دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1398 - 17:38

موج سواری سعودی‌ها بر گرانی بنزین

رسانه‌های سعودی که طی چند سال اخیر تمام توجه و اهتمام خود را بر اختلاف‌افکنی میان کشورهای محور مقاومت متمرکز کرده‌اند این‌بار نیز اعتراضات مردمی در ایران به دلیل گرانی بنزین را به دلخواه خویش پوشش دادند.
کد خبر : 445322
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رسانه‌های سعودی که طی چند سال اخیر تمام توجه و اهتمام خود را بر اختلاف‌افکنی میان کشورهای محور مقاومت، برهم زدن روابط و مخدوش کردن وجهه ایران در منطقه متمرکز کرده‌اند، تلاش کردند بر موج اعتراضات در هر یک از کشورهای محور مقاومت سوار شوند و از آب گل‌آلود برای خود ماهی بگیرند.


برای نمونه از همان روز نخست اعتراضات جنوب عراق، رسانه‌های عربی دشمن ملت عراق به‌ویژه سعودی‌ها تمام تمرکز و توان خود را برای موج‌سواری و تحریک افکار عمومی عراق علیه مدافعان واقعی این کشور یعنی حشد شعبی و نیز حامی اصلی و همیشگی مردم عراق یعنی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفتند و به پخش خبرهای ساختگی و تصاویر و همچنین مصاحبه‌های هدفمند با شخصیت‌های معلوم‌الحال با عناوین مختلف همچون تحلیلگر و فعال و ... پرداختند.


در همین ارتباط نیز چند روزی از برگزاری اعتراضات در لبنان سپری نشده بود که رسانه‌ها سعودی تمام تلاش خود را به کار بستند تا تظاهرات و اعتراضات اخیر را به حزب‌الله لبنان نسبت دهند. العربیه و الحدث این‌گونه ادعا کردند که مردم لبنان از عملکرد حزب‌الله به ستوه آمده و به همین دلیل به خیابان‌ها ریختند! این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مطالبات معترضان صرفاً اقتصادی است و هیچ ارتباطی به حزب‌الله لبنان ندارد. با این حال رسانه‌های وابسته به سعودی همچنان به خط‌مشی مغرضانه خود ادامه می‌دهند. به‌عنوان نمونه می‌توان به یکی از پوشش‌های خبری مغرضانه العربیه اشاره کرد.


امروز نیز اعتراضات پراکنده در برخی نقاط ایران به افزایش قیمت بنزین، کافی بود تا رسانه‌های سعودی سراسیمه و بالأخص در شبکه‌های اجتماعی، حجم زیادی از توان خود را بر این موضوع متمرکز کرده و تلاش کنند اعتراضات را در مسیر دلخواه خویش جلوه دهند.


حجم وسیعی از رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و صفحات مجازی وابسته به جریان سعودی در منطقه، از جمله العربیة، الحدث، الشرق‌الاوسط، ایندپندنت عربی، ایران‌اینترنشنال، اسکای‌نیوز عربی تا وب‌سایت‌های داخلی وابسته به آل‌سعود از جمله الریاض، ایلاف، المدینة، سبق، مکة و ...، صفحات اول خود را به اعتراضات پراکنده در برخی شهرهای ایران به افزایش نرخ بنزین اختصاص داده‌اند.


نکته قابل‌توجه اینکه این رسانه‌ها در بسیاری مواقع، منبع خبری خود را فردی ناشناس که در گفت‌و‌گویی تلفنی، از ماوقع به آن‌ها خبر داده ذکر کرده‌اند.


تلاش برای «سیاسی» جلوه دادن اعتراضات به افزایش نرخ سوخت و برجسته‌سازی شعارهای ساختارشکنانِ، جهت‌دهی اصلی این رسانه‌هاست.


برای نمونه، روزنامه سعودی المدینة در چاپ امروز خود نوشته است: «به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی ایران با گلوله‌های جنگی و استفاده بیش از حد از زور، تلاش کردند تا تظاهرات را سرکوب کنند اما شکست خوردند و جوانان ایرانی در خیابان‌ها ماندند و علیه گرانی بنزین و علیه حکومت شعار دادند


با نگاهی به نوع پوشش و جوسازی این رسانه‌ها، می‌توان به‌روشنی متوجه شد که دغدغه این موج‌سواری، نه مشکلات معیشتی مردم یا حتی افزایش قیمت بنزین، بلکه گرفتن ماهی از آب گل‌آلود است.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب