دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1398 - 09:45
یک حقوقدان در گفتگو با آنا:

طرح تقلیل مجازات حبس موجب افزایش زندانیان می‌شود

یک حقوقدان با بیان اینکه طرح تقلیل مجازات حبس موجب افزایش زندانیان در کشور می‌شود، گفت: نمایندگان مجلس قبل از ارائه طرح‌هایی با موضوع قضائی، با حقوقدانان و جرم‌شناسان مشورت کنند.
کد خبر : 445501
037.jpg

رضا قربانی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره طرح تقلیل مجازات حبس با بیان اینکه این طرح باید توسط تعدادی جرم‌شناس و حقوقدان مورد کارشناسی قرار می‌گرفت و سپس به مجلس ارائه می‌شد، اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از طرح‌هایی که با موضوعات مختلف به مجلس می‌رود، بدون کارشناسی قبلی بوده و بعد از اینکه نمایندگان طرح را مورد بررسی قرار می‌دهند، متوجه اشکالات و معایب آن می‌شوند. طرح مذکور نیز که اخیراً مورد بحث در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، بدون کارشناسی بوده است، چراکه این طرح موجب افزایش زندانیان در کشور می‌شود که درست برعکس برنامه‌های قوه قضائیه در راستای کاهش جمعیت کیفری است.


وی گفت: اگر هدف از این طرح کاهش جمعیت زندانیان بوده است، راه‌های دیگری مانند استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، آزادی‌های مشروط و تخفیف مجازات‌ها وجود دارد و اینکه ما بیاییم به‌صورت کلی مجازات همه موارد را کاهش دهیم قطعاً اشتباه است چراکه نصف کردن مجازات‌ها برای برخی جرم‌ها هم زیاد است و از طرفی مجازات برخی از جرم‌ها مانند پولشویی، سرق، تجاوز به عنف و اسیدپاشی نیاز به تشدید دارد تا بتواند بازدارندگی لازم را داشته باشد.


این حقوقدان با بیان اینکه تجربه نشان داده که زندانی کردن افراد بازدارندگی لازم را ندارد، تصریح کرد: قطعاً اقدامات فرهنگی در ارتباط با برخی جرم‌ها تأثیر بیشتری از حبس کردن افراد دارد.


قربانی با بیان اینکه طرح تقلیل مجازات حبس، موجب افزایش زندانیان در کشور خواهد شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس و دولت، قوه قضائیه را در راستای رسیدن به اهدافش که کاهش جمعیت کیفری نیز یکی از آنهاست، یاری کنند و البته برای برنامه‌ریزی نیز از کارشناسان و حقوقدانان استفاده کنند تا مشکلات امور قضائی کشور حل شود.


انتهای پیام/4110/


انتهای پیام/

برچسب ها: حبس تعزیری
ارسال نظر
قالیشویی ادیب