دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1394 - 14:25
در گفت‌وگو با آنا

تهوری: شرایط بازار، ناشران را به عقب‌نشینی وامی‌دارد/ نشر کشور به‌سمت ورشکستگی می‌رود

احمد تهوری معتقد است شیوع شبکه‌های اجتماعی باعث شده کوتاه‌نویسی و کوتاه‌خوانی معطوف به این شبکه‌ها شود و ناشران کمتر به انتشار داستانِ کوتاه رغبت کنند.
کد خبر : 44541

احمد تهوری، مدیر روابط‌عمومی نشر ققنوس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی‌آنا با اشاره به اوضاع بازار نشر در آغاز شش ماهه دوم سال جاری گفت: «معمولا ناشران عناوین مهم خود را در 6 ماه دوم سال منتشر می‌کنند. دلیلش هم این است که باز شدن دانشگاه‌ها و مدارس، فرصت‌های تازه‌ای را برای فروش کتاب ایجاد می‌کند اما بحرانی که چند‌ سالی است دامن‌گیر عرصه نشر در کشور شده، ربطی به تابستان و پاییز و زمستان ندارد.»


او ایجاد تحولات کوچک و نسبی در بازار کتاب را در حکم تکانه‌هایی کوچک و جرقه‌هایی زودگذر خواند که خیلی زود متوقف می‌شوند و دوباره شرایط کلی بازار، به حال بحرانی‌اش برمی‌گردد. از نظر او ورود به شش ماهه دوم سال نیز، چنین وضعیتی دارد و نمی‌تواند معضلات ریشه‌ای چرخه نشر را بهبود ببخشد.


تهوری ضمن بیان این مطلب که عوامل مختلفی ناشران را در انتشار عناوین تازه در حوزه‌های مختلف وادار به عقب‌نشینی می‌کند، توضیح داد: «نشر ققنوس با توجه به مختصات بازار و میزان فروش، سعی کرده است با اتخاذ تصمیمات خود، نبض بازار کتاب را از دست ندهد. بر این اساس ناشران قدیمی تلاش می‌کنند ارتباط خود را با موضواعت پر‌مخاطب بیشتر کنند؛ مثلا ققنوس در حوزه‌های فلسفه کودک ونوجوان و موصوعات سینمایی فعال‌تر شده است و در مقابل، از برخی کتاب‌ها مثل کتاب‌های شعر و همچنین داستان کوتاه و نمایشنامه عقب نشسته‌ایم.»


وی دلیل این عقب‌نشینی را نخریدن‌ها و نخواندن‌ها خواند و افزود: «همچنین در حال آزمودن واکنش بازار به موضوعات دیگر نیز هستیم و سعی می‌کنیم با ارزیابی سلایق مخاطب و میزان استقبال از کتاب‌های مختلف، مسیرهای تازه‌ای را در نشر انتخاب کنیم.»


مدیر روابط‌عمومی نشر ققنوس کنار گذاشتن برخی از موضوعات را به دلیل عدم استقبال جامعه‌ کتاب‌خوان، اتفاقی ناخوش‌آیند اما ناگزیر خواند و اظهار داشت: «برای بررسی این شرایط در ابعاد کلان، نیاز به بررسی‌های فرهنگی روی اقشار مختلف جامعه، خصوصا قشر روشنفکر است. باید دید چرا میزان مطالعه و استقبال مخاطبان از برخی موضوعات کم شده است؟»


وی با اشاره به افزایش نرخ استفاده از شبکه‌های مجازی در جامعه، خاطر نشان کرد: «به نظر من، کتاب تنها کالایی است که تنها باید با خودش رقابت کند. اما متاسفانه شیوع شبکه‌های اجتماعی باعث شده مخاطبان کتاب که کاربران این شبکه‌ها نیز هستند، برای دسترسی به کتاب‌های مورد نظرشان، از این شبکه‌ها و فضاها استفاده کنند. همانطور که می‌دانید در حال حاضر بسیاری از کتاب‌ها در سایت‌های مختلف قابل دسترسی هستند.»


تهوری توضیح داد: «مردم ما همیشه دنبال ابزارهای جایگزین هستند. به همین خاطر است که تنها بعد از یک‌سال و اندی از ورود شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه، نظیر تلگرام و ... آن‌ها را جایگزین کتاب کرده‌اند. در حالی که این امکانات تنها در کنار کتاب می‌تواند مفید باشد. به عبارت دیگر اگر کتاب را از چرخه توجه و مطالعه حذف کنیم، دیگر منبعی برای انتشار مطالب در شبکه‌های مجازی و اجتماعی باقی نمی‌ماند.»


مدیر روابط‌عمومی نشر ققنوس، حذف شدن برخی از موضوعات را از دایره نشر کتاب، نتیجه مستقیم گسترش شبکه‌های اجتماعی می‌داند و معتقد است: «به طور کلی کوتاه‌نویسی و کوتاه‌خوانی به این شبکه‌ها محدود شده. به همین خاطر است که اکثر ناشران به سمت انتشار رمان پیش رفته‌اند و از انتشار مجموعه‌داستان کوتاه، امتناع می‌کنند. »


وی در پایان سخنانش با اشاره به شرایط رو به رشد و پرشتاب فضاهای مجازی در کشور گفت: «عرصه نشر در ایران به یک سیاست‌گذاری نو نیاز دارد و ناشران باید بتوانند همواره خود را به تناسب تغییر و تحولات اجتماع، به روز نگه‌ دارند؛ مثلا با حرکت به سوی نشر الکترونیک، کتاب صوتی و... به نظر من اگر این اتفاق نیفتد، در چند سال آینده نشر کتاب در ایران به سمت ورشکستگی پیش‌خواهد رفت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته