دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1398 - 00:05
کارشناس ارشد مسائل هسته‌ای در گفتگو با آنا:

کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در برجام اروپایی‌ها را به تکاپو انداخته است

یک کارشناس برجسته هسته‌ای ایران گفت: کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران تأثیرات خود را گذاشته است و همین عصبانیت غربی‌ها از کاهش تعهدات در برجام نشان می‌دهد که آن‌ها نگران شدنه و به تکاپو افتاده‌اند.
کد خبر : 445399
637084133575291474_lg.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا،  ۱۸ اردیبهشت سال گذشته بود که پس از حدس و گمان‌های فراوان، دونالد ترامپ به‌طور رسمی دستور خروج آمریکا از توافق‌نامه برجام را امضاء و ابلاغ کرد. این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا با واکنش‌های مثبت و منفی مختلفی در سراسر جهان مواجه شد.  جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام، به سران کشورهای باقی‌مانده در برجام، اولتیماتوم یک‌ساله داد تا راهکاری مناسب برای حفظ برجام پیدا و اجرایی شود در غیر این‌صورت، ایران گام‌های کاهش تعهدات خود را در برجام بر خواهد داشت.گام اول عدم رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را شامل می‌شود.


درباره گام‌های برداشته شده ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، سیدمحمودرضا آقامیری، یکی از کارشناسان برجسته هسته‌ای درباره این گام به خبرنگار خبرگزاری آنا، اظهار کرد: «کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران تأثیرات خود را گذاشته است و همین عصبانیت غربی‌ها از کاهش تعهدات در برجام نشان می‌دهد که آن‌ها  نگران شدنه و به تکاپو افتاده‌اند».



غربی‌ها تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و هم‌اکنون باید منتظر باشند که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را گام به گام آغاز کند



وی به عدم اجرای تعهدات برجامی غربی‌ها اشاره کرد و افزود: «غربی‌ها تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و هم‌اکنون باید منتظر باشند که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را گام به گام آغاز کند».


این کارشناس هسته‌ای درباره برخی گمانه‌زنی‌ها نسبت به خروج ایران از برجام و NPT گفت: «ایران از NPT خارج نمی‌شود و بعید می‌دانم  از برجام هم خارج شود».


گام دوم در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۸ برداشته شد و بر اساس آن، عدم رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک در دستور کار قرار گرفت. در خصوص سطح غنی‌سازی اورانیوم باید گفت، بعد از برجام فرآیندهای غنی‌سازی به‌نحوی تنظیم شده بود تا نهایتاً محصول خروجی به غنای بیش از ۳,۶۷ درصد نرسد که بلافاصله پس از ابلاغ دستور عدم پایبندی به سطح غنی‌سازی در تاریخ مذکور؛ غنای محصول به حدود ۴.۵ درصد افزایش داده شد و سپس در حالت پایا و بهینه تولید محصول در سطح غنای ۴.۳ تا ۴.۴ درصد ثابت ماند. هم‌اکنون زنجیره‌ها در حالت تولید حداکثری با غنای بیش از چهار درصد هستند.


گام سوم پس از ابلاغ دستور گسترش و شتاب‌بخشی به فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای کشور بدون رعایت تعهدات برجامی، اقدامات زیر در مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران به‌ویژه در زمینه تحقیق و توسعه روی انواع ماشین‌های سانتریفیوژ انجام گرفته و یا در حال انجام است.


در طول سالیان زیاد غنی‌سازی اورانیوم در کشور فقط توسط ماشین‌های نسل اول یا IR۱ صورت می‌گرفت و محصول و پسماند سایر ماشین‌های نسل جدید دوباره مخلوط می‌شدند. پس از ابلاغ گام سوم برای نخستین بار اختلاط محصول و پسماند تولیدی ماشین‌های نسل جدید متوقف شده و از آن‌ها به‌منظور جمع‌آوری محصول غنی‌سازی استفاده می‌شود.


با بازگرداندن دو زنجیره ۱۶۴ تایی ماشین‌های IR۴ و IR۲M بر این تولید افزوده شده و هم‌زمان با این اقدام تمامی تست‌ها و آزمایش‌های باقی‌مانده مرتبط با محصول این ماشین‌ها در اسرع وقت به اتمام می‌رسد تا بتوان آمادگی لازم جهت استفاده صنعتی از این ماشین‌ها را در کشور فراهم کرد. با پایان اقدامات حدود دو هزار و ۵۰۰ سو UF۶ بر ظرفیت بالفعل غنی‌سازی کشور بیش از ۳۰ درصد افزوده می‌شود.


گام چهارم حسن روحانی در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی، با اعلام آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: به کشورهای ۱+۴ و دوست اعلام می‌کنیم که فعالیت جدید ما با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و گام چهارم همانند گام‌های قبلی قابل بازگشت است و هر زمان که آنان به تعهدات اول ژانویه ۲۰۱۷ خود بازگردند، ما نیز به تعهدات خود در این تاریخ باز خواهیم گشت.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته