دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1398 - 19:30

کاهش درد عضلات با سرما و گرما درمانی

سرما و گرما درمانی باعث تسکین دردهای عضلانی می‌شود.
کد خبر : 445603

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تسکین دردهای عضلانی معمولاً با استفاده از گرما و سرما صورت می‌گیرد اما برای آنکه این شیوه رایج باعث آسیب به عضلات نشود باید بدانیم در چه مواقعی باید از گرما یا سرما استفاده کرد.


سرما درمانی چگونه انجام می‌شود؟


کرایوتراپی معادل انگلیسی واژه سرما درمانی است که باعث کاهش جریان خون به بخش آسیب‌دیده می‌شود. در زمان آسیب‌دیدگی فرد معالج در درمان فرد آسیب‌دیده از بسته‌های یخ استفاده می‌کند تا به‌وسیله آن شدت کبودی ناحیه ضرب خورده کاهش پیدا کند اما باید دید سرما چگونه روی درد عضله تأثیر می‌گذارد. سرما درمانی التهاب، تورم و آسیب بافتی را با کند کردن جریان خون کاهش می‌دهد.


در هنگام ورزش عضلات پارگی‌ها و آسیب‌دیدگی‌های کوچک را تجربه می‌کند که موجب انباشت مایع، التهاب، تورم و ... می‌شود و در عضله احساس درد ایجاد می‌شود. با استفاده از کمپرس یخ روند التهاب کند می‌شود و درد کاهش پیدا می‌کند. در مجموع سرما درمانی در بهبود مفاصل ملتهب و متورم کارایی بیشتری دارد. البته در زمان استفاده از کمپرس یا بسته یخ، از پارچه نازک استفاده شود و یخ مستقیم با پوست تماس پیدا نکند.


زمان استفاده از گرما درمانی


افزایش جریان خون که به دلیل گشاد شدن رگ‌های خونی است با گرما درمانی حاصل می‌شود. با این روش عضلات دردناک پل و باز می‌شود و درد التیام پیدا می‌کند. افزایش جریان خون باعث رسیدن اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به عضلات می‌شود و با حذف اسیدلاکتیک عضلات رو به بهبودی و آرامش می‌روند.


گرما درمانی توانایی آن را دارد تا درد با تأخیر عضله را پس از 24 ساعت از ورزش تا 47 درصد کم کند. البته گرما درمانی مانند سرما درمانی باید بلافاصله پس از ورزش انجام شود. بهتر است گرما درمانی برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها مورد استفاده قرار نگیرد و تنها برای درمان دردهای با تأخیر عضلات انجام شود چون گرما در آسیب‌دیدگی روند التهاب را سرعت می‌بخشد و به درد بیشتر منجر می‌شود. برای گرما درمانی می‌توان از وان آب گرم، پدهای گرمایی الکتریکی یا دستی، سونا بخار و ماساژ سنگ‌داغ استفاده کرد.


استفاده متناوب از سرما و گرما درمانی


تضاد درمانی یا استفاده متناوب از سرما و گرما برای کاستن از درد عضلات ورزشکاران روشی مناسب است. در این شیوه ابتدا جریان خون با سرما درمانی کاهش می‌یابد و بدون وقفه با گرما درمانی افزایش پیدا می‌کند تا ری‌کاوری مناسبی صورت پذیرد ولی برتری خاصی به روش‌های دیگر ری‌کاوری ندارد. سرما و گرما درمانی پشتوانه علمی دارد ولی نباید فراموش کرد که هیچ‌کدام از آن‌ها شیوه کامل و قدرتمندی نیستند و هرگز نباید گزینه اصلی درمان باشند.


انتهای پیام/4051/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته