتار و کردار خود هیچ نظارتی نداشته و فقط به دنبال لذت‌جویی حداکثری از دنیا و سیر کردن غرایض و هوای نفسانی خود خواهند بود.»


وی با تأکید بر اینکه برای بررسی انسان کامل، پله‌بندی و رده‌بندی‌هایی بر اساس ارزش معنوی وجود دارد، عنوان کرد: «انسان‌ها از حضیض ذلت تا اوج لذت دارای درجه‌های متفاوت بوده و یکسان نخواهند بود.»


تشریح درجات مختلف انسانی از لحاظ دینی


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه در این تقسیم‌بندی انسان‌ها در پنج مرحله قرار می‌گیرند به تشریح درجات مختلف انسانی ازلحاظ دینی پرداخت و بیان کرد: «انسان نوع نخست، انسان دنیاطلب محض بوده و گناه، پلیدی و معصیت را سرلوحه عملکرد خود قرار داده، این انسان پایبند به هیچ‌یک از مسائل انسان، اخلاقی، الهی و دینی نیست و خداوند کریم و سبحان در قرآن مجید به این افراد نهیب‌هایی سخت زده و آنان را چهارپا و حتی پست‌تر از آن دانسته است.»


قاضی‌زاده دسته دوم انسان‌ها را افرادی دانست که تلاش می‌کنند گناه و معصیت نکنند؛ اما در مرحله‌ای از تقوا قرار دارند که با همه پرهیزهای رفتاری، باز آلوده به معصیت می‌شوند که اگر با همین شکل زندگی از دنیا روند، میان اعمال نیک و بد آنان جمع و تفریق خواهد شد تا نامه اعمالشان به دست یمین و یسار ایشان قرار داده شود.


وی دسته سوم انسان‌ها را متقین معرفی و مطرح کرد: «این افراد به درجه‌ای از معنویت و تقوا رسیده‌اند که اهل گناه، ظلم و ستم نیستند و تلاش بر پایبندی به تکالیف الزامی انسانی و الهی دارند. این افراد به دنبال پلیدی نبوده و ضمن دوری از مکروهات در تلاش بر انجام مستحبات نیز هستند.»


هدایت به امر مهم‌ترین ویژگی امام معصوم


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر افرادی دسته چهارم را چنین برشمرد و گفت: «این افراد نه اهل انجام گناه هستند و نه مکروهات و به حدی از تقوا دست‌یافته‌اند که تلاش دارند اعمالی را که اولویت ندارند را نیز انجام دهند و در حقیقت تلاش بر انجام ترک اولی دارند. پیغمبران و انبیای الهی در این قشر قرار می‌گیرند.»


قاضی‌زاده دسته پنجم انسان‌ها را برترین آدمیان معرفی و اظهار کرد: «این افراد در بالاترین درجه معنویت، تقوا و خلوص الهی قرار دارند که حتی ترک اولی نیز انجام نمی‌دهند. 14 معصوم در زمره این افراد قرار دارند که حتی پیامبران الهی برای پیشبرد امور خود و دریافت عنایات الهی به آنان متوسل می‌شدند.»


وی یکی دیگر از ویژگی‌های امام معصوم را هدایت به امر عنوان کرد، افزود: «هدایت به امر توانمندی است که امام معصوم(ع) چه حاضر و چه غائب، می‌تواند از طریق ارتباط معنوی با انسان هدایت‌گر و راهنمای او باشد.»


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بیان کرد: «در اثر این ارتباط، انسان‌هایی که آماده کسب تقوا و معنویت و معارف الهی هستند و وجود آنان آکنده از گناه نباشد بذر هدایت در ضمیرشان کاشته و بدون ارتباط مستقیم، هدایت معنوی و روحی دریافت خواهند کرد.»


قاضی‌زاده با بیان دستور صریح قرآن درباره اطاعت از امامان مطرح کرد: «بی‌شک مهم‌ترین ویژگی امام معصوم به‌ویژه در عصر کنونی که عصر غیبت امام زمان است، در کنار همه ابزارها و اهرم‌های هدایت‌گر، هدایت به امر بوده که مانند شاه کلیدی برای یافتن راه رستگاری می‌تواند مورد استفاده انسان قرار گیرد.»


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب