دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1398 - 00:03
گام دوم انقلابی دیگر8/ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با آنا مطرح کرد؛

تبیین نقش دانشجویان در بیانیه گام دوم/ گام بلند دانشجویان در راستای تحقق اهداف انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در راستای اهداف گام دوم انقلاب اسلامی به تبیین نقش دانشجویان در تحقق بیانیه گام دوم پرداخت.
کد خبر : 445137
109915.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در بهمن سال 1397 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیانیه‌ای را تحت عنوان  "بیانیه گام دوم" صادر نمودند. در این بیانیه رهبر انقلاب به تبیین دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب پرداختند و آینده روشنی را برای مردم و به‌ویژه جوانان متصور شدند. ایشان در این بیانیه باهدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی ارائه می‌دهند و در بسیاری از توصیه‌هایشان نسل جوان را مخاطب قرار می‌دهند. از سوی دیگر ایشان نسل جوان را، محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی می‌دانند و بر نقش دانشجویان در تحقق آرمان‌های انقلاب عنایت ویژه‌ای دارند.


خبرگزاری آنا از جهت اهمیت ویژه بیانیه گام دوم و نقش بی‌بدیل دانشجویان در این خصوص، در گفت‌وگویی با محمدصادق کوشکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، به نقش دانشجویان در تحقق اهداف بیانیه گام دوم پرداخته است. که در ادامه می‌خوانید:


آنا:  تبیین کلی شما از بیانیه گام دوم چیست؟


کوشکی: بیانیه گام دوم در واقع چشم‌انداز و دورنمایی از آینده انقلاب اسلامی ایران است. در این بیانیه کلیاتی مطرح می‌شود و مهم‌ترین نکته‌اش هم این است که ما به آینده خود اطمینان داریم. آن‌چنان از این آینده مطمئن هستیم که برای آن کلیات و اصولی را طرح‌ریزی کرده‌ایم و این یعنی اینکه راه ما امتداد پیدا خواهیم کرد و تمام نخواهیم شد. این اولین پیام گام دوم انقلاب است.  اطمینان از آینده و امیدواری نسبت به آن، متوجه دشمنانی است که فکر می‌کنند روزی انقلاب اسلامی شکست خواهد خورد و تمام خواهد شد. بیانیه گام دوم به دشمن داخلی و خارجی این پیغام را می‌رساند که جمهوری اسلامی ایران قصد خسته شدن و عقب‌نشینی ندارد و همچنان بر آرمان‌های خود می‌ایستد.


دومین نکته گام دوم اشاره به نسل جوان دارد. در قسمت‌های بسیاری از این بیانیه به نسل جوان اشاره می‌شود و خطاب به آن‌ها می‌گوید: حواستان هست که شما باید در آینده، متولی این انقلاب شوید؟ یعنی می‌خواهد به جوانان بگوید که باید خودتان را برای گرفتن مسئولیت‌های سنگین آماده کنید؛ و البته نکات بسیار کلیدی همچون عدالت‌خواهی، آزادی، استقامت و پایداری و سبک زندگی و... در آن لحاظ شده است که هرکدام از این‌ها، جای تحلیل جداگانه‌ای دارد.


نکته‌ای که باید به آن اشاره‌کنم این است که بیانیه گام دوم نقشه راه آینده نیست. نقشه راه آینده خیلی ریزتر و دقیق‌تر است؛ مانند سندهایی که وجود دارد. همچون الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و ... که رهبری به آن‌ها اشاره می‌کنند.


آنا: نسل جوان چه جایگاهی در این بیانیه دارد؟


کوشکی: جوانان محور اصلی بیانیه گام دوم هستند؛ 41 بار از واژه جوانان در این بیانیه استفاده‌ شده است. دلیلشم این است که در طول چهل سال، نسل اول و دوم انقلاب، پا به سن گذاشته‌اند و در آینده نزدیک، باید جایشان را به جوان‌ها بدهند. در این سال‌ها باید نسل سوم و چهارم انقلاب عهده‌دار مسئولیت‌های کلان شوند. پس طبیعی است که رهبر انقلاب مخاطب اصلی خود را جوانانی قرار بدهد که می‌خواهند در آینده نه‌چندان دور مسئولیت‌های بزرگی را به دوش بکشند.


رهبر انقلاب در همین بیانیه جوانان را محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی می‌دانند. رهبری علاوه بر بیانیه گام دوم در بسیاری از سخنان و بیاناتشان به جوان‌گرایی بسیار تأکید می‌کنند. این نشان‌دهنده اهمیت نسل جوان به‌خصوص جوان مؤمن و متعهد در آینده انقلاب اسلامی است.


آنا: در این بیانیه بر افزایش قدرت منطقه‌ای ایران نیز تأکید شده است. ارتباط بیانیه گام دوم باقدرت منطقه‌ای ایران چیست؟


کوشکی: یک‌زمانی بایستی برای دفاع از خودمان از مستشاران خارجی کمک می‌گرفتیم. در عصر پهلوی ما بیش از 45 هزار مستشار آمریکایی و نزدیک به 10 هزار مستشار انگلیسی و فرانسوی در کشور داشتیم و با کمک این‌ها و با استفاده از محصولاتشان می‌خواستیم از خودمان دفاع کنیم؛ اما در دوران انقلاب اسلامی این رویه عوض شد.


10 سال اول انقلاب را با تکیه‌بر خداوند و توانایی داخلی توانستیم از کشورمان دفاع کنیم؛ یعنی یک پله بالا آمدیم و تمامیت ارضی کشورمان را حفظ کردیم. بعد از رحلت امام خمینی و آغاز رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ما توانستیم به بالاترین قدرت نظامی برسیم و با استفاده از توان داخلی، قدرت دفاعی خود را توسعه دادیم.


این قدرتمند شدن در صورتی است که جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای غرب آسیا کمترین هزینه نظامی را متحمل می‌شود و باوجود هزینه کم، بیشترین قدرت را در منطقه کسب کرده است به صورتی که در منطقه کشوری توان رویارویی با ما را ندارد.


دانش نظامی، تاکتیک‌های نظامی، محصولات نظامی و... همه ریشه در توانایی جوانان داخلی است. به همین دلیل است که رهبری در این بیانیه خطاب به جوانان می‌فرمایند که: جوانان باید بدانند که همه راه‌حل‌ها در داخل کشور است. علاوه بر این ما در منطقه غرب آسیا، ایده‌های خود را دنبال می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال در سوریه، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و بسیاری از همسایگان ما خواستند که دولت بشار اسد را ساقط کنند اما درنهایت این خواست ایران بود که محقق شد.


الآن روزگاری نیست که مظلومی به جرم مظلومیت زیر پای استکبار له شود و ما امکان دفاع از آن را نداشته باشیم. هر جا مظلومی آسیب ببیند و ظالمی وجود داشته باشد ما هم هستیم. ما در خلیج‌فارس از منافع خود دفاع کردیم و در مقابل زورگویی انگلیسی‌ها کوتاه نیامدیم. در مقابل تعرض پهباد آمریکایی ساکت ننشستیم و آن را ساقط کردیم. الآن جمهوری اسلامی ایران از حد بازدارندگی هم فراتر رفته است.


آنا: رهبری در قسمتی از بیانیه گام دوم، آرمان انقلاب را ایجاد تمدن اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است. نقش دانشجویان در تحقق این آرمان بزرگ چیست؟


کوشکی: رهبری در این بیانیه چند وظیفه اصلی برای دانشجویان برمی‌شمارند که یکی از آن‌ها تمدن سازی است. تمدن سازی بدون تولید علم ،فرهنگ، فکر و اندیشه امکان‌پذیر نیست. این تولیدات به دست اهالی علم، فرهنگ، اندیشه و صنعت است. اینجا است که نقش دانشجویان و دانشگاهیان بارز است.


دانشجوی امروز صنعت‌گر فرداست، دانشجوی امروز اندیشمند فرداست، دانشجوی امروز سیاستمدار و سیاست‌نویس فرداست، دانشجوی امروز فعال اقتصادی فرداست و به‌طورکلی دانشجوی امروز مسئول فردا است. پس این دانشجو باید خلاقیت و نوآوری و جسارت داشته باشد تا بتواند به بسیاری از اهداف خود برسد و با تخصصش، قادر باشد در آن عرصه تمدن سازی کند. آن تمدن سازی باید نمادی از یک حکومت دینی در دنیا باشد که مردم را برای رسیدن به عصر ظهور دعوت کند.


باید یک ماکتی از عصر ظهور توسط همین نسل جوان، از همین دانشجویان و طلاب عزیز ساخته شود تا مردم با دیدن این ماکت با جامعه دینی آشنا شوند و نسبت به آن اشتیاق پیدا کنند. همین امر موجب می‌شود که مردم حول محور معمار آینده تاریخ بشر، حضرت صاحب‌الزمان‌ (عج) گرد می‌آیند و عصر ظهور نیز اتفاق می‌افتد. این ماکت می‌تواند در ظرف جمهوری اسلامی ایران تحقق یابد.


*امیررضا مقومی


انتهای پیام/4133/


انتهای پیام/

برچسب ها: شورای نگهبان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته