دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1398 - 12:32
دغدغه‌‌های المپیک 2020 / 1

بودجه‌ای که کفاف المپیکی‌ها را نمی‌دهد/ خزانه‌دار کمیته ملی المپیک: بودجه ما تابع تصمیمات دولت است

بودجه کمیته ملی المپیک اگرچه در سال منتهی به المپیک توکیو 10 درصد افزایش پیدا کرده است؛ اما محدود شدن فدراسیون‌های ورزشی به بودجه دولت و کمیته نمی‌تواند گره از مشکلات مالی فدراسیون‌های المپیکی باز کند.
کد خبر : 445503

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تقریباً 10 ماه دیگر تا بزرگترین آوردگاه ورزشی دنیا، زمان باقی مانده است و این روزها تمامی فدراسیون‌های المپیکی در تب و تاب رسیدن به سهمیه المپیک توکیو هستند. بدون شک در سال منتهی به المپیک، اصلی‌ترین موضوعی که می‌تواند به ورزشکاران المپیکی کمک کند، تأمین منابع مالی است. بودجه  سال 98 کمیته ملی المپیک 10 درصد افزایش پیدا کرده است و تاکنون کمیته ملی المپیک در چند مرحله به فدراسیون‌های ورزشی تخصیص بودجه داده است.


در سال 97 بودجه کمیته ملی المپیک، 68 میلیارد و 691 میلیون تومان بود که بخش اعظم آن پیش از بازی‌های آسیایی 2018 از دولت دریافت و در اختیار فدراسیون‌های ورزشی قرار گرفته بود، اواسط دی ماه سال 97 هم باقی‌مانده بودجه مصوب کمیته ملی المپیک در سال 97 به حساب فدراسیون‌های ورزشی پرداخت شد تا پرونده بودجه کمیته ملی در سال 97 بسته شود. اما در سال 98 که سال منتهی به المپیک است، بودجه مصوب کمیته ملی المپیک 74 میلیارد و 200 میلیون تومان مصوب شد و نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است. 12 میلیارد تومان بودجه فدراسیون‌ها در اردیبهشت ماه و 7 میلیارد در مردادماه پرداخت شد. همچنین در مهرماه ۴ میلیارد به حساب ۲۴ فدراسیون از سوی کمیته ملی المپیک واریز شد.


در تاریخ 14 آبان هم مبلغ 37 میلیارد ریال به حساب 43 فدراسیون ورزشی واریز شد و دو فدراسیون تکواندو و وزنه‌برداری در این مرحله بیشترین بودجه را دریافت کرده‌اند. فدراسیون تکواندو که بیشترین دریافتی را در این مرحله بین فدراسیون‌های ورزشی داشته است، مبلغ 376 میلیون و دویست هزار تومان و فدراسیون وزنه‌برداری هم 353 میلیون و چهارصد هزار تومان دریافتی داشته است.


بدون شک تأمین منابع مالی به فدراسیون‌های ورزشی در سال منتهی به المپیک یکی از اصلی‌ترین نیازهای فدراسیون‌ها در سال منتهی به المپیک است. در کشورهای دیگر میزان بودجه فدراسیون‌های ورزشی در سال منتهی به المپیک تفاوت چشم‌گیری با ایران دارد. به عنوان مثال در کشور استرالیا، کمیته ملی المپیک این کشور برای هر ورزشکار المپیکی تا شروع مسابقات مبلغ 41 هزار و 400 دلار در نظر گرفته است تا ورزشکاران در سال منتهی به المپیک بدون دغدغه مالی اردوها و تمرینات خود را پیگیری کنند و به سهمیه المپیک برسند و در کنار آن بتوانند در میدان المپیک نتایج قابل قبولی کسب کنند.


جلسه  مجمع عمومی کمیته ملی المپیک


البته بودجه کمیته ملی المپیک نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش پیدا کرده است و کمیته ملی المپیک هم در تلاش است تا پایان سال 100 درصد بودجه فدراسیون‌های ورزشی را پرداخت کند، اما در شرایط فعلی که ارز چندین برابر شده و به مراتب، رقم هزینه‌ها هم بالا رفته است این بودجه کفاف آنها را نمی‌دهد.


ضمن اینکه فدراسیون‌های ورزشی هم در جذب اسپانسر ناتوان هستند و به غیر از کمک کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان هیچ منبع درآمدی ندارند،  این موانع در سال منتهی به المپیک فدراسیون‌ها را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است به طوری که خیلی از رشته‌های ورزشی حضور ورزشکاران در مسابقات تدارکاتی را به حداقل رساندند و تنها می‌توانند در مسابقات کسب سهمیه حضور پیدا کنند.‌ تنها ورزشکاران می‌توانند با تمرین در داخل ایران خود را برای مسابقات گزینشی المپیک آماده  کنند تا بتوانند در این میدان سخت و نفس‌گیر به مدال المپیک دست پیدا کنند.


بیشتر بخوانید:


واریز ۳۷ میلیارد ریال به حساب فدراسیون‌های ورزشی


ریز مبلغ پرداختی کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌ها


افزایش بودجه فدراسیون‌ها توسط کمیته ملی المپیک


10 درصد باقی‌مانده بودجه کمیته تا چند هفته آینده واریز می‌شود


کیکاووس سعیدی در گفتگو با خبرنگار آنا، درباره روند تخصیص بودجه کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌های ورزشی و به‌ویژه فدراسیون‌های المپیکی گفت: حدود 10 روز پیش مرحله سوم تخصیص بودجه به 43 فدراسیون ورزشی انجام شد و مبلغ 37 میلیارد ریال به حساب فدراسیون‌های ورزشی واریز شد. در حال حاضر نگاه دولت و خزانه کل به کمیته ملی المپیک مثبت است و با پرداخت مرحله سوم تخصیص بودجه، در 6 ماه اول سال توانسته‌ایم 90 درصد بودجه  مصوب کمیته ملی المپیک را به فدراسیون‌های ورزشی واریز و 10 درصد مابقی آن را هم تا چند هفته آینده پرداخت خواهیم گرفت.


برای فدراسیون‌های المپیکی بودجه ویژه در نظر گرفته‌ایم


خزانه‌دار کمیته ملی المپیک درباره افزایش بودجه فدراسیون‌ها و به‌خصوص فدراسیون‌های المپیکی اظهار کرد: میزان تخصیص کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌های ورزشی بستگی به میزان بودجه کشور دارد. همانطور که گفته‌ام خوشبختانه دولت حمایت‌های خوبی انجام داده است. ما برای فدراسیون‌های المپیکی و فدراسیون‌هایی که امید مدال‌آوری آنها بیشتر از بقیه است، سقف پیش‌بینی شده در نظر گرفته‌ایم و پس از ارائه برنامه از سوی فدراسیون‌های مربوطه و تأیید ستاد عالی بازی‌های المپیک و موافقت رئیس کمیته ملی المپیک آن را پرداخت خواهیم کرد. فدراسیون‌های المپیکی هم باید در مورد حجم اردوها، اعزام‌ها و مسابقات گزینشی المپیک به ما برنامه ارائه دهند. 


کمیته ملی المپیک


بودجه کمیته ملی المپیک تابع بودجه دولت است


سعیدی در پاسخ به این سؤال که میزان تخصیص به فدراسیون‌های المپیکی در سال منتهی به المپیک کفاف هزینه‌های آنها را می‌دهد، اظهار کرد: کمک کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌های المپیکی تابع بودجه‌ای است که از سوی دولت به کمیته اختصاص داده شده و در قانون بودجه هم آن را پیش‌بینی کرده‌اند. بودجه کمیته ملی المپیک برای کمک به فدراسیون‌های ورزشی نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش پیدا کرده است، اما برای فدراسیون‌های المپیکی سقف جداگانه در نظر گرفته‌ایم که حدود پنج میلیارد است و تا آخر سال طی دو مرحله به حساب آنها واریز خواهیم کرد. 


کمیته ملی المپیک بنا نیست کل بودجه فدراسیون‌ها را تأمین کند


خزانه‌دار کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سؤال که سقف 5 میلیارد برای تمامی فدراسیون‌های المپیکی مبلغ زیادی نخواهد بود و آیا کمیته به دنبال افزایش تخصیص بودجه به فدراسیون‌های المپیکی است، عنوان کرد: امسال سال منتهی به المپیک است و فدراسیون‌های المپیکی هم به طور حتم باید بودجه قابل قبولی دریافت کنند تا بتوانند به تمامی برنامه‌های خود برسند و سهمیه کسب کنند، اما علاوه بر بودجه کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌های المپیکی حمایت وزارت ورزش و جوانان را هم دارند و از طرفی اسپانسر‌هایی که فدراسیون‌ها جذب می‌کنند می‌توانند بخشی از منابع مالی آنها را تأمین کنند. کمیته ملی المپیک بنا نیست کل بودجه فدراسیون‌ها را تأمین کند. ما در راستای برنامه‌های المپیکی فدراسیون‌ها به آنها بودجه پرداخت می‌کنیم و همانطور که گفتم به فدراسیون‌های که امید مدال‌آوری آنها در میدان المپیک بیشتر است، سقف اعتباری در نظر گرفته‌ایم.


وی با اشاره به اینکه بودجه فدراسیون‌های المپیکی هم مشابه نخواهد بود، خاطرنشان کرد: بودجه ویژه برای فدراسیون‌های المپیکی در دو مرحله واریز خواهد شد، اما اینکه هر فدراسیون دقیقاً چه میزان دریافتی خواهد داشت، مشخص نیست. ضمن اینکه میزان پرداختی به فدراسیون‌های المپیکی هم  یکسان نخواهد بود.


سعیدی همچنین در مورد کمک کمیته ملی المپیک به فوتبال گفت: فوتبال در لیست تخصیص بودجه ما نیست اما تیم امید هست. چند روز پیش 200 میلیون برای تیم امید به فدراسیون فوتبال کمک کرده‌ایم و پیش از این 240 میلیون به این تیم پرداخت کرده‌ایم.در مورد پرداخت دوباره به فوتبال هنوز تصمیم نگرفته‌ایم.


انتهای پیام/4051/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته