نظارت بر سینما سلیقهای نباشد/ بگویند ما از کجا دستور بگیریم؟
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا؛ اوضاع نظارت بر سینمای کشور به گونهای شده که به سختی میتوان کسی را پیدا کرد که از آن راضی باشد. به همین بهانه سعی داریم در پرونده «ممیزی ناممیز» این روند را از منظرهای مختلف بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا شاید از این آشفته بازار به سامانی نزدیک شویم.
ممیزی بر سینما در هر کشوری وجود دارد؛ یکی کمتر و یکی بیشتر
مهدی صباغ زاده، کارگردان و تهیه کننده سینما در اینباره به خبرنگار حوزه سینما و تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: مسئله ممیزی یا سانسور متوجه همه کشورهاست و لزوماً به سینمای ما مختص نمیشود بالاخره هر کشوری مبتنی بر فرهنگی که دارد، بر ممیزی حساسیت نشان میدهد.
مسئله ممیزی یا سانسور متوجه همه کشورهاست و لزوماً به سینمای ما مختص نمیشود.
وی افزود: به هرحال ما کشوری هستیم که فرهنگ و ارزشهای خاص خود را داریم و مبتنی بر این فرهنگ نیز حساسیت ما روی محتوای فیلمها خاصتر و چه بسا بیشتر است. بنابراین اصل ممیزی به خودی خود معضل نیست، بلکه بحث بر سر سلایقی است که یکباره بر روند ممیزی اعمال میشوند.
بگویند تا کجا وارد شویم و کجاها نرویم؟
تهیه کننده «ایتالیا ایتالیا» توضیح داد: مهم این است که در دایره ممیزی و سانسور، قائل به معیارهایی مشخص و شفاف باشیم. فیلمساز سینمای ایران مشکلی با نظارت ندارد ولی حرف این است که قانون مشخصی نداریم که بالاخره منِ فیلمساز باید در دایره قصه و مضامین، تا کجا وارد شوم و کجاها نروم؟
صباغ زاده با اشاره به نامشخص بودن خط قرمزها در عرصه فیلمسازی، گفت: من بهعنوان یک فیلمساز ایرانی و متعلق به همین فرهنگ، میدانم که نباید سراغ قصهای بروم که مخالف ارزشهای ماست اما به هرحال وجود یک دستورالعمل مشخص و واحد برای فیلمسازی لازم است.
یک مرجع تصمیمگیر بر سینما کفایت میکند
این کارگردان با سابقه سینما اضافه کرد: در سینمای ما مرجع تصمیم گیرنده یک جا نیست. مشخص هم نیست که بالاخره کدام نهاد و افراد، تصمیم گیرنده نهایی هستند؛ از وزارت ارشاد گرفته تا حوزه هنری و غیره گاهاً عملکرد متفاوتی دارند.
کسی با نظارت بر سینما مشکلی ندارد اما از یک جای مشخص که بالاخره تکلیف همه مشخص باشد.
وی در این زمینه ادامه داد: لااقل بنشینند و به تفاهم برسند. مشکل همین عدم اطلاع رسانیها و عدم شناخت از حواشی سینما، مدیریت و تصمیمات حول آن است؛ وگرنه کسی با نظارت بر سینما مشکلی ندارد اما از یک جای مشخص که بالاخره تکلیف همه مشخص باشد.
کارگردان «خانه کاغذی» حل مشکل فشارهای بیرونی بر سینما را نیز لازم دانست و گفت: کسانی که دغدغه سینما و فرهنگ را دارند، وزارت ارشاد را نیز قبول دارند، پس باید تصمیمات و مجوزهای این وزارتخانه را هم بپذیرند. یک مرجع واحد کفایت میکند. واقعاً نمیشود که از چندین جا روی سینما، نه تنها نظارت بلکه اعمال سلیقه کنند.
دغدغه فعلی وجود یک قانون واحد و شفاف بر سینماست
صباغ زاده با بیان اینکه ما مخالف دخالتکردنهای بیمورد هستیم، گفت: بالاترین مرجع در حوزه فیلمسازی همین وزارت ارشاد است؛ چه تصمیماتش درست باشد و چه غلط. بنابراین دستورات و تصمیماتش باید برای برای ما فیلمسازان، کفایت کند. اما در حال حاضر در همینجا نیز شاهد دخالتهای بیرونی هستیم.
دغدغه فعلی وجود یک قانون واحد و شفاف بر سینماست که مسیر ساخت فیلم را کاملاً و بدون دردسر مشخص کند.
سازنده فیلم «خاک و آتش» درباره مجوز ساخت در سینما اشاره داشت: به نظرم چندان نمیتوان روی حذف این بخش، به نظر قطعی رسید؛ چه بسا ممکن است فیلمسازی برای ساخت فیلمی سرمایهاش را بگذارد اما برای مجوز اکران به مشکل بر بخورد.
وی ادامه داد: در سینمای ما اصل بر این است فیلمی که پروانه ساخت میگیرد، در ادامه برای مجوز نمایش با مشکلی مواجه نشود و نسبت به اکران فیلمش اطمینان داشته باشد. دغدغه فعلی وجود یک قانون واحد و شفاف بر سینماست که مسیر ساخت فیلم را کاملاً و بدون دردسر مشخص کند.
مهدی صباغ زاده اینگونه نیز اعتقاد دارد: وقتی فیلمسازی مجوز ساخت میگیرد و مطابق با آن فیلم میسازد و نهایتاً هم از شورا پروانه اکران میگیرد، دیگر نباید با دخالتها مواجه شود؛ وگرنه چیزی جز اعمال سلیقه بر سینما نمیماند و این وسط تنها فیلمساز است که ضرر میکند.
انتهای پیام/4072/
انتهای پیام/